Framlykter/reflektorer og understell til 1981 Golf mk1 Cab

Anbefalte innlegg

Hei alle, kjøpte i sommer en 1981 Golf 1,6 110hk Cab.

En sen kveld i høst opplevde jeg at kjørelysene fremme er helt elendige. Noen mente at det skyldes at reflektorene på min bil er "mørk-sotede" (uten at jeg helt klart klarer se dette selv). Jeg syntes disse lampene kler bilen veldig godt - men de er så dårlige å kjøre med kveldstid at jeg tenker bytte til noe bedre (+ nye pærer, Osram Night Breaker e.l.) Er det noen som har erfaring/tips til lignende gode lamper med skikkelige, "blanke" reflektorer som gir godt lys?

 

Det sitter på bilen i dag et godkjent KW-senkesett som er ubehagelig hardt. Er det noen som har tips til et senkesett som har mer fokus på komfort? (Vet senk alltid vil gjøre bilen noe stivere, men det får være grenser;)) Har fått tips om H&R Comfortkit 40624-1 som skal være komfortabelt, noen som kjenner til det? Jeg syntes høyden på bilen er veldig fin slik det er i dag (se siste bildet), og håper å finne noe mer komfortabelt t i samme høyde - er det mulig?

Tipps mottas med stor takk! :)

4.jpg

Lykter.jpg

1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Glenn!

Vel, det kan sikkert være et par ting som gjør det, men jeg tenker du kanskje skal starte med det aller enkleste: sjekk spenningen!

 

1. Sjekk hva spenningen er ut på dynamoen, kanskje f.eks. børstene begynner å bli slitt og det dermed forsynes for lite spenning på bilen.

2. Sjekk hva spenningen er på kontakten til hovedlyktene. Kanskje er det så gamle og slitne ledninger at du får 11-10V inn på lykten, for veldig mange av disse gamle bilene er jo et enkelt relésett veldig gunstig for å forsyne høyere spenning til lampene, og dermed mer lys ut på gata. Har nye (dengang jeg kjøpte bilen) Hella lykter og slikt relésett kom med bilen, og det lyset er helt greit.

 

(3. førers alder + hva man er vandt med av lysmengde på veien fra gjennomsnittlig trafikk er jo noe helt annet enn for 30 år siden!)

 

Ut ifra hva jeg ser har du blanke reflektorer og ikke nedslitte glass, så er jo et lovende utgangspunkt sånn sett. Kanskje mer plast enn originale glass, så de taper seg over tid (mine umiddelbare tanker).

Hva er H&R comfort kit? Senkesett som i fjærsett og dempere, eller justerbart ("gewinde") ? Jeg kjøpte H&R twin-tube fra Martin (Koolart) jeg er veldig fornøyd med på min Golf, absolutt fin komfort, og så er det rustfritt.

 

https://www.instagram.com/p/CGf4znFHJay/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Ola og mange takk for god innspill!

Ja - du har helt rett i at jeg bør sjekke dynamo/børster/ledninger og se om den lader nok og gir høy nok spenning. Og relésettet bør jeg nok også sterkt vurdere.

Helt klart at førerens alder og hva "hen";) (jeg) er vant med fra mer moderne biler.

Lyktene og reflektorene virker for meg å være nærmest som nye, men ble i tvil selv når noen mente dette var "mørktonet"/sotet, og at dette var grunnen til dårlig lys.

 

Det er visst dette H&R senkesettet: https://qwt.no/produkt/comfort_suspensions_hr40624-1/volkswagen_golf_i_cabriolet_155_1.6_110hk_1979-1982

Ser ut til å være myntet på mer komfort. Men er redd dette nye H&R kittet kanskje ikke senker like mye som det som står på bilen i dag - at bilen blir stående på "stylter"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generell høyde er en ting, men det største aberet er vel at senkingen er 40-50mm foran og bak. Usymetrisk senking kler disse bedre, med tanke på forskjell i utformingen på hjulbuene foran kontra bak, altså 60/40 senkesett er penere enn 2x45mm. Selv hadde jeg nok tatt tid/ork/kostnad en gang med kvalitets-gewinde, og ferdig med saken. :)

 

Virket litt glissent på nettet om H&R Cup-kit Komfort. Muuuulig @Andreas Westbykan rives ut av dvale og riste av seg noen innspill?

 

edit1: eneste jeg fant i farten om Cup-Kit Komfort var her, dog stilles det spørsmål om erfaringen virkelig var for Komfort, om ikke Sport varianten.

edit2: tolket denne oversikten som at rustfritt twin-tube gjelder også mk1 cabrio.

edit3: Bergauf-tråd hvor en bekrefter sitt Cup-kit 40~25mm sett (ikke 50~40mm som du linket), inkl bilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil og gleder meg til å følge utviklingen på denne Cab-en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På egentlig alt av gamle biler så går jo strømmen via lysbryter inni bilen. Samtidig som regulatoren på dynamo aldri er på mer enn 14v, som er for lite. Og med flere km med tynne ledninger og brytere den skal igjennom før den kommer til lampa så mister man mange volt på veien. 

På 200'n min hadde jeg 14v regulator orginalt, og målte 9-10v på hovedlyspærene. Monterte 14.6v regulator og lagde relesett. fikk gode 14v på pæra. Skal si det ble forskjell ja! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra - takk for gode tips folkens! Begynner med å få målt spenningen inn på lampene, sjekke dynamo/børster osv. Blir nok nye ledninger/relé til lyktene tenker jeg:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Veldig bra - takk for gode tips folkens! Begynner med å få målt spenningen inn på lampene, sjekke dynamo/børster osv. Blir nok nye ledninger/relé til lyktene tenker jeg:D

Du kan jo kjøre mot en vegg og se om du faktisk har riktig lysbilde også? Mye ettermarkedslamper har dårlig lydbilde, som igjen gir elendig lys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.