A6 C4 2.5 TDI AEL, ujevn gange og feiltenning

Anbefalte innlegg

Sliter veldig med bilen min. De originale dysespissene var ganske gamle og slitne så tenkte jeg skulle få tak nye av samme kaliber eller en liten oppgradering. En meldte seg som hadde transporter 151hk spisser som jeg kjøpte. Byttet over de spissene og satt i dysene. Ved oppstart røyk det hvitt og litt blåaktig samtidig som den gikk ganske ujevnt. Etter å ha forhørt meg kunne det kanskje tyde på at det var noen jalla kina spisser, men prøvde å ta dysene ut igjen for å rengjøre hele dysa ned til bunn og sjekke at ikke de nye spissene var tett. Ingen av spissene var tett og fant heller ikke noe møkk inni dysa. satt dem inn igjen og samme oppførte seg fortsatt helt lik. Tok da ut dysene nok en gang og byttet tilbake til originale OEM spisser da bilen gikk fint før jeg byttet spisser. Det var da ingen røyk på tomgang og den malte som en katt. Etter jeg bytta tilbake til OEM spisser var den fortsatt helt lik....

 

Nå etter jeg bytta går den utrolig ujevnt fortsatt og jager på tomgang. Ligger på ca 730 omdr i 7 sek ca før den går opp til ca 820 omdr før den går ned igjen og sånn står den hele tiden. Høres også ut som den driver å feiltenner litt..og motoren rister. Pumpetiming er spot on både med måleur og via vagcom. vet ikke hvordan det er på diesel da jeg ikke har mye skru erfaring med diesel men prøvde å nappe ut LMM mens den gikk og da skjedde det ingen forandring. prøvde å blende vakuum til EGR og ingen forskjell. Heller ingen feilkoder på motor. Sjekka innsprøyting men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Noen som har noen tips? Har lagt enormt med arbeid i denne bilen nå og vil begynne å nyte den snart:D



 

 

 
 
lagt til 0 minutter senere
 

Her er en video av innsprøyting 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle til å linke til noen relevante tråder, men ser at linker ikke fungerer her nå. Vel da legger jeg dem ut i Facebook-tråden din. Synd vi må over på FB fordi forumet har tekniske problemer.
 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Skulle til å linke til noen relevante tråder, men ser at linker ikke fungerer her nå. Vel da legger jeg dem ut i Facebook-tråden din. Synd vi må over på FB fordi forumet har tekniske problemer.
 

 

 

Ja, det er dumt.. merkelig at på varslingen om nytt svar på Mail så ser jeg hele linken men ikke her.. men har lest gjennom samletråden og prøvd diverse greier der uten å blitt så mye klokere enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering! 
 

Har nå byttet til 5 andre dyser som var i garrantert fungerende tilstand og bilen er fortsatt helt lik.. går ujevnt, ryker hvitt på tomgang og ganske hvitt ved pådrag. Begynner å lure på om det kanskje er pumpe som må byttes...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som tidligere nevnt har jeg ikke vært borti mange tilfeller av jaging på disse motorene, som på mer sofistikerte motorer lett kan komme av vakuumlekkasjer. Det eneste tilfellet jeg kan huske er dette: 

 

 
 
lagt til 2 minutter senere
 

Når man står rådløs er det smart å følge liste i post 2 her: 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk alle el-koblinger inn til motor på torpedoveggen, sjekk spesielt at dieselpumpestikkene inni koblingen er like lange. Let etter hva du kan ha kommet borti under skruingen. Og ikke lås deg på at det er dyseskiftet som er årsaken, av og til kan andre problemer tilfeldigvis oppstå samtidig eller som følge av at du har kommet borti noe.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper så på at dette løser seg greit.

Men som over, ikke lås deg på dyse skiftet nødvendigvis :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Sjekk alle el-koblinger inn til motor på torpedoveggen, sjekk spesielt at dieselpumpestikkene inni koblingen er like lange. Let etter hva du kan ha kommet borti under skruingen. Og ikke lås deg på at det er dyseskiftet som er årsaken, av og til kan andre problemer tilfeldigvis oppstå samtidig eller som følge av at du har kommet borti noe.

 

Har allerede sjekket men skader ikke ta en runde til! Vet som nevnt ikke åssen det er på diesel men er det som bensin at motorgangen skal forandre seg når man napper ut LMM? Gjorde det mens den gikk og ingen forskjell i det hele tatt. Kan virke som det er noe som tilfeldigvis har skjedd etter jeg byttet dyser.. begynner egentlig å Lene meg mot pumpebytte..

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Håper så på at dette løser seg greit.

Men som over, ikke lås deg på dyse skiftet nødvendigvis :)

 

selv om det er faen så frustrerende ene dagen så gir jeg meg ikke! Denne skal på veien igjen 💪🏻

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du hører ikke forskjell på gangen ved å nappe ut LMM. Men du merker stor forskjell på effekten ved pådrag. Dersom du ikke merker ulikhet med og uten LMM stikk innkoblet så er LMM dårlig.

 

Funnet ut noe mer ennå?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Du hører ikke forskjell på gangen ved å nappe ut LMM. Men du merker stor forskjell på effekten ved pådrag. Dersom du ikke merker ulikhet med og uten LMM stikk innkoblet så er LMM dårlig.

 

Funnet ut noe mer ennå?

