Noen med Østlands-Posten abb.?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tilgang men skal jeg gjøre en kvalifisert gjetning, på bakgrunn av kommentarfeltet og at det blir nevnt gårdeiere på fb-siden: https://www.facebook.com/Ostlandsposten/posts/10157613145385837

 

Så tipper jeg det handler om at gårdeier/sameie/borettslag skal nedlegge totalforbud mot "nødlading" av elbiler. Altså at de kan ikke bare koble seg til en stikkontakt de finner og lade på den.

Noe jeg forsåvidt må si meg enig i, lad bilen på dedikert ladekurs eller ladestasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes, antok det, men jeg har (hadde) egen kurs og Salto-lader. Den ble fjernet siden det var farlig.

 

😳

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjerne en hjemmelader? Hvis ikke det er Defa/Salto som har tilbakekalt den modellen så er ikke jeg kjent med noe slikt.

Hva er installert der nå da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5D979EC2-C17F-47A1-B62C-BCF8EB5CB077.thumb.jpeg.b9783cf25d803cc0b0d36ac446d38437.jpeg

 

Til høyre er min Salto fra 2016, til venstre Defa-boks som nå henger der min hang.

 

Sendte melding til montøren og lurte på hva som hadde hendt. Får sikkert kjeft pga. dash-cam-video som viser «tyven».

 

Bare tull fra en ivrig selger og/eller formannen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ny boks har kommunikasjons kabel og dermed ataglivis del av ett større ladeanlegg med lastbalansering. De ønsket ataglivis ikke å ha ladebokser som går utenom dette. Absolutt ikke farlig, men upraktisk. 

Men boksen hadde du vel betalt selv? Så selve boks er jo din eiendom og noe du skulle fått beholde, hvordan boretslaget ditt har håndtert dette vet ikke jeg, men er vanlig med en form for kompensasjon om en beboer har betalt for ladeplass når boretslaget senere bestemmer seg for å investere i ett ladeanlegg. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser den, men her har bare en ivrig formann handlet og håpet at det gikk bra.

 

Litt dumt men det er ingen andre el-biler, kun min hybrid.

 

42 p-plasser, blir overrasket hvis det blir 5 biler som bruker anlegget de neste 3 årene.

 

Ja, jeg hadde betalt min Salto, egen kurs og alt i mars 2016.

 

Godtar ikke det uten videre, dermed var er jeg på jakt etter argumenter.

 

🤠

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger da egentlig ikke mer argumenter enn at du har betalt for den, og er den rettmessige eieren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prosjekt nå hvor det er 160 parkeringsplasser og hvor vi har lagt opp infrastruktur til alle plassene, men kun montert lader til de 30 stk som ønsket det. Der koster boretslaget infrastruktur men hver beboer koster sin lader og tilkobling av denne.

På dette anlegget var det 5stk som hadde fått montert egen kurs for lading av bil og internmåler til denne. De som hadde kostet dette selv tidligere fikk halv pris på ladeboks montering og boretslaget tar resten av kosten. 

 

Har alle plasser fått ladeboks hos dere? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, nei, det er bare lagt opp kabler i taket.

 

Min plass er den eneste med lader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kristian har helt rett, det er montert opp et lastbalansert anlegg, noe som forsåvidt er bra for å redusere kostnader på infrastrukturen.

Men slik du beskriver det så hadde jeg klart vært misfornøyd selv hvis det bare ble slik over natten. Ser jeg feil eller er det fortsatt strøm på din lader? I så fall ville jeg fortsatt å bruke den intill styret/formannen klarer å komme med en fornuftig løsning på utfordringen.

 

....også dèn kablingen til den nye stasjonen, håper montørene kommer tilbake og rydder opp i det der : faint :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du har ikke måtte betale noe ekstra for ny boks heller? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 


 

nei, du ser ikke feil.

 

men nå er min lader fjernet, jeg har fått regning for den nye.

 

det var 2 ladere på veggen i 10 mnd., begge tilkoblet strøm. i desember fjernet montøren min og tok den med seg.

 

ser på elbilforumet at jeg ikke er alene, det hadde ikke vært et problem hvis det var en god grunn til dette.

 

jeg har gjort det tidligere årsmøtevedtakt fastslo. Montert og betalt alt selv, styret har lest av måler og fakturert meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes måten dette er blitt gjort på som uryddig, det er greit nok at styret tar ting opp til møtet og fatter et vedtak, men det virker ikke helt som de har tenkt konsekvensen for deg. Kan jeg spørre hva regningen kom på for ny lader?

Jeg er ikke så ofte borti denne problemstillingen på jobb, da det er opptil borettslaget å velge hvordan det skal gjennomføres. Men det som er mest vanlig er at borettslaget dekker kosten for installasjon av infrastrukturen også må hver enkelt beboer kjøpe sin lader.

 

Du er ikke alene nei, vi har vært borti tilfeller som dette hvor noen har eksisterende lader og egen måler også investeres det i et ladeanlegg.

Litt avhengig av hvordan din gamle lader var koblet opp mtp. strøm, gikk det på fellesanlegget eller til din stiger og din strømmåler? Jeg ville foreslått at du beholdt din løsning intill flere kom på banen og kapasitetsproblemet ble et tema. Før den tid hadde jeg holdt på slik du har hatt det frem til nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jeg ikke ser feil på det, etablering av nytt anlegg til 2000,-, etablering av automatisk avlesning 2000,- og 295,- pr. mnd. for leie av lader.

