89 VW Jetta 1,8 GL , starter ikke.

Anbefalte innlegg

Går stadig bakover i årsmodeller , har litt av hvert å velge i . Har en 89 VW Jetta som har stått endel år men som har blitt startet opp regelmessig og luftet litt. Men her om dagen ville den ikke starte , dvs  startmotor går rundt, men den vil ikke tenne. Har sjekket ,det er gnist på plugger , bensinpumpe starter når tenning skrus på , men virker som det ikke kommer bensin i sylindre , plugger er tørre. Er Monojetronic eller noe sånt på den , har tatt av alle kontakter på denne og smurt de med Electra Clean, uten hell ,  noen som har tips om hva som kan være feil med den "gamle" Jetta,n.....B|

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er du sikker på at det kommer frem bensin til mono-dysa?
Har noe stått endel år, så er det vel ikke helt utenkelig med litt drit i tanken/rørføringer osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada det kommer bensin fram , har tatt av bensinslange inn på monojeten  og det spruter bensin ut av røret så fort tenning skrus på og tenningsnøkkel vris om....

Var borte i noe av det samme med en 90 Golf for noen år siden , og den gang lå feil på vakuumklokke på fordeler, denne styrer vel ett eller annet på monopointen.. Nå har jeg jo gnist fra coil , inn på fordeler og ut på plugger. Så tror feil ligger ett eller annet sted på monopointen , har ikke sjekket om bensin kommer inne i monopoint , men har prøvd å helle i noen dråper bensin uten hell ,ingen start hittil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt oppdatering , fikk start på Jetta,n idag , men den stoppet igjen etter 10-15 sekunder. Dette skjedde 3-4 ganger , så plutselig helt død igjen. Prøvde med nytt bakstykke på tennings låsen , uten hell. Heller mot at det må være en eller annen kontaktfeil på Monojetronic,en , men hva....Noen her inne som har en brukt slik som er iorden for en rimelig penge , kunne vært interessant å forsøkt å bytte enheten.... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å bytte plugger, hvis den har blitt startet regelmessig, men ikke blitt kjørt kan pluggene bli dårlige. Og selv om du får gnist på pluggene når de er løse er det ikke sikkert det er god nok gnist. Opplevde det samme med den første Jetta’n min, ble mye start og stopp og lite kjøring vinteren før jeg ble 18😬😬

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe hjelp i det tipset, fremdeles samme feil, vil ikke starte. Gjorde det på ett forsøk idag men stoppet etter noen sekunder. Har lest litt om Monojetronic og det sies at den styres via ECU etter signaler fra fordeler(vakuum) , lambdasonde , temperaturføler , gass spjeldgiver....noe mer? Sitter en liten gul kontakt under coil på Jetta,n  , lyser og en gul motorlampe når tenning skrus på i instrumentet , er denne gule lille en diagnosekontakt , eller , og går det an å finne ut noe via denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strengt tatt sitter jeg med en semi-komplett 'RP' motor fra Jetta, mener denne hadde 46 000km på seg etter pensjonisteierskap i Spania.

Jeg skal ha det mekaniske for Golfen, men blir ikke noe mono-styr for min bruk.

 

Motoren har stått tørt et år, og jeg har ikke sett mer på det, men du får si ifra om det er noe som er interessant. Husker sannelig ikke hvor mye som fulgte med heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja , ja problemene er fremdeles aktuelle på bilen , startvansker. Lurer på om det kan være noe feil med temperaturføler her og kanskje siden jeg mulig har kurert en litt nyere modell Golf etter bytte av denne.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fohåpentligvis siste oppdatering , en brukt ECU til ett par hundre kroner fra Latvia ser ut til å ha gjort susen , den gamle Jetta,n ser nå ut til å fungere som den skal igjen. Takker for alle tips , dette var nok en ny oppdagelse , har reparert mange VW produkter men aldri feil på ECU , en gang skal være den første for en hobbyreperatør.:klapp:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.