2003 Passat med el. prob., feilkode på lmm og tap av effekt, sikring 31 ryker

Anbefalte innlegg

Har en tråd på fb også, men prøver her inne også.

 

Bil:

2003 Passat 1,9tdi 4motion. motorkode AVF. Ca 247k km

 

Problem:

  • Sikring 31 ryker (el. speil, ryggelys, cc....)
  • Tap av effekt, tipper 40hk+ går på beite
  • Feilkode 17552, ((Mass air flow sensor (G70) open or short to ground p1144)
  • Ikke motorlys
  • Når 1. sikring ble byttet, holdt denne i 2 dager. Så ble det forsøkt byttet sikring, røyk flere sikringer ved tenning på. Kjørte 3-4 mil og prøvde igjen, nå holdt sikringen ca. 1 time. Etter dette ryker sikringen hele tiden.

 

Hva som er prøvd:

  • Bytte LMM (til en brukt, men fungerende)
  • Koblet fra stikk på ryggelysbryter. Jumpet stikket og ryggelys fungerer
  • Fjernet ryggelyspærer, ingen forandring, satt inn nye Osram pærer
  • Koblet fra el. speil (koblet fra ved sparkepanel, så all el. i dør er koblet fra, begge sider fremme)
  • Funnet skadet ledninger på temp-sensor (sensor i bakkant på blokk, høyre side, over eksos). Ikke reparert enda pga mangel på deler. Stikk er koblet fra og ledninger er adskilt slik at det ikke skal være kortslutning. Sikring røyk fremdeles.
  • Om alt et koblet til og sikringen ryker, er strøm på ville veier. El. speil og cc kan fint fungere selv med manglende sikring.
  • Koblet ifra stikkere nede på venstre A-stolpe. En grønn stikker der som gjør at sikring ryker = denne koblet fra --> sikring ok. Koblet til --> sikring ryker. Koblet fra, og speil, ryggelys, cc virker.

 

Så jeg lurer på hva denne grønne stikkeren er til?

 

Eventuelt andre innspill settes stor pris på.

20201213_121756.jpg

20201213_121733.jpg

130273401_10158612252136357_7246373093285576138_o.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nå oppdatere litt her så tråden blir nyttig i fremtiden.

 

Nå er jeg rimelig sikker på at problemene er lokalisert og nøstet opp i. Gjenstår å utbedre feil eller å sørge for at det ikke begynner å brenne ihvertfall. : eek :

 

Greia er at under feilsøking i går så satt jeg inn en ny sikring, 15a. Denne holdt, men ble varm (kortslutning). Ser at det begynner å ryke fra taktrekk midten fremme, ved takpanelet (lys og bryter takluke). Litt lettere angrepet av panikk, så røsker jeg ut sikring og tenning av. Kobler fra batteri for å være sikker. Plukker ned panelet for å se om det faktisk brenner oppi der, noe det ikke gjør heldigvis. Men diverse ledninger er oppbrent, er til automatisk avblendbart speil og regnsensor. Dette er noe jeg fint skal klare meg uten i grunn, så blir vel å bare fjerne litt ledninger å se om bilen går som den skal.

 

Litt merkelig at dette her gir feilkode på LMM da. O.o

 

Bilen blir nå nedgradert til arbeidsbil og ny bil er kjøpt, en 2017 modell Passat GTE med 77k km på telleren. Kommer til å savne drift på bakhjula, men skal gi GTE'n en sjangse. Mye er jo gjort med gode dekk da, men etter snart 13 år med torsen drivverk..........:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.