VW Amarok - Tips, triks og tweaks.

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har skikkelig peiling på Amarok, som kan dele noen tips, triks og tweaks på disse? 
Jeg har akkurat skaffet meg en selv og koblet til VAG-COM nå når jeg kom hjem fra jobb, og jeg fant at disse har jo faktisk en "Toyota-modus".. Artig!!

 

Legger også her i første innlegg til to filer som kan være nyttige for folk med Amarok. 
Den største filen er hele påbyggermanualen til Amarok V6(mye vil sikkert gjelde 1.gen også, men hvor mye vet jeg ikke).

Den andre filen er et utdrag av påbyggermanualen som kun omhandler påbyggerkontaktene på disse bilene. Der kan du hente ut styrestrøm til fjernlys og alt mulig rart. 
Jeg må understreke at dette er IKKE informasjon jeg har fått via jobben, da hadde jeg aldri lagt det ut offentlig. Dette har jeg funnet med å bruke google, men synes samtidig det er greit å ha det tilgjengelig i en slik tråd her på forumet.


Hva Toyota-modus er forno? 
Jo altså.. Når du blinker til ene eller andre siden så demper jo DRL'en seg mens du blinker..
MEN, du kan også få DRL til å "winke" samtidig som du blinker, altså at den demper seg mens det lyser gult og går på full styrke mellom blinkene..
Det velger jeg å kalle for Toyota-modus, fordi da ser det jo ut som det er en jordingsfeil eller overledning.. :)

Body-builder-guidelines-Amarok-EN-28-2020.pdf Påbyggerkontakt.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være mulig å få kodet bort start/stopp knappen også. Vet du kan gjøre dette ved å ta av en ledning(ikke den tykke) på batteriet.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har søkt litt om akkurat det der, og det er mange delte meninger om det der.. 
Fant en guide hvor det skulle gå å kode bort, men alle kommentarene under den guiden sier at de ikke får det til slik guiden beskriver.. 

Jeg har også sett en forklaring om at å fjerne den ledningen du nevner gjør at bilens "smarte ladesystem" ikke vil fungere optimalt, dette har jeg ikke noe greie på så jeg vet ikke om jeg tør..

Men, jeg har tenkt å optimalisere softwaren på min etter hvert, og DE klarer å kode bort start/stopp vet jeg, så da blir det vertfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Jeg har søkt litt om akkurat det der, og det er mange delte meninger om det der.. 
Fant en guide hvor det skulle gå å kode bort, men alle kommentarene under den guiden sier at de ikke får det til slik guiden beskriver.. 

Jeg har også sett en forklaring om at å fjerne den ledningen du nevner gjør at bilens "smarte ladesystem" ikke vil fungere optimalt, dette har jeg ikke noe greie på så jeg vet ikke om jeg tør..

Men, jeg har tenkt å optimalisere softwaren på min etter hvert, og DE klarer å kode bort start/stopp vet jeg, så da blir det vertfall..

Ok. Mulig det ikke går. Har uansett blitt vandt til å trykke inn den knappen hver gang jeg har starta bilen:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti noen metode for å fjerne start/stop med vagcom eller OBDeleven som har funket så langt, har sendt mail til OBDeleven og hørt om de kan legge det inn, men ikke fått noe tilbakemelding ennå.

Men jeg har prøvd å koble fra batteriovervåkningen på batteriet, da slutter start/stopp å virke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la til påbyggermanualen og et utdrag av påbyggermanualen til Amarok i første innlegg. 
Tenkte vi kan samle info her inne.

Eller, fungerer den wiki-siden for tiden? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Stig Arne Almskår

Ser ut som du har holdt på med denne påbyggerkontakten litt 😂 Lurer på om det er mulig å hente signal til parklys fra den? Skal montere nbb lykter på min og vil gjerne ha lys i parklysene i lyktene men har lest at å hente snikstrøm/signal fra frontlyktene ikke er så lurt. Er montert et par ekstralys på bilen som Møller Ålesund monterte, ser de har hentet signalet til langlys på påbyggerkontakten så den er grei, men de har droppet parklys...Har du noen gode tips her? Er en 2015 modell "facelift" så har xenon orginalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at Møller ikke har gjort det er fordi de ikke har lov. 
Du har heller ikke lov, men du driter jo selvfølgelig i det.. hehe :)

Dette pga du ikke har lov til å ha mer enn to fremovervendte parklys, og om påbygger eller bilforhandler kobler opp dette så kan de miste godkjenningen sin. 
 

Du kan bruke pin A7 i påbyggerkontakten(om du har V6, den eldre modellen har litt annerledes kontakt), det gir terminal 58d. Jeg ville kobla på prøvelampa for å testa, for i manualen er den angitt til sidelights og dimbar, men dobbeltsjekk med prøvelampen så er du sikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja bryr meg igrunn ikke så mye, monterer bryter slik at jeg kan slå det av :D Har leitet høyt og lavt etter oversikt på den kontakten min men finner ikke noe.. Har ringt møller men får ikke noe svar der, blir bare satt over og lovt at jeg skal bli ringt tilbake..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå fant jeg påbyggmanualen for 2016 og eldre modeller 👍 Samme som du har lagt ut bare for 1. Gen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å last den opp i et innlegg her. (y) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang Start/stopp. På Golf 7 min så har jeg klart å codet bort dette. Jeg satt med vagcom og gikk igjennom alle long codingene styreenhet etter styreenhet og fjernet coding for start/stop der jeg fant det. Mener å huske at det var Motorstyreenhet, Girkassestyreenhet, Batteristyreenhet og BCM jeg endret codinger på.

