Anbefalte innlegg

Jeg er elektrofagmann, men hvis det er én ting jeg aldri har forstått og aldri kommer til å forstå, er det batterier. 

 

Jeg har to 80Ah AGM-batterier i bilen min. 

Det andre har jeg ettermontert i parallell for å få høyere kapasitet. Bruker mye webasto, kjører kort, har mye ting som bruker strøm osv. 

 

Når jeg hadde kun det éne opplevde jeg at batteriladeren min toppladet. Nå når jeg har to, føler jeg ikke at den lille CTEK-laderen min noensinne klarer å fylle batteriene lengere. Den stopper og sier at alt er i orden, men spenningen er alltid lavere, og webastoen min starter ikke fordi den har lavspenningsbeskyttelse. Jeg må starte bilen før webastoen drar i gang. 

Det er aldri sånn at bilen er tungstartet, men jeg føler at batteriene alltid er i bunn. 

 

En gang fikk jeg låne en litt fetere lader (som det for øvrig stod AGM på, det gjør det ikke på min CTEK), og den ladet i TIMESVIS lengere enn det min noen gang gjorde. Når min lader stoppet i løpet av noen timer og ga beskjed om at alt var i skjønneste orden, så ladet det andre beistet langt inn i natta før den var ferdig. 

Ser på ladere i nettbutikken til Biltema i skrivende stund, og ser at ladere er oppgitt i Ah. Jeg må opp på en relativt dyr lader før jeg finner mitt område (ca. 160Ah)

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-1224-v-15-a-2000043199

 

Er det slik at laderen min rett og slett ikke klarer den forhøyede batterikapasiteten i bilen min?

 
 
lagt til 0 minutter senere
 

Og mens vi er inne på det, må en batterilader være "AGM kompatibel" for å funke hos meg?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok du må ha en som har egen modus for å lade AGM batterier, uten at jeg vet hvorfor. Jeg har en Ctek 5ah lader som jeg bruker, jeg har også to batterier dog ikke med så stor kapasitet som du har. Dette er to vanlige syrebatterier, der det ene er til Webasto (42ah). Den lader enkelt opp begge to uten problem. 

 

Ctek sine ladere er jeg ihvertfall veldig fornøyd med. Jeg vil tro du klarer deg fint med en Ctek MXS 10, denne klarer å lade batterier opp til 200ah og vedlikeholdslade opp til 300ah batterier. MXS 10 har også egen AGM funksjon samt en recondition funksjon som gir litt ekstra gass :D 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Tror nok du må ha en som har egen modus for å lade AGM batterier, uten at jeg vet hvorfor. Jeg har en Ctek 5ah lader som jeg bruker, jeg har også to batterier dog ikke med så stor kapasitet som du har. Dette er to vanlige syrebatterier, der det ene er til Webasto (42ah). Den lader enkelt opp begge to uten problem. 

 

Ctek sine ladere er jeg ihvertfall veldig fornøyd med. Jeg vil tro du klarer deg fint med en Ctek MXS 10, denne klarer å lade batterier opp til 200ah og vedlikeholdslade opp til 300ah batterier. MXS 10 har også egen AGM funksjon samt en recondition funksjon som gir litt ekstra gass :D 

 

Stemmer! Det var MXS10 eller storebroren jeg fikk låne en gang. Den gjorde susen i alle fall!
Det er altså den lille pøyk-laderen min som er problemet mitt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trolig, uten at jeg kan svare på hvorfor, for de skal jo til syvende og sist klare å få ladet opp batteriene til slutt sålenge den leverer en viss mengde strøm over tid. Men jeg ser Ctek skriver at feks min lader klarer syrebatterier opp til 110ah. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Trolig, uten at jeg kan svare på hvorfor, for de skal jo til syvende og sist klare å få ladet opp batteriene til slutt sålenge den leverer en viss mengde strøm over tid. Men jeg ser Ctek skriver at feks min lader klarer syrebatterier opp til 110ah. 

 

Tenker det samme, men den slutter å lade, og lyser "OK" på batteriet, selv om det er ganske utladet. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kan det være flere ting, kaputt lader eller et eller to dårlige batterier tenker jeg.

Du MÅ ikke ha lader med AGM program men er en fordel med tanke på levetid til batteriet.

Ofte trives AGM med litt høyere ladespenning i forhold til syre, typisk fra og litt over 14,6V (syre: 14,4V)

De liker også vanligvis lavere vedlikeholds spenning, typisk 13,2-13,6V en plass. (syre: 13,8V)

Men dette er forskjellig fra type AGM batteri, ofte står det på batteriet eller du kan finne spesifikasjoner fra produsent.