 

Ledningen gikk før fra min p-plass til felles sikringsskap. Egen kurs, sikring osv.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, piffig måte å løse det på. Ikke vært borti at man har en leie/abonnementløsning på laderen og systemet.

Her i Vestfold er det kjøpe og eie-prinsipp, ihvertfall av de anleggene jeg har vært borti

 

 

Du får holde oss oppdatert på saken, spent på å se hva de tenker av kompensasjon/tiltak mot den eksisterende ladeløsningen de har fjernet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har hatt noe jobber for bla "Ladeklar" er vel hafslund som eier dem etter hva jeg har forstått. 

De tilbyr en løsning hvor de tar investeringen av ladeanlegg for borettslaget og leier da ut ladere til beboerene mot en fast mnd kostnad. Mange borettslag som ikke har økonomi til å koste store ladeanlegg 👍🏻

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Delvis oppdatering: Elektrikeren er funnet og beklaget flere ganger.

 

Den gamle min har de ikke levert tilbake, jeg kan godt betale noe men ikke full pris på et innfall fra formannen.

 

Juridisk har jeg blitt anbefalt å anmelde «tyveriet» men føler det blir feil.


Vil se hele regnestykket fra sameiet for å unngå at jeg får skylden for kostnadene på felleskassen.

 

Nå er det montert røykvarsler ved siden av bilen min for å berolige naboene.

 

AED5879A-B49A-4C6B-9C1A-86A0C49BDAF5.thumb.jpeg.ab92579f965adfeba4ab2355754ca802.jpeg

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke den nye infrastrukturen blitt tatt opp på årsmøte evt. ekstraordinært? Et styre har vel ikke myndighet til å sette i gang en slik utbygging uten flertall i en generalforsamling. Vet at borettslag nå er pliktige til å kunne tilby ladeplasser for de som ønsker dette, men den enkelte bileier må koste selve laderen og eventuell forbruk.

Hvis du er blitt belastet den nye boksen, så har du krav på refusjon for den gamle. De har heller ikke lov å fjerne den gamle boksen uten ditt samtykke, kun kople den fra nettet. Hvis du ikke når frem med krav om å få den gamle tilbake (ikke tilkoplet) så anmeld det som tyveri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å hjelpes, montasjen av den optiske røykvarsleren gjør jo svært liten nytte og vil varsle altfor sent.

Statistisk sett er det heller ingen større sjans for brann i din hybridbil enn i en fossilbil, heller tvert imot, enn så lenge.

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Vi har hatt noe jobber for bla "Ladeklar" er vel hafslund som eier dem etter hva jeg har forstått. 

De tilbyr en løsning hvor de tar investeringen av ladeanlegg for borettslaget og leier da ut ladere til beboerene mot en fast mnd kostnad. Mange borettslag som ikke har økonomi til å koste store ladeanlegg 👍🏻

 

Aha, det er forsåvidt logisk når du sier det, bare ikke vært borti det her i Vestfold.

Men så har ingen anlegg vært over 100 p-plasser eller krav til tilgang på over 55kW så da blir ikke investeringskostnaden så høy heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, minner på at det er 1 bil som er ladbar, av 42 p-plasser. I tillegg er vel 15+ av leilighetene uten bil grunnet høy alder.

 

Poster erfaringene, tips etc. over helgen. Da tror jeg mye er avklart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel tatt en beslutning i ett styre her før dette ble gjennomført? At det investeres i ett ladeanlegg fra tidlig stadium er jo veldig heldig. Ofte blir det lappa på I lang tid og kosta på store summer før det blir tatt det steget. Men absolutt uryddig 🙈

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er derfor jeg reagerer.

 

Det ble installert lenge før det var årsmøte, jeg meldte inn, skriftlig, før årsmøtet at dette hadde styret gjort uten hjemmel i vedtektene.

 

Ble ikje hørt, det ble sagt at det var synd at jeg ikke ønsket et lovlig ladeanlegg.

 

Hadde det vært flere biler, noen som ikke fikk ladet osv. hadde jeg ikke hatt problemer med å dekke noe av kostnadene jeg også.

 

Fikk dette fra en jurist:

 

Styret kan i utgangspunktet ikke vedta seg vekk fra avtalte rettigheter. Det kan heller ikke årsmøtet. Denne begrensningen kommer i tillegg til eierseksjonsloven § 40 om forbudet mot å gi noen seksjonseiere en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning.

 

😳

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så om jeg forstår det rett, det er ikke bestemt verken på et gjennomført styremøte eller generalforsamling/årsmøte at det skal investeres i et slikt anlegg? "Noen" har bare bestilt gjennomføringen samt orderen om å fjerne din personlig ladeinstallasjon, uten ditt samtykke?

 

Installasjonen du hadde var på ingen måte ulovlig, så be gjerne om dokumentasjon på hvor ulovligheten lå.

 

Jeg som montør og tekniker synes det er veldig leit å høre om dette, for investering i et lastbalansert skal egentlig være en positiv opplevelse for alle parter, men måten de har gjort dette på er trist og leit.

Mitt syn er at din installasjon kunne fint ha levd videre inntil problematikken med kapasitetsproblemer kom. Som du skrev over, du er eneste som bruker ladeanlegget.

 

Pluss i boka til styret som investerte i skikkelig ladeanlegg, men tommel ned i gjennomførelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.