P2279 Intake air system leak - Passat b6 2.0 TDI (bmp)

Anbefalte innlegg

Jeg købte en Passat 2008, b6, 2.0 TDI (bmp), 4 motion, 298.000 km, for ikke så lenge siden. Efter at have kørt ca. 10 mil i den, mistede den trækkraft op en bakke og gløderørslampen begyndte at blinke. Jeg stoppede og slog tændingen av, men problemet kom igen på turen hjemover, ved accelerationer omkring 2500-3000 rpm. Tredie gang begyndte motorlampen at lyse.
Der var én feilkode: p2279 Intake air system leak bank 1 Generic power train
Jeg har testet for lekk i vacuumsslanger ol, med startgas, men ikke konstateret nevneverdig ændringer i tomgangen. Men jeg har ikke helt oversigt over luftsirkulationen i motoren, så usikker på, om jeg har sprayet alle de relevante steder. (Har bestilt en Haynes manual, som forhåbentlig kan gøre mig klokere, men gode diagrammer, tegninger link ol er meget velkomne.). Derudover har jeg renset EGR ventilen, som som det var ganske mye sot i. Og renset MAF sensoren.
Igår nulstillede jeg feilkoderne og kørte ca en mil med 2000 rpm, så motoren blev varm, men da jeg kørte op en bakke, fik jeg igen blinkende gløderørslampe ved 2500-3000 rpm, men ikke lysende motorlampe og ingen feilkoder.

Nu er jeg veldig usikker på, hvordan jeg skal fortsætte.
Bør jeg køre lengere tid i bilen, før den evt. har tilpasset sig til at jeg har renset EGR og MAF?
Kan det være et problem med turboen? Skal den evt renses?
Eller er det lurt at prøve at rense motoren ved at spraye vann ind i indsugningen, som på denne video? https://www.youtube.com/watch?v=Ugn8TI0TMio

Eller skal jeg ringe til en mekaniker?
Har veldig lite lyst til det, så jeg håber at der er noen snille folk her, som kan hjelpe lidt på vei.
Si endelig fra, om dere trenger mere info, billeder ol., så skal jeg levere så godt jeg kan.

(Jeg har købt en billig OBD scanner, og er nybegynner mht at læse koder osv.. Så jeg har ikke klart å logge noen hidden fra ECU som jeg kan poste. Men jeg vil veldig gerne ha gode råd til hvilket software det er bedst at købe og hvilke hidden som er interessante osv.. Men det er kanskje bedst å ta det i en annen tråd? Eller kanske det er nogle gode tråde om det fra før herinde. Gode links er meget velkomne!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, 

Har du prøvd å tatt en lengre tur med høyt turtall? 30 minutter med 3000-4000 rpm? Da får du blåst det reint. 

 

Søkte opp koden på ross-tech, kode-hiddenbase for VCDS.

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Possible Symptoms

  • Malfunction Indicator Lamp (MIL) active

Possible Causes

  • