Anbefalte innlegg

Hei! 

Fikk tak i en rå billig A4 b6 2.5 tdi Quattro med motorkode AKE i fjor vinter! Selger fortalte at bilen gikk i nød-modus og at den var tungstartet. mistenkte med en gang at kammene var utslitt. så fikk en pris jeg ikke kunne si nei til og slo til. vel hjemme så fikk jeg plukket av topp dekslene og mistanken var korrekt. kammene var slitte og flere løftere hadde hoppet av. Motoren så sliten ut og lite vedlikehold var tydelig. bestemte meg for å vente til det kom en bra motor med lite km til salgs. Nå nesten et år senere så kom det endelig en. En 2004 BAU motor fra a6 allroad med 40 000 KM (!!) på telleren. Fikk den komplett med dieselpumpe og turbo. Så nå når jeg skal igang med dette skiftet så har jeg noen spørsmål som kanskje noen av dere kan hjelpe med. 

1. Bilen har manuell girkasse. BAU motoren er fra automat bil. Er det forskjell på veiv på disse? 

2. Startsperre. Vil helst bruke dieselpumpa fra Bau'en. Men da må vell Møller få kode litt? Har vagcom så kunne vel kodet selv viss jeg hadde fått hentet ut "koden" et sted? Hva er enklest og beste måte? 

3. Hva er enkleste måte å få ut motoren på disse? Dette skal bli gjort uten bukk. så kanskje å slippe ned travers med motor og gir er enklest? 

4. Er det noen andre forskjeller på motorene siden den nye er fra a6 allroad? 

Takker for alle svar jeg får! Viss noen har andre innspill så kom gjerne med de! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Det er lik veiv, men det sitter ei ekstra hylse presset inn i automat-veiva, denne får du ut med meisel-slag eller å sveise fast en mutter og bruke slaghammer.

2. Det er ikke sikkert at du får BAU pumpe til å spill med AKE-bil, så det enkleste er å bruke AKE pumpa di.

3. Motor går enklest ut forover og opp, som på en gammel Ford Escort.

4. Ingen andre forskjeller siden det er A6 vs A6 Allroad, men pga nyere motor er det plug&play på alt annet enn dieselpumpe og en av temperatursensorene som sitter oppi V'en.

 

 

 
 
lagt til 1 minutter senere
 

Her har du forøvrig en meget omfattende samletråd om motoren 

 

Den er nok kun tilgjengelig for medlemmer, tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du plass og greier å få nok høyde på bilen så er jeg ganske glad i å bruke en pall med jekketralle under travers, for så å slippe ned travers med med motor, gir og forstilling og dra det forover når du får det langt nok ned👍🏻

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.