Tiguan 2.0 TDi - starter ikke / går veldig ujevnt før den kveler seg

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hatt endel problemer med min Tiguan 2.0 TDi 2011. Motor CFFD 110hk.

Tidligere i høst begynte motorlampa å lyse gult. Feilkode viste seg å være relatert til EGR. Jeg demonterte EGR (drittjobb) og den viste seg å være ganske gjengrodd av sot. Men servomotor virket helt fin. Ingen tydelige slitasje på tannhjul eller noe annet synlig galt. Vacuum-pumpa derimot virket å være noe lekkasje, men veldig lite. Jeg visste ikke om den måtte byttes, så jeg rengjorde hele EGR-ventilen og monterte alt tilbake.

Da jeg startet gikk den som den skulle, kanskje litt bedre enn før også. Fornøyd og glad tok jeg meg en lengre kjøretur. Motorlampa var slukket og kom ikke på igjen under kjøreturen.

Etter ca en drøy times kjøretur begynnte bilen å fuske på lavt turtall og gikk veldig ujevnt og med veldig dårlig kraft under ca 2000-2500rpm. Jeg mener symptomene kom gradvis i løpet av noen minutter, men ikke sikker. Mulig det kom plutselig, men at jeg ikke merket det før jeg skulle gasse på igjen etter å ha stoppet i et kryss. Over 2000-2500 rpm, og dersom jeg lot være å gasse for mye, gikk den som den skulle (mener jeg). Så fort jeg ga gass, særlig på lavt turtall, begynte den å lugge. Jo mer jeg ga gass for å øke farten, jo mer lugget den. Jeg fikk imidlertid kjørt den hjem. Ingen motorlamper lyste.

Jeg bestilte ny EGR og da jeg skulle demontere den gamle EGR løsnet jeg vacuum-pumpen først for å få bedre plass til å skru. For morroskyld testet jeg den og det virket som den ikke holdt på vacuum, muligens hadde en liten lekkasje. Siden hele EGR-ventilen er et mildt sagt helvete å bytte, testet jeg vacuum-ventilen på den nye EGR, og den holdt på vacuumet perfekt. Så derfor byttet jeg bare vacuum-ventilen i den tro at det bare var den som var synderen. Men nei, ingen forskjell. Bilen starter, går et sekund eller to før den begynner å lugge og så stoppe etter bare få sekunder.Det virker som om motoren er enda dårligere kald, siden den ikke engang klarer å gå på tomgang, og hvis jeg gasser litt, så lugger den enda litt til og stopper uansett. Når motoren var varm gikk den i det minste noenlunde på tomgang, men ujevnt.
Jeg har ikke feilkodeleser og får ikke sjekket dette (mulig jeg får lånt i morgen).
Jeg har forsøkt å google, og syns symptomene kan likne de som beskrives ved feil EGR (at EGR står i lukket, eller åpen stilling). Kan det være at det er lekkasje vacuum-systemet til EGR, eller at solenoid-ventilen (som skal åpne/lukke vacuum til EGR) ikke virker?

 

Noen som har anelse om hva dette kan være? Hvis bilen gikk i nødmodus, så skulle vel motorlampe lyse?
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVis det er av interesse, så fant jeg feilen. EGR-ventilen består i prinsipp av to kamre, hvor eksosen i det ene kammeret kjøles ned av kjøleæsken som sirkulerer rundt. Mellom kamrene var det en pakning som sikkert burde vært byttet med en ny. Siden jeg ikke gjorde det oppstod sannsynligvis en lekkasje slik at kjølevæske ble blandet med eksosen og videre inn i motoren. En dieselmotor på vann går som kjent dårlig og var helt sikkert synederen til at motoren knapt klarte å starte.
Med ny EGR-ventil fra Autodoc (aldri bestill derfra om du ikke har good tid og lyst på en masse ekstra skjulte avgifter. En ventil til 1700kr ble plutselig 574kr dyrere på postkontoret. (Sto sikkert med liten skrift ett sted)) startet bilen som normalt og har gått som ei klokke siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra du fikk løst problemet 👌

Kan forøvrig anbefale Eurodel.no til deler, ingen skjulte avgifter der, har blitt lurt av Autodoc selv 😂

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.