Audi A6 (4B5) 2001 quattro - ATF / automatolje lekkasje gjennom drivakselsimring

Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi A6 4B5  quattro avant (2001 modell), AKE (180 hk) motor,  FAU Tiptronic automat.

I en tid har jeg sett at det etter kjøring kommer noen oljedrypp på bakken. Dette har blitt verre og verre i løpet av siste halvåret. Så begynte girkassa å «slure» hvis man kjørte fort i venstresvinger, samtidig med at gearskift ble «luggete» (mer som et dunk).. Jeg etterfylte da over 3 liter ATF på girkassa og den girer normalt igjen... Problemet er å se hvor lekkasjen er... Har nå forsøkt noen små turer hvor jeg har tørket reint for olje, kjørt en liten tur og deretter satt bilen på "bukken" for å se hvor det drypper olje (ATF) fra… og dette ser ut til å komme fra overgangen mellom girkasse og venstre drivaksel foran. (se bilder). bilder-lekkasje.pdf.

Her ser man olje som samler seg helt inne ved simringen...Er det noen som har vært borti noe liknende? Jeg kan ikke helt forstå hvorfor det kommer ATF ut fra simringen, da det vel burde vært gearolje fra diffrensial på "innsiden" her?

Er løsningen på lekkasje-problemet å skifte simring? Eller er det en innvendig lekkasje og at skifte av simring vil ikke løse problemet? 

Dersom det er simringen som må skiftes, noen som har noen erfaringer å dele fra den rep-jobben?

Thanks!

P8061817.JPG

P8061815.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en lang natt med google og internett så tror jeg at jeg har svaret her: https://www.audizine.com/forum/showthread.php/492841-Driver-side-gear-oil-leak

Ja - det er ATF, og ja - skifte simring er rette "medisin"... 

Har nå bestilt o-ring og simring (left side output shaft seal - 01L 409 399  og left side flange o-ring - 01V 409 133) hos lokal Audiforhandler.

Så gjenstår det å se hvor vanskelig det blir å gjøre jobben...

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo egen diffolje på disse kassene, usikker på b6 kassa som er i linken, men den type tip kasse du har (5hp19) kan jeg ikke helt forstå hvorfor det skal komme gorolje ut der. 

 

Vær obs på at disse er meget sære på olje og vanlig atf olje skal ikke brukes. Oljenivå skal også kontrolleres med motor igang og oljetemp på 39 grader. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.