Facelift ratt, airbag kontakt(2009 q5)

Anbefalte innlegg

Hei, skulle oppgradere til facelift ratt på en preface q5, men det var forskjellige kontakter på airbagene.

 

Delenummer facelift airbag: 8v0 880 201 ac 6ps 10s

Delenummer prefacelift airbag: 8r0 880 201 a 6ps

 

Kontaktene ser slik ut:

airbag_kontakter.jpg

og baksiden av airbagene ser slik ut:

airbag_bakside.jpg

 

 

 

Ser på preface airbagen at den har to koblingspunkt, betyr det at den er 2 stegs, mens faceliften som bare har ett koblingspunkt er 1 stegs?

 

Kan jeg bytte om på kontaktene, og i så fall har noen koblingsskjema?

 

Har noen eventuelt et delenummer til en airbag som passer?

 

 

 

Løsning: Airbag fra a3 passer ikke q5 eller b8, den har kun en tenner og en kontakt som ikke passer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger.

 

Sitter med samme problemstilling at jeg ønsker å bytte ratt på min S4 B8. Som skal være ganske lik plattform som Q5.

 

Er mange delte meninger ute på Audizine og andre fora, noen skal være plug&pray og andre så må man modifisere ledningsnettet.  

 

 

Så gjerne skriv her hvis du finner ut av noe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Følger.

 

Sitter med samme problemstilling at jeg ønsker å bytte ratt på min S4 B8. Som skal være ganske lik plattform som Q5.

 

Er mange delte meninger ute på Audizine og andre fora, noen skal være plug&pray og andre så må man modifisere ledningsnettet.  

 

 

Så gjerne skriv her hvis du finner ut av noe :)

Har du tatt ut airbagen å sett hvilken kontakt du har?

 

Har sett den videoen også, men er usikker på hva han gjør for å få det til å passe, skjønner ikke om han bytter kontakt eller rett å slett bare skjærer i plasten på kontakten for å få den til å passe. Så jeg har spurt i kommentarfeltet hva han gjorde.

 

Angående stage 1 og stage 2, så er jeg ikke så redd for det, se posten til Maccalo (fra Norge) her: https://www.audi-sport.net/xf/threads/s4-b8-steering-wheel-airbag-question.361063/

 

Facelift kontakten passer ikke uansett, og tviler på at jeg gidder å bytte sleperingen (er sikkert annet ledningsnett der og), så tror jeg skjærer til kontakten, hvis det ikke går så får jeg pinne om. 

 

Nå ville ikke kameraet fokusere så fikk ikke til å ta bilde av kontakten på sleperingen, men tror konturen av preface kontakten vil gi et bilde av hvordan den ser ut, bildet under har jeg merket med rødt det jeg blir å skjære bort.

 

skjære_bort.jpg

 

Venter en dag eller to med å gjennomføre, stopp meg hvis det er en dårlig ide.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Har du tatt ut airbagen å sett hvilken kontakt du har?

 

Har sett den videoen også, men er usikker på hva han gjør for å få det til å passe, skjønner ikke om han bytter kontakt eller rett å slett bare skjærer i plasten på kontakten for å få den til å passe. Så jeg har spurt i kommentarfeltet hva han gjorde.

 

Angående stage 1 og stage 2, så er jeg ikke så redd for det, se posten til Maccalo (fra Norge) her: https://www.audi-sport.net/xf/threads/s4-b8-steering-wheel-airbag-question.361063/

 

Facelift kontakten passer ikke uansett, og tviler på at jeg gidder å bytte sleperingen (er sikkert annet ledningsnett der og), så tror jeg skjærer til kontakten, hvis det ikke går så får jeg pinne om. 

 

Nå ville ikke kameraet fokusere så fikk ikke til å ta bilde av kontakten på sleperingen, men tror konturen av preface kontakten vil gi et bilde av hvordan den ser ut, bildet under har jeg merket med rødt det jeg blir å skjære bort.

 

skjære_bort.jpg

 

Venter en dag eller to med å gjennomføre, stopp meg hvis det er en dårlig ide.

Har du sett denne tråden?

 

https://www.audi-sport.net/xf/threads/steering-wheel.278683/#post-2762395

Spoiler


[IMG]

[IMG][IMG]

 

 

Dette jeg tenkte på når det kom til ledningsnettet. Men ser det er en helt annen plugg du sliter med. Off, skal være så vanskelig her. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men jeg tror ikke det der er et vanlig facelift ratt, både rattet og airbagen (baksiden) ser litt annerledes ut.

