Periodevise startvansker 98 Golf 3

Anbefalte innlegg

Forsøker med ett spørsmål igjen angående en 98 VW Golf 3 1,6 101 hk. I det siste har bilen vært veldig problematisk å starte , særlig etter bensinpåfylling. Hører bensinpumpe starter når tenning skrus på , byttet rele for strømforsyning(30) og bensinpumperele (167) på mistanke. Ser ikke ut som dette er nok , har smurt opp fordeler og sjekket/smurt kontakter på LMM , er gnist fra coil/fordeler til plugger. Når bilen først starter går den som olja i lyn, ingen fusking eller ujevn gange på tomgang. Har rusla 240 t , men har gått som ei klokke fram til for 14 dager siden , ligger heller ingen feilkoder som tilsier startproblem . Lå en på temp.føler , men dette tilsier vel ikke starproblem. Tips mottas med takk , da eier av bilen truer med en siste tur til skroten om feil ikke snart finnes.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er plugger? 🤔 Kunne jo prøvd med kondensfjerner åsså, den renser jo gjerne opp i litt annet åsså.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plugger og fordeler/rotor har gått bare 5000 km siden bytte så skal være bra....er fyllt på kondensfjerner etter siste start trøbbel i går.....så vi får se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Er det slik at dere sliter med å få start etter at den har gått varm? Ofte så er bilen varm når du fyller bensin og da slår du av motor, men så får du ikke start på den igjen før om 10 minutter eller noe sånt? Bare går på starteren? 

 

Sleit med dette på S3en jeg hadde, og det viste seg å være hallgiver/impulsgiver/veivakselposisjonsgiveren (mange navn) legger ved bilde.20160114_164441.jpg

 

Gamle sensoren var rimelig skitten om jeg ikke husker feil. Når bilen ble varm så slutta bensinpumpa å gå, og da trudde jeg det var releet selv.. Men viste seg at det var denne sensoren, da den ikke sendte de signalene den skulle så kutta den bensinpumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært inne på tanken angående turtalls sensor eller hva den ellers kalles , hallgiver sitter vel inne i fordeler på disse motorene ,arrester meg om jeg tar feil. Problemet med bilen oppsto første gang etter bensinpåfylling for ei uke siden , ville ikke starte før etter mange forsøk. Ble kjørt hjem og sto noen timer , veldig lei å starte igjen da. Releer som nevnt ovenfor ble byttet og trodde feil da var eliminert , men fremdeles var den trøblete å starte noen ganger , men kom igang og gikk som ei kule da. Men etter bensinpåfylling forrige dag var det slutt på startvilligheten igjen , men fikk den igang etter utallige forsøk og da gikk den helt normalt.....Har og vært en tur innom verksted men uten at det hjalp , har fått tips om sil i bunn på bensinpumpe , bensinfilter og mulig feil på temp.føler , men er ikke helt med på hvorfor bil oppfører seg helt normalt når den kommer igang uten noe fusking eller andre feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Har vært inne på tanken angående turtalls sensor eller hva den ellers kalles , hallgiver sitter vel inne i fordeler på disse motorene ,arrester meg om jeg tar feil. Problemet med bilen oppsto første gang etter bensinpåfylling for ei uke siden , ville ikke starte før etter mange forsøk. Ble kjørt hjem og sto noen timer , veldig lei å starte igjen da. Releer som nevnt ovenfor ble byttet og trodde feil da var eliminert , men fremdeles var den trøblete å starte noen ganger , men kom igang og gikk som ei kule da. Men etter bensinpåfylling forrige dag var det slutt på startvilligheten igjen , men fikk den igang etter utallige forsøk og da gikk den helt normalt.....Har og vært en tur innom verksted men uten at det hjalp , har fått tips om sil i bunn på bensinpumpe , bensinfilter og mulig feil på temp.føler , men er ikke helt med på hvorfor bil oppfører seg helt normalt når den kommer igang uten noe fusking eller andre feil.

Den satt forran på 1.8t litt til høyere for oljefilteret. Høres veldig ut som slik jeg slet med S3en min. Ville søren meg ikke starte etter at jeg hadde fylt bensin, mange forsøk og etter en liten stund så starta den plutselig. Så lenge motoren var igang så var det ingen problem, men når man slo den av og skulle starte igjen nada før den hadde stått en liten stund og mange forsøk. 

 

Sensoren registrerer vell om motoren går rundt, og hvis sensor ikke sender signal så stopper den bensinpumpa så ikke motoren skal drukne i bensin er min teori. Ingen mekaniker eller motor ingeniør så mulig det er en helt annen forklaring. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har som sagt vært inne på tanken om turtalls sensor , men har aldri vært borti feil på denne og jeg har skrudd på VW produkter i mange år....nevnte dette for verkstedet (ikke merkeverksted) men mekaniker hadde lite tro på at feil lå her , helte mer til temp.føler da det lå feil på denne ved utlesing. Jeg har kun ett enkelt lite apparat for feil lesing og sletting og så også at feil lå på temp.føler. Turtallsensor sitter til høyre  bak oljefilter på 1,6 motor så kanskje det er verdt forsøket å bytte denne. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Har som sagt vært inne på tanken om turtalls sensor , men har aldri vært borti feil på denne og jeg har skrudd på VW produkter i mange år....nevnte dette for verkstedet (ikke merkeverksted) men mekaniker hadde lite tro på at feil lå her , helte mer til temp.føler da det lå feil på denne ved utlesing. Jeg har kun ett enkelt lite apparat for feil lesing og sletting og så også at feil lå på temp.føler. Turtallsensor sitter til høyre  bak oljefilter på 1,6 motor så kanskje det er verdt forsøket å bytte denne. 

Kanskje skru den ut å inspisere den, husker ihvertfall hallgiveren jeg skrudde ut var greit skitten. Send oss et bilde og hold oss oppdatert så håper jeg det løser seg snart :)

Ser hvis du søker på forumet så er det flere som har hatt feil med hallgiver/impulsgiver. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve dette , og oppdatere forumet når eventuell feil er funnet.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt ny info om problemene , har byttet denne delen for halvannen uke siden. Liten gul temperaturføler. Etter dette har bilen pr nå oppført seg normalt som den gjorde før startvanskene oppsto. Kan det ha vært feilen mon tro. Visste ikke at denne eventuelt kunne forårsake startvansker , men etter litt søking har jeg forstått at den sender signaler til bilens ECU....fikk og feil på temperaturføler når feilkoder ble lest ut på "engine". Så da får vi håpe at gamlegolfen rusler noen mil til , eller.:klapp:

IMG_20210101_114740.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Litt ny info om problemene , har byttet denne delen for halvannen uke siden. Liten gul temperaturføler. Etter dette har bilen pr nå oppført seg normalt som den gjorde før startvanskene oppsto. Kan det ha vært feilen mon tro. Visste ikke at denne eventuelt kunne forårsake startvansker , men etter litt søking har jeg forstått at den sender signaler til bilens ECU....fikk og feil på temperaturføler når feilkoder ble lest ut på "engine". Så da får vi håpe at gamlegolfen rusler noen mil til , eller.:klapp:

IMG_20210101_114740.jpg

Godt det løste seg! :D Takk for oppdatering :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.