Revne gjenger travsers Golf MK6

Anbefalte innlegg

Jeg byttet foringer på golfen, og gjengene på ene midtre bolten på traversen ble revet. Eller mer korrekt så er det en fastsveiset mutter eller flens som har løsnet på karosseriet/kanalen, for bolten går bare rundt og kommer ikke ut. Noen tips for hvordan jeg skal gå fram? Det er vel ikke en inspeksjonshull fra dørken på passasjersiden ned i denne "kanalen"? Det hadde gjort ting mye enklere...

 

Gjelder bolten markert rødt

traversgolf.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gøy...

kjenner ikke bilen. Men, om jeg forsto problemet ditt riktig, kanskje noe sånt;

  1. Kappe av hodet på bolten.
  2. Ta ned traversen.
  3. Borre 2-3 hull inn mot muttern som har løsnet i karrosseriet.
  4. Punkt sveise den fast gjennom hullene.
  5. Ta ut restene av bolten du kappa 

lykke til
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Jo du har nok forstått det. Har ikke tatt ned enda, men kan ikke helt skjønne at det skal være så svakt festet. En ting at gjengene ruster og rives av, men at hele greia skal løsne??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser den, men når du har fått av traversen, så vil du trolig kunne kjenne om om det er løst eller ikke. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, da fant jeg årsaken. Noen hadde vært der før...😤 Håper bare at det faktisk er m12 1.5 helicoil som er brukt, og at gjengene kan brukes opp igjen. Her er vel en variant utenom helicoil, er denne sterkere? 

C1E96573-689A-4CC6-83F6-021F92DCE100.jpeg

A9B46ECE-DCA7-46FF-8017-A96C44B250B5.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjengene i kanalen ser tilsynelatende ok ut

6AECD736-1089-4B9C-A1CC-15CCF304EB14.thumb.jpeg.9ba3b144a35c5ec7ab84bca0fa2f64b7.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk time sert innsats når du fikser opp. Var borti lignende på travers på en bil jeg har. Der ble gjengene borte når jeg skulle ta monent. Time sert hylsa er en permanent utbedring og vil ikke følge med ut når du evt skal skru ut bolten igjen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett litt på time sert, og det ser mye bedre ut ja. Men, når det først har vært gjenget opp med STI tapp for M12 x 1.5, er gjengetappen for time sert den samme? Eller mot formodning så er time sert tappen noe større enn en helicoil? Trasig spørsmål, men lov å håpe;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker men det følger med 4 deler.

1. borrer du gjengene med bor

2. freser opp spor

3. gjenger opp med gjenge tapp

4. setter inn time sert hylsa med den andre gjengetappen som er litt 4 kantet. Er vel m12x1.5 travers boltene på b5 er og så kan måle opp gjengetappen om ønskelig. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, men det som kan være utfordringen her er at hullet er allerede boret opp og gjenget for helicoil.. og da spørs det hvem som har tykkest gods av helicoil eller time sert. Om helicoil er tykkere så får jeg nok en utfordring... 😱

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.