Golf MK6 2.0 tdi rister ved pådrag kald

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har anskaffet meg en Golf MK6 med 2.0 tdi 140 hk, (CFFB). Denne har DSG, men har følgende symptom når den er kald. 

 

Den starter normalt og går fint, men når jeg akselerer så fusker den relativt mye. Dette varer bare noen hundre meter, og så er det over. Ristingen er såpass kraftig at jeg mener på at jeg også hører rasling i fra dobbeltmasse svinghjulet. Men når den har fått disse hundrede+ metrene, så går den normalt. Bilen er lytefri etter dette, og girer mykt og akselerer bra.

 

Noen som har vært borti lignende eller har noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme feilen på tiguan, sliter litt med å finne det ut jeg også 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder dette hele tiden, eller blitt verre nå som det er begynt å bli kaldere i været? 🤔 

Kan være olja i girkassa som trenger å byttes, når den ikke lenger er frisk nok til å gjøre jobben sin så kan det fremkomme de merkeligste symptomer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt bilen i for kort tid til å si sikkert det med utetemperatur, men sitter med inntrykk av det ja.
Ser den med olja, men bør det være så voldsomt på grunn av noe sånt? 
 

skader vel uansett ikke å bytte. Denne kassa har vel ikke samme læringa sånn som på tiptronic? 
 

Men ang ristinga, så tenkte jeg kanskje det var mer logisk med gløding, eller dyser? Er CR btw

 
 
lagt til 2 minutter senere
 
Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

har samme feilen på tiguan, sliter litt med å finne det ut jeg også 

Har du også raslinga/skramlinga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Gjelder dette hele tiden, eller blitt verre nå som det er begynt å bli kaldere i været? 🤔 

Kan være olja i girkassa som trenger å byttes, når den ikke lenger er frisk nok til å gjøre jobben sin så kan det fremkomme de merkeligste symptomer.

 

Jeg hadde begynt med oljeskift i kassa som Thomas forslår. Hvis du skalgjøre det selv så skal tempen til olja kjører opp til en spesiell temperratur, og du trenger og "cykle" kassa etter oljebytte osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen skal være mellom 30 og 35 grader når den tappes, i tillegg skal kassen kjøres i en spesiell syklus underveis og skal helst være online med ODIS underveis (mulig VCDS klarer dette).

 

Men jeg ville begynt med å lese ut feillager, jeg synes dette høres ut som dyser og/eller ledningsnett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Oljen skal være mellom 30 og 35 grader når den tappes, i tillegg skal kassen kjøres i en spesiell syklus underveis og skal helst være online med ODIS underveis (mulig VCDS klarer dette).

 

Men jeg ville begynt med å lese ut feillager, jeg synes dette høres ut som dyser og/eller ledningsnett.

Nå har jeg lest av feilkoder, og det er ingen på motor eller DSG.

 

Jeg forsøkte også raskt å lese gjennom verdiene fra motor. Stusset litt over "injection amount mg/stroke", da verdiene varierte mellom sylindrene.

 

Ved oppstart, halvvarm motor:

TIME Loc, IDE00021 Loc, IDE00086 Loc, IDE00100 Loc, IDE00365 Loc, IDE00366 Loc, IDE00367 Loc, IDE00368
STAMP Engine speed Accelerator position Engine torque Injection amount deviation cylinder 1 Injection amount deviation cylinder 2 Injection amount deviation cylinder 3 Injection amount deviation cylinder 4
   /min  %  Nm  mg/stroke  mg/stroke  mg/stroke  mg/stroke
0,98 780 15 57,7 -0,04 -0,98 0,27 0,77
2,34 778 15 56,2 -0,04 -1,01 0,29 0,77
3,96 784 15 56,7 -0,05 -1,04 0,34 0,75
5,33 776 15 56,3 -0,05 -1,03 0,33 0,75
6,74 774 15 56,5 -0,04 -1,04 0,32 0,76
8,14 781 15 58,5 0,08 -1,2 0,08 1,01
9,53 779 15 56,3 0,33 -1,43 -0,16 1,24
10,93 750 15 57,9 0,52 -1,62 -0,34 1,42
12,29 774 15 68,9 0,44 -1,42 -0,14 1,17
13,65 774 15 66,2 0,18 -1,2 0,07 0,96
15,02 790 15 70,6 0,04 -1,08 0,16 0,88
16,38 779 15 65,4 0 -1,04 0,2 0,85
17,75 778 15 66,2 -0,01 -1,02 0,21 0,83
19,14 778 15 68,5 -0,01 -1,05 0,18 0,88
20,5 775 15 67,1 0,05 -1,11 0,12 0,93
 
 
lagt til 1 minutter senere
 

Ved flat pedal, varm motor:

