Momentstramming på topp ved toppakning bytte

Anbefalte innlegg

Holder på å montere sammen topp på min 1.8T, og stusser litt på bruksanvisningen jeg fikk med Elring. Syns det høres rart ut at jeg skal vente med å stramme 90grader x2 til etter den har vært varm en gang. Noen tanker?

20190717_160432.jpg

20190717_160435.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endte opp med å bare dra 40nm-60nm-90grader-90grader. Fant ikke så mye om oppvarming og etterstramme på nettet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe upraktisk å demontere toppdeksel og muligens kamakslinger for å løsne / etterstramme igjen? Tenk de olje- og kjølevæskelekkasjene da?

 

Tror det går helt fint. Har aldri hørt om denne prosedyren før. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme tenkte jeg. Heller aldri hørt om det, men jeg begynner alltid å revurdere måten min hvis jeg blir fortalt noe annet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker at jeg har hatt biler fra starten av 70-tallet der det var noe med å løsne og trekke til igjen etter at motoren var varmkjørt.

Sikkert 30 år siden jeg har vært borti det.

Den gang kunne det være både strekkbolter og stumme bolter å få kjøpt til samme motor, husker ikke om det var strekk- eller stumme som skulle ettertrekkes etter varmkjøring. Det ble ikke lekkasjer av det, man løsner og strammer en og en bolt av gange.

Dersom dette er angitt på boltene ville jeg gjort det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.