 

Facelift airbagen( og ledningsnettet) er kompatibel med facelift rattet, det er bare kontakten til sleperingen som er annerledes.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har modifisert kontakten, fikk den til å passe i bilen, men ingen av knappene fungerte, airbagen satt også ikke helt bra i rattet.

 

Delenummeret på airbagen begynner på 8v hvilket tilsier den er fra en a3, mens rattet begynner på 8k0 som er b8 a4/5. Er det slik at de ikke passer i lag? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Har modifisert kontakten, fikk den til å passe i bilen, men ingen av knappene fungerte, airbagen satt også ikke helt bra i rattet.

 

Delenummeret på airbagen begynner på 8v hvilket tilsier den er fra en a3, mens rattet begynner på 8k0 som er b8 a4/5. Er det slik at de ikke passer i lag? 

 

Høres brått slik ut ja, trudde også dette var rimelig likt. Mulig noe dimensjons forskjeller på ratt da A3 er en mindre bil? Evt det at det er en annen plattform. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Høres brått slik ut ja, trudde også dette var rimelig likt. Mulig noe dimensjons forskjeller på ratt da A3 er en mindre bil? Evt det at det er en annen plattform. 

 

 

Hadde ikke presset hardt nok, airbagen satt bra.

 

Får feil på en tenner, uten airbag koblet i får jeg feil på begge. Får også feil på multifunksjonene, det kan være fordi den er en tenner mindre og pinnene til multifunksjonen derfor er feilplassert, men har også hørt at a3 ratt har en annen canbus protokoll enn a4/5/q5. 

 

Edit: Planen videre blir å høre med selger om han tar tilbake bare airbag, komplett ratt og airbag eller ingenting. Tar han tilbake airbagen eller velger å være vanskelig å ikke ta tilbake noe, så kjøper jeg en ny airbag med prefiks 8k0 eller 8r0. Tar han tilbake begge kjøper jeg nytt ratt og airbag, men jeg vil være mer påpasselig med delenummer.

Screenshot_20210129-152505_OBDeleven.jpg

Screenshot_20210129-152528_OBDeleven.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppdatering, gjerne kom med oppdatering hvis du finner ut av noe mer :)

Lei firkanta ratt og airbag/ratt blir fort dyrt om det skal være litt stylish. :D 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte airbag med delenummer som 8r0 fra en b8.5, plug and play, alt virker bortsett fra navi knappen. Fikk kodet inn ratt giring via obd eleven.

Konklusjon: kjøp rett airbag og ratt så er det plug n play

Endrer første post med løsning der også.

20210216_165112[1].jpg

20210216_165120[1].jpg

20210216_165147[1].jpg

20210216_165320[1].jpg

20210216_173226[1].jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppdatering, da skal jeg sørge for det selv :)

 

Resultatet ble knall bra! Har du dele nr på selve rattet og? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Takk for oppdatering, da skal jeg sørge for det selv :)

 

Resultatet ble knall bra! Har du dele nr på selve rattet og? 

 

Begynte på 8k0, husker ikke resten, men har rattgiring så er kanskje ikke så relevant for deg uansett.

 

Slik jeg forstår det passer ratt fra a4, a5 og q5 om hverandre, så om nummeret begynner på 8r0 eller 8k0 passer det mest sannsynlig, delenummer som begynner på 8v0 (fra a/s/rs3) passer ikke. Ratt fra a6, a8 osv. vet jeg ikke om passer, men på videoen lenger opp i tråden har han en airbag med nummer som begynner på 4L0 som er fra en q7(?), tennerne på den er plassert annerledes enn på 8r0 og 8k0, og pluggen er annerledes og må skjæres til for å passe.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Begynte på 8k0, husker ikke resten, men har rattgiring så er kanskje ikke så relevant for deg uansett.

 

Slik jeg forstår det passer ratt fra a4, a5 og q5 om hverandre, så om nummeret begynner på 8r0 eller 8k0 passer det mest sannsynlig, delenummer som begynner på 8v0 (fra a/s/rs3) passer ikke. Ratt fra a6, a8 osv. vet jeg ikke om passer, men på videoen lenger opp i tråden har han en airbag med nummer som begynner på 4L0 som er fra en q7(?), tennerne på den er plassert annerledes enn på 8r0 og 8k0, og pluggen er annerledes og må skjæres til for å passe.

 

Takk for oppklaring! :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.