 

Uansett skal du kunne lade det opp med "vanlig" lader, men det kan som nevnt gå utover levetid.

Når det gjelder din lader skal den også fint klare å lade opp begge batteriene, jeg har også en CTEK 5ah lader som ikke har problemer med batterier på over 200ah.

Det tar bare lenger tid, at lader er oppgitt til opp mot 110ah er mer en anbefaling. Større batterier tar lenger tid å lade opp samt at de ofte tåler mer ladestrøm.

 

Hvis kapasitet og alt var som forventet når du ladet opp med den lånte laderen, ligger svaret der, du må ha ny lader.

Er det tilfelle så er det lurt å gå for en som har AGM program.

 

Mistenker du batterier ville jeg delt opp batteriene dine og prøvd å lade et og et, mål hva ladespenning kommer opp i og sjekke spenning etter lading når de har roet seg ned etter frakobling av lader. Se om det er forskjell på de to batteriene. Det beste er å ta en belastingstest for å se om begge leverer det de skal, du får instrumenter til dette. Alternativt kan du koble til en last som drar en del strøm og sjekke om batterispenning detter unormalt fort. Sammenlign batteriene.

Er et batteri dårlig/kaputt trekker det ned begge to når de er i parallell.

 

Jeg hadde et av seks batterier i en bank som var defekt, dette trakk ned hele batteribanken og ødela både for lading og forbruk.

Byttet dette og alt 100% igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Her kan det være flere ting, kaputt lader eller et eller to dårlige batterier tenker jeg.

Du MÅ ikke ha lader med AGM program men er en fordel med tanke på levetid til batteriet.

Ofte trives AGM med litt høyere ladespenning i forhold til syre, typisk fra og litt over 14,6V (syre: 14,4V)

De liker også vanligvis lavere vedlikeholds spenning, typisk 13,2-13,6V en plass. (syre: 13,8V)

Men dette er forskjellig fra type AGM batteri, ofte står det på batteriet eller du kan finne spesifikasjoner fra produsent.

 

Uansett skal du kunne lade det opp med "vanlig" lader, men det kan som nevnt gå utover levetid.

Når det gjelder din lader skal den også fint klare å lade opp begge batteriene, jeg har også en CTEK 5ah lader som ikke har problemer med batterier på over 200ah.

Det tar bare lenger tid, at lader er oppgitt til opp mot 110ah er mer en anbefaling. Større batterier tar lenger tid å lade opp samt at de ofte tåler mer ladestrøm.

 

Hvis kapasitet og alt var som forventet når du ladet opp med den lånte laderen, ligger svaret der, du må ha ny lader.

Er det tilfelle så er det lurt å gå for en som har AGM program.

 

Mistenker du batterier ville jeg delt opp batteriene dine og prøvd å lade et og et, mål hva ladespenning kommer opp i og sjekke spenning etter lading når de har roet seg ned etter frakobling av lader. Se om det er forskjell på de to batteriene. Det beste er å ta en belastingstest for å se om begge leverer det de skal, du får instrumenter til dette. Alternativt kan du koble til en last som drar en del strøm og sjekke om batterispenning detter unormalt fort. Sammenlign batteriene.

Er et batteri dårlig/kaputt trekker det ned begge to når de er i parallell.

 

Jeg hadde et av seks batterier i en bank som var defekt, dette trakk ned hele batteribanken og ødela både for lading og forbruk.

Byttet dette og alt 100% igjen.

Takk! 

Jeg skal sjekke batteriene hver for seg. Tror du Biltema sin batterisjekker holder, eller burde jeg kjøpe noe ordentlig?

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744

 

Kommer allikevel til å kjøpe ny lader. Mulig jeg går for MXS10, da den har vist seg å funke allerede. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Takk! 

Jeg skal sjekke batteriene hver for seg. Tror du Biltema sin batterisjekker holder, eller burde jeg kjøpe noe ordentlig?

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744

 

Kommer allikevel til å kjøpe ny lader. Mulig jeg går for MXS10, da den har vist seg å funke allerede. 

 

Kjenner ikke til den testeren, den viser nok om batteriet er helt defekt med tanke på ødelagte celler osv, men ser ikke ut til å kjøre belastingstest.

Om du har noe du kan koble på som trekker litt strøm er det ofte en god pekepin, mål spenning samtidig på batteriet og se om den faller mye på kort tid.