 

Vil anta at det er noe av det samme som må gjøres på Amarok også. Jeg driver å bygger opp 18 Amarok vrak til meg selv i disse dager regner med å ha den oppe å gå iløpet av Januar kan prøve det ut på den å gi tilbakemld vis du ikke har løst det før det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg løste det forsåvidt på min, men ikke via vag-com. 
Artig prosjekt du driver med da, har du tenkt å legge ut tråd om bilen? Eller er det kun for videresalg du bygger den opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok så bra. 
Ja blir vel en min bil tråd etterhvert ;-) Bygger for å beholde ja, har handlet skaphenger som er plass til bil, verktøy og reservedeler så gamle 05 T5 blir pensjonert som servicebil. Blir magisk med ordentlig trekkbil hvor man slipper å planlegge hver motbakke og har god komfort i og ikke minst god sitte stilling. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å bryte inn i en annen "diskusjon" her, men den PDF filen jeg fant som har lik layout som den du har linket til Stig Arne og som det står er til Amarok 2011-2016 stemmer ikke. Er ikke like stikk i det heletatt.. Så mistenker denne er en kopi bare med annen forsidetekst og bilde... Vært i kontakt med Møller 4-5 ganger men ingen kan hjelpe.. Litt skeptisk til å begynne med prøvelampe på alle stikkene, eller er det ganske safe?

 

Body-builder-guidelines-Amarok-EN-26-2015.pdf (se side 66-70)

 

Update:

Filen over er nok korrekt den, men tror det er flere utgaver av dette systemet.

@Andreas Gjerde sendte meg en link til en fil som stemte for min bil (Takk Andreas!). Så vet ikke helt hva som er "standar" her.

Legger ved den filen også så har folk litt å velge imellom 👍

 

UF1 option pinout.pdf

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bryter ikke inn i noe, her er det fritt for alle å skrive :)

Det du sier der var jeg forsåvidt klar over, men jeg har ikke tatt meg bryet med å finne den som Andreas der har funnet frem. Så takk til Andreas for den og deg Mikael for å laste den opp her. 

@Andreas Gjerde: Er skillet på disse to kontaktene korresponderende med før og etter V6/facelift? Eller har det vært flere utgaver også? 
Jeg har lest at 2020-modellen har en litt annen pin-out, men det har jeg naturlig nok ikke fått sjekket siden min bil er eldre. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var litt skeptisk til å bruke denne guiden som rettesnor når jeg skulle bytte pærer i grøftelysa mine.
Men når alternativet er å løsne fangern for å få plass på baksiden med de pølsekladdene mine, ja da ble det til at jeg prøvde..
Og helt seriøst, dette er ikke så sketchy som det ser ut, denne jobben er gjort på 2min pr side med god margin. 
Det jeg tror er viktig er å gjøre akkurat som han her gjør, få fingrene på baksiden av dekselet under selve lykta, da lager du en kurvatur på dekselet som gjør at det ikke blir trangt i omramminga, og dekselet kommer ved første litt bestemte rykk. 
Og igjen, når JEG sier det er trygt og enkelt, da ER det virkelig det..!
https://www.youtube.com/watch?v=h130cJ9cE_g

 

Og det er disse pærene jeg brukte, de gir god lyseffekt og beholder det originale lysbildet, samt det kom ingen pærevarsel.
https://engemultiservice.no/produkt/led-paerer/led-kjorelys-takelys/h8h9h11-led-3000lm-canbus?fbclid=IwAR2AEQzoSzC3TgWnoNMw6k4fqFyeS8qT9VgZqQrK0r8mjJgBwiLipB_4y8U

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut hvordan jeg skulle koble ut Start/Stopp med VAG-COM/VCDS, så lagde en liten video. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til de av dere som skulle ha interesse av det. 
Jeg lastet akkurat opp komplett verkstedmanual for VW Amarok. 6846 sider med alt fra det enkleste av det enkle til det mer finurlige tingene du kan tenke deg. 
Linken er aktiv noen dager, men om noen skulle ønske den etter at tiden er gått ut så kan jeg sikkert laste den opp på nytt senere.
https://we.tl/t-Hfb6KD77z8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har du kommet over manualen? :) 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor lurer du?
Den bestilte jeg online.
Da var den en del større i og med den hadde med en spesialseksjon som var tilpasset mitt chassisnummer. 
Jeg redigerte bort de sidene og tenkte å dele den med dere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hvorfor lurer du?
Den bestilte jeg online.
Da var den en del større i og med den hadde med en spesialseksjon som var tilpasset mitt chassisnummer. 
Jeg redigerte bort de sidene og tenkte å dele den med dere.

Fordi jeg kunne tenke meg lignende manual til bilene jeg har :) Send meg gjerne en PM hvor jeg kan få bestilt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Fordi jeg kunne tenke meg lignende manual til bilene jeg har :) Send meg gjerne en PM hvor jeg kan få bestilt.

Du har PM. 

Men den ble bestilt på https://www.factory-manuals.com etter chassisnummer som nevnt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant en som hadde montert 2020 Golf R framseter i Amaroken sin, etter å ha lest tråden så klippet jeg ut den infoen han ga, samtidig som jeg spurte @Nichlas Tveit Schmidt om hva som var kompatibelt, hvorpå svaret lød omtrent slik; "all vag etter typ 2004 kan monteres om hverandre, så lenge man har en drill. det er to forskjellige bredder på slides, men de kan byttes om hverandre osv. Men hvis du vil ha noe som går rett inn uten en drill så er det litt mer til det"



 

Setekompabilitet.jpg

Bilde_2022-09-19_215237082.thumb.png.601be3466b59519d34f7fadabca69e9f.png

70789875_Rseter.thumb.jpg.e144943a4c2fd3c85764d8f1c9afde52.jpg

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.