Momentnøkkel, Audi-femmer jobb

Anbefalte innlegg

Driver så smått og forbereder sesongen. Ingenting hadde vel vært mer vettugt enn å få tryggheten i en ny regreim på Quattroen.

 

Etter hva jeg skjønner skal det være 350Nm i kombinasjon med spesialverktøy for å oppnå 450Nm på bolten til veiva.

Med andre ord kan jeg like greit søke meg en 450Nm momentnøkkel.

 

Har noen anbefalinger/alternativer? Ser Eurodel har denne fra Yato 100-500 Nm, til omlag 2500kr etter litt rabatter og salg nå om dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør vel funke, men det er jo veldig mye penger for en liten jobb, kan jo hende du får låne en på et mekanisk verksted i nærheten? 

Spesialverktøyet (2079) finnes rundt om, eller du kan lage det selv.

Bra info for AAN-motoren her: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/S4timing.htm

Flere som diskuterer det her i en gammel, men nyttig tråd:

 

Jeg løste det med en lang latmannsarm, en badevekt og litt matematikk.. :p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, det er mye penger for et enkelt verktøy. På en annen side, så er det et par femmer-Audier i familien vi ikke tenker oss å gi slipp på med det første... ;)

 

VAG2084 har jeg ordnet for lengst. Og da er det jo spørsmål om hva som gir mening når man først må på høy kostnad - noname eller et mer kjent merke. Eurodel selger jo f.eks. Kamasa 350Nm (som da fordrer VAG 2079). Vet ikke om det ville vært noe praktisk ulempe med en 500 Nm nøkkel fremfor en på 350 Nm til sånn "øvrig" bruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eurodel har med rabatt sin Yato til 2399 med 'verktoy15' koden.

 

Men synes ikke akkurat det bugner med informasjon, og det er mistenkelig likt TOPTUL, BGS, PROXXON og alle disse andre fornuftige tilbudene på ebay.de (får 100-500Nm nøkkel til 100 Euro med snill frakt i tillegg.) Hvor bør man legge lista ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke så ofte du skal dra til den bolten? Et alternativ er å putte på 1m arm og presse på den med ei badevekt.

Skal du ha momentnøkkel så gir det jo en god følelse med en som koster litt. På den annen side så er det viktigere med en av høy kvalitet når du skal trekke til små momenter, da få NM unøyaktighetl gir store prosentvise feil. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.