Men må ha litt last, type 5-10ah feks.

Det beste er en tester med belastning, men de koster fort litt.. Har hatt batterier som virker å være helt ok, men med engang det settes på belastning detter spenning rett i bånn.

CTEK MXS10 er super, de har jo også Rekondisjonering som er super å bruke med jevne mellomrom for å holde batt shipshape!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Kjenner ikke til den testeren, den viser nok om batteriet er helt defekt med tanke på ødelagte celler osv, men ser ikke ut til å kjøre bøyelastingstest.

Om du har noe du kan koble på som trekker litt strøm er det ofte en god pekepin, mål spenning samtidig på batteriet og se om den faller mye på kort tid.

Men må ha litt last, type 5-10ah feks.

Det beste er en tester med belastning, men de koster fort litt.. Har hatt batterier som virker å være helt ok, men med engang det settes på belastning detter spenning rett i bånn.

CTEK MXS10 er super, de har jo også Rekondisjonering som er super å bruke med jevne mellomrom for å holde batt shipshape!

 

Det ble MXS10 fra Jula :)

Satte på et standard AGM-program på jobb. Ser at den er ganske tidlig i ladefasen - Er det usunt å stoppe ladingen, for å starte en ny en senere i dag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Det ble MXS10 fra Jula :)

Satte på et standard AGM-program på jobb. Ser at den er ganske tidlig i ladefasen - Er det usunt å stoppe ladingen, for å starte en ny en senere i dag?

 

Det går helt fint: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Nå skal jeg kjøre webasto hele vinterhalvåret : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Takk for hjelpen! Nå skal jeg kjøre webasto hele vinterhalvåret : rock :

 

Du må oppdatere når du har fått testet litt på batterier osv: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Du må oppdatere når du har fått testet litt på batterier osv: smil :

 

Må bare finne en brukbar last å koble på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bare koplet de to batteriene med lask fra + til + og - til - ?

Hadde samme tanker som deg her tidligere, da det var litt mere som skulle på plass enn det som jeg har skrevet over, så jeg droppet det.

 

Google "dual battery system" så finner du mange svar, som sikkert kan brukes. Bildene under er IKKE svaret, kun for illustrasjon fra min side.

Man får kjøpt ferdige kit i fra USA, sikkert her hjemme også....

 

denne er grei: https://outbackjoe.com/macho-divertissement/macho-articles/design-guide-for-12v-systems-dual-batteries-solar-panels-and-inverters/

 

2battery.jpg

2battery2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare koblet dem sammen for høyere kapasitet :)

 

Tanken var å bruke det andre som rent "webastobatteri" som ladet underkjøring, men da måtte jeg ha battericontroller og mye annet piss. Gikk til slutt for den enkle løsningen. 

Ulempene ved å bare koble dem sammen er jo selvfølgelig at man har ingen mulighet for å lagre en startstrømreserve, og man kan ikke detektere om et av batteriene er blitt dårlige.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Jeg har bare koblet dem sammen for høyere kapasitet :)

 

Tanken var å bruke det andre som rent "webastobatteri" som ladet underkjøring, men da måtte jeg ha battericontroller og mye annet piss. Gikk til slutt for den enkle løsningen. 

Ulempene ved å bare koble dem sammen er jo selvfølgelig at man har ingen mulighet for å lagre en startstrømreserve, og man kan ikke detektere om et av batteriene er blitt dårlige.

 

Første tanken din der Joakim er jo veldig lur og er faktisk ikke så veldig vrien å få til med en BEP regulator.

Den skiller batteriene slik at du får to banker, en til start og en til forbruk (Webasto) når du er uten lading. Når man starter opp lades først startbatteri til en gitt spenning før den kobler batteriene sammen og lader begge., når lading opphører igjen skilles de i to banker.

Veldig enkel å koble opp og fungerer supert, brukt denne i båt(er) i mange år.

BEP

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Første tanken din der Joakim er jo veldig lur og er faktisk ikke så veldig vrien å få til med en BEP regulator.

Den skiller batteriene slik at du får to banker, en til start og en til forbruk (Webasto) når du er uten lading. Når man starter opp lades først startbatteri til en gitt spenning før den kobler batteriene sammen og lader begge., når lading opphører igjen skilles de i to banker.

Veldig enkel å koble opp og fungerer supert, brukt denne i båt(er) i mange år.

BEP

Den der var genial!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Den der var genial!

 

Veldig: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.