Trenger hjelp til feilsøking av clutch

Anbefalte innlegg

Svigermors bil har havarert clutch, dette skjedde plutselig under kjøring på motorveg. Clutchen ble bytta før hu kjøpte den, ca 20.000km siden men av en bekjent.

 

Den frir ikke så bilen startes i gir og da kjøres med / flyttes på. Når den først har startet kan jeg forsiktig bremse til stillestående om jeg har clutch-pedalen inne, men hører at motoren jobber litt. Slipper jeg pedalen ut littegrann hogger den til og begynner å gå igjen. Ingen ulyder forøvrig.

 

Dette er vel et typisk hydraulikk-problem, men;

Har sugd ut væska fra clutch-kretsen, og den var kol-svart. Bremsevæske er helt fin.

Ser ingen lekkasjer eller at det minsker i reservoaret til bremsevæske, ei heller noen unormale lyder fra hovedsylinder.

 

Synes det virker rart, for om clutch/trykkplate er røket vil den vel være fri? Men om utløser-hydraulikk er røket vil jo væske forsvinne?

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken biltype, årsmodell, motortype?

Hva skjedde da hun merket at den plutselig havarerte på motorvei?

Hvordan føles pedalen å tråkke ned, starter motstanden på samme sted eller kan man nå trykke den lengre inn før motstanden starter?

Noen form for ulyder når man tråkker inn pedalen og motor går?

 

Generelt så kan det være flere årsaker:

  1. Hydraulikk-relatert: Luft i systemet. Forurensninger (rust/skitt) slik at en av pumpene ikke returnerer skikkelig og slaglengden reduseres.
  2. Mekanikk: bøyd utløserarm, knekt overføring/manglende hylse mellom pumpe og utløserarm, defekt feste på utløserlager, utløserlager har hoppet av sin plassering, disk med bøyde fjærarmer.
  3. Forurensninger: Olje, fett, kjælevæske som evt med veistøv er omdannet til klister slik at clutch hugger.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, dette er en 11' mod (tror jeg) Toyota Urban Cruiser, 1.4 diesel. Med andre ord en bil sannsynligvis ingen sitter med stor kompetanse på.

Pedalen er lik som den har pleid å være, motstand er det helt fra begynnelsen som det har pleid å være.

 

Ettersom clutch-kretsen er lufta og væske der er bytta ut er det lite sannsynlig at dette er luft, så sant ikke hovedsylinder (på clutch-pedalen) suger inn luft uten å lekke væske ut.

Det forsvinner ingen væske ut.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.