 

Den er grei. Nå har jeg kjørt meg enda mer fast.. fikk tak i en "ny" dieselpumpe som skulle ha vært overhalt hos et verksted for noen år siden men har vært ubrukt. Den så veldig grei ut og kjentes tight ut. Har montert den og luftet pumpa. Dysene får diesel men fyrer ikke på tørre møkka. Prøvd og vri pumpa 180° siden det var feilen sist men ikke noe hell.. ingen feilkoder heller 🙄

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff da. Samme delenr? Ting som noen påstår skal være overhalt, håper ikke noen har klådd selv. Fyrer sjelden hvis ukyndige har hatt oppe det øvre lokket. Tipper du har luft eller at den er defekt. Har dessverre ingen pumpe liggende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt samme delenr men når jeg søkte opp på det skal dem være like bare at den er en nyere versjon eller noe. Gamle min hadde 0 460 415 994 og den jeg kjøpte har 0 460 415 989. Ifølge han jeg kjøpte den av var den overhalt på et dieselverksted til en kostnad av 6300,- men ligget i ca 2 år ubrukt etter det. Jeg brukte vakuumlufter på retur og sugde diesel gjennom hele pumpa. Knakk opp én og én dyse og kinna til det kom diesel dit men fyrer fortsatt ikke.. har jo ingen garanti på at den faktisk ble overhalt. Eneste tegnet jeg ser er at det er brukt noe blå tettemasse på øverste lokket. Får prøve å lufte den enda en gang. Hvis ikke får jeg prøve å finne enda en pumpe 😏

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super-skeptisk til blå tettemasse. Det sitter o-ringer under både øvre og nedre lokk, ikke behov for noen form for tettemasse. Og uansett er det helt likt behov under første og andre lokk så det er ingen grunn til at det skal være noen ulikhet etter en proff overhaling. Her er det kanskje en amatør som har hatt lekkasje og har "overhalt" ved å åpne øvre lokk, kline på noe og skru fast. Øvre lokk "flyter" alle veier i side når bolter løsnes, og da kommer stillverket helt ute av justering, (mengde og timing). Man risikerer at motor ikke starter. Det er ikke enkelt å få dette bra igjen, dersom det ikke var merket opp detaljert hvor dette stod, og man er svært nøyaktig etterpå.

Her er du nok grundig lurt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Super-skeptisk til blå tettemasse. Det sitter o-ringer under både øvre og nedre lokk, ikke behov for noen form for tettemasse. Og uansett er det helt likt behov under første og andre lokk så det er ingen grunn til at det skal være noen ulikhet etter en proff overhaling. Her er det kanskje en amatør som har hatt lekkasje og har "overhalt" ved å åpne øvre lokk, kline på noe og skru fast. Øvre lokk "flyter" alle veier i side når bolter løsnes, og da kommer stillverket helt ute av justering, (mengde og timing). Man risikerer at motor ikke starter. Det er ikke enkelt å få dette bra igjen, dersom det ikke var merket opp detaljert hvor dette stod, og man er svært nøyaktig etterpå.

Her er du nok grundig lurt....

Ja, stussa på det selv siden det så litt amatørmessig ut. Til tross for tvil jeg også har mot at den ble overhalt på et dieselverksted så kjentes pumpa mye tightere og finere ut enn den gamle. Har endelig fått fyr på bilen og går nå bedre enn noen gang i mitt eie. Jagingen er også helt borte.

 

Men noe stusset jeg på. Brukte måleur og fikk den helt perfekt på 0.25 men da startet den ikke. Ingen livstegn, ikke hosting en gang. Så løsnet nok en gang og flytta den ca 8-10mm fra dødpunkt på pumpa og da fyra den tvert. Hørtes veldig bra ut til å ha timet den på gefuehlen. Lot den gå varm og sjekket TDi timing med vcds. Da var den litt for advanced. Akkurat over grønn strek. Løsnet pumpe og fikk justert den til blå linje (55).

Sjekket også Injection quantity og den var litt høy. Lå på ca 9 mg/str. Fikk justert den ned til 5. da ble bilen helt nydelig! Maler som en katt, ryker ingenting annet enn så vidt litt svart ved fult pådrag😁

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra du fikk fyr og at den fungerer fint.

 

Da er det en amatør som har tuklet med pumpa og lokket er galt plassert slik at stillverket er ujustert. Dermed stemmer ikke tenningstidspunkt med nåleløftet og mengde er feil. Da vil jeg si det er ren flaks + dyktighet fra din side som gjør at den nå fungerer fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Meget bra du fikk fyr og at den fungerer fint.

 

Da er det en amatør som har tuklet med pumpa og lokket er galt plassert slik at stillverket er ujustert. Dermed stemmer ikke tenningstidspunkt med nåleløftet og mengde er feil. Da vil jeg si det er ren flaks + dyktighet fra din side som gjør at den nå fungerer fint.


ja, det virker veldig sånn.. hadde folk bare vært ærlig🙄 men meget glad og fornøyd med at jeg fikk den til å fungere som den skal igjen.
Går mye bedre nå enn sist gang jeg kjørte den så tror nok det hjalp å få vasket spissene og dysekroppen i ultralydvasker. 
 

til tross for en halvdårlig pumpe fikk jeg konkludert med at den gamle pumpa var helt gåen og hadde skyld i problemene mine.

 

blir nok å sende den pumpa til overhaling hos kyndige fagfolk så jeg vet at den faktisk er overhalt på riktig måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste for en tid siden at dette løste seg, men fikk ikke med meg bak historien. Så dette var gøyal lesning :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Leste for en tid siden at dette løste seg, men fikk ikke med meg bak historien. Så dette var gøyal lesning :D

Måtte vri hjernen ganske godt for å få det til å funke men har blitt flink til det etter jeg kjøpte denne bilen :D har fått tak i en "ny" pumpe fra 2012 som ble kjøpt og montert av møller så den skal prøves snart. Men bilen går daglig med jalla pumpa enn så lenge! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.