TIME Loc, IDE00021 Loc, IDE00086 Loc, IDE00100 Loc, IDE00365 Loc, IDE00366 Loc, IDE00367 Loc, IDE00368
STAMP Engine speed Accelerator position Engine torque Injection amount deviation cylinder 1 Injection amount deviation cylinder 2 Injection amount deviation cylinder 3 Injection amount deviation cylinder 4
   /min  %  Nm  mg/stroke  mg/stroke  mg/stroke  mg/stroke
452,35 878 15 57 0,25 -0,39 0,03 0,16
453,71 826 15 52,1 0,24 -0,53 -0,01 0,34
455,08 1200 67 224,7 0,25 -0,63 -0,01 0,43
456,45 3051 49 189,1 0,4 -0,68 -0,04 0,26
457,8 2428 79 342,4 0,47 -0,68 -0,04 0,26
459,17 3576 79 302 0,47 -0,68 -0,04 0,26
460,54 4600 86 99,5 0,47 -0,68 -0,04 0,26
461,91 3393 86 321,1 0,47 -0,68 -0,04 0,26
463,26 3883 86 297 0,47 -0,68 -0,04 0,26
464,63 4314 15 27,5 0,47 -0,68 -0,04 0,26
 
 
lagt til 2 minutter senere
 

Er dette normalt?

 

Har jobbet mest med 2.5 tdi tidligere, er det noe annet som bør logges for å kunne avdekke typiske feil på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testet på en litt annen måte i dag. Jeg lot bilen stå på tomgang til den ble halvvarm i dag tidlig. Da ristet den ikke når jeg begynte å kjøre. Jeg hadde tenkt å ta tempen på girkassen, for å se om den fortsatt var kald, men der sviktet batteriet meg så den får jeg ta igjen. 

 

Men dette peker vel mer mot motor enn girkasse og olje? Forutsatt at tempen på girkassa ikke hadde blitt økt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, har da både flushet girkasse og byttet glødeplugger. Ingen effekt på rykkingen som oppleves ved kald.

Må forresten korrigere litt nå når det har blitt kjøligere. Rykkingen er verst til å begynne med, men motoren fjusker litt inntil den blir halvvarm. Varer altså mer enn noen hundre meter. 

 

Ingen feilkoder på motor eller girkasse. Forsøkte også å blinde EGR, men endret kun at motorlampen begynte å lyse.  Også byttet alle filtre i motorrom.

 

Jeg stusset litt på det med injection amount, og ser at den kan kalibreres med vagcom. Men dette er kanskje først og fremst ved bytte av dyser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! 
Opplever samme problem som du beskriver med vår nyinnkjøpte (brukte) Q5. Ingen feilkoder men rister ved pådrag når den er helt kald, ellers virker alt OK. Prøvd å blende EGR og flushet kasse, men ingen bedring! Hadde den hos Gumpen på feilsøking på mandag, de konstanterte feil på 2 dyser. Hadde visst hatt 7-8 andre Q5 med samme feil hittil i år. Samtidig er det restbestilling på dyser fra Tyskland, 190 dyser i bestilling til Norge i følge han jeg prata med, så dette høres ut til å være en relativt hyppig feil😝😝💸💸

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hei! 
Opplever samme problem som du beskriver med vår nyinnkjøpte (brukte) Q5. Ingen feilkoder men rister ved pådrag når den er helt kald, ellers virker alt OK. Prøvd å blende EGR og flushet kasse, men ingen bedring! Hadde den hos Gumpen på feilsøking på mandag, de konstanterte feil på 2 dyser. Hadde visst hatt 7-8 andre Q5 med samme feil hittil i år. Samtidig er det restbestilling på dyser fra Tyskland, 190 dyser i bestilling til Norge i følge han jeg prata med, så dette høres ut til å være en relativt hyppig feil😝😝💸💸

Akkurat, ikke det jeg hadde håpet på men takk for tips😀 Vet du hva som var feil på dysene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er sure penger å ut med😝 Toleranse feil...nøyaktig hva det innebærer kan sikkert noen andre forklare bedre enn meg...ikke så langvarig / mye feil at det gir feilkode, men nok til at man merker det😬

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror denne faller tilbake på "injection amount deviation" Noen som vet tolleranseverdiene her? Ser ut til å være tilpasninger basert på slitasje, og jeg kan ikke finne noe annet som kan avleses for å finne dårlige dyser.  Jeg har følgende verdier:

 

D2F032EF-F1C5-4E49-B60B-2247B04DECFE.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering på denne. Hadde bilen inn på Møller, og dem konstaterte at dyse nr 4 var dårlig. Ut fra beskrivelsen til verkstedet så står det at dem fant en "tpi", hvor det skal kontrolleres forbrenningslyder. Denne gav da beskjed om at dyse 4 måtte skiftes. Dem foreslår videre en SW update, men etter at jeg byttet dysen så forsvant problemet. Mekaniker mente også at han hørte dysebank på testturen først. 

 

Noen som aner hvordan dem tester forbrenningslyder?

 

Jeg har da en gammel dyse som sikkert er pantverdi på. Er det noen steder som tar imot disse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.