2017 Audi A6 3.0 TDI BiT "kakler" som en pumpedysediesel på lave turtall

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp fått meg ny bruktbil, gått 76 000km, som fortsatt har 2 år igjen på garantien, så tenkte det er greit å fange opp de tingene som er rart og galt.

Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 Hk kjøpt som "premium bruktbil" hos en Møllerbutikk. Den har gjennomgått 23x6 oppdatering.

En ting jeg har lagt merke til er at på rolig kjøring i byen i rundt 1100-1400 o/m, så høres litt av motorlyden litt ut som min gamle 2007 golf 2.0TDI 140HK pumpedysemotor. Altså sånn lavmælt "kakling" blandet inn i symfonien av 6 sylindre. Min forrige A6 hadde 245 HK, og lyden fra den motoren var veldig lite dieselaktig, mer "fresende" og, vel, kanskje normal for en common rail motor. Altså kaklingen kommer når det ørlite pådrag, og ikke vedd motorbrems.

Greit nok at man har høytalere innebygget i eksospotta som helt greit maskerer ut dieselyden forfra, men det er jo ved stort sett bare ved pådrag, og sånn kan man jo ikke kjøre, ikke hele tiden (selv om det er litt gøy da).

 

Er dette noe å tenke på? Skal den høres ut som en buss? Jeg trodde det bare var turboen som var annerledes i 3.0 TDI med 320 HK vs 245 HK, så begge motorene burde høres ganske like ut på 1100 o/m. 

 

Jeg synes den bruker mye mer diesel enn 245HK også, men det er kanskje fordi den er programmert til å yte masse dreiemoment ved lave turtall? Hadde kanskje 10L/100kmpå 245HK, mens denne lett er oppe i 15L/100km bykjøring. Langkjøring på motorvei er som forventet, dog, ca 7,5L/100km, der jeg med den forrige bilen hadde 6,5L/100km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk i løpet av sommern verkstedet til å rense inntaksmanifolden, og det har hjulpet litt på saken, men ikke helt. Jeg har også nå siden januar fylt Statoils "Premium"diesel, og den skal inneholde mer cetanforbedrer, som da altså skal gi bedre tennvillighet til dieselen. Så nå høres den nesten normal ut, dvs som min forrige bil Men den hørtes jo normal ut uansett hva jeg fylte av drivstoff. Bringer disse opplysningene oss nærmere et resonnement på hva som kan være i ulage her? Kan det være at mekanismen i egr-ventilen ikke fungerer som den skal? Det virker være et samsvar mellom hva den skal gjøre; på lavt turtall og lav ytelse så kjøres ren luft inn, mens med pådrag så resirkuleres eksosluften. Dersom klaffen ikke er helt åpen på lavt pådrag, selv om styringsenheten til motoren tror det, kan vel det medføre litt uventet blanding av luft og diesel (?). Her er to filmklipp, et fra i sommer er da en lyd der vi hører mer "kakling", og en fra i vinter, som jeg mener er noe bedre.

Det jeg lurer på er jo om det skulle ha noe for seg med en eller annen rens av ett eller annet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kjørt noe diagnose på den?

Vil anbefale deg å kjøre shell diesel, da det statoil/cirkleK gørra er dårlige greier..

Kan jo mase litt i kjede, men bør nå ikke gjøre det på den måten du beskriver og ei heller ved den km standen..

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vanskelig å beskrive det vitenskapelig, men har inntrykk av at motoren høres mer «riktig ut» etter fem-seks full gass 0-100 i løpet av kort tidsrom. Kan være at den setter igang med å «brenne sot» og har høyere temperatur? Pussig uansett. 
Skal teste med Shell. Har testet med circle k dieselpremium, som skal ha et høyere cetan-tall, men tror ikke jeg eller motoren ble noe klokere. 
Hadde vært artig å visst hvor mye som skyldes den oppdateringen som ble gjort som følge av utslippsskandalen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,med mindre bilen er under regenerering av DPF filter så skal den ikke "kakle " slik.  Hadde kanskje gått an å prøvd med nyere  eller eldre software?
Burde ikke være slik lyd i en "premium" bil, min 2011 3.0 tdi har veldig lite kakle lyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem har tilgang på eldre programvare?

Kunne vært interessant å testet ytelse før og etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å følge opp dette, så la jeg merke til en ting her forleden. Dersom jeg ved kjøreturens begynnelse kjører litt i overkant aggressivt, så endrer motorkarakteristikken seg til det bedre. Mon tro om det er diverse "tilpasning" i motorstyringen som legger "økonomi-modus" til side, og henter inn en mer normal modus for motoren? Etter noen harde akselerasjoner så er liksom kaklingen borte. Hvis jeg bare kjører "normalt" med minimalt effektuttak så er det finfin traktorlyd.

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 


Burde ikke være slik lyd i en "premium" bil, min 2011 3.0 tdi har veldig lite kakle lyd.

Ja ikke sant, min 2012 3.0 TDI var påfallende frisk og fin i lyden. Men jf min observasjon i innlegget over, så kan det være at motorstyringen kjører en eller annen modus som ikke ble kjørt i 2011/2012-varianten. Er jo EU6 motor dette, og med 23x6 "nedgradering" så det kan jo muligens spille inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har troligvis tilgang til diverse utgaver av originalprogramvare, ellers ble min andre allroad 2013 mod 204hk bedre etter rens av swirflaps. Se bilde av hvor ille det var (vedlagt). En annen ting som kan lage "kaklelyder" er dårlige dysepakninger (kobber ringer)

 

IMG_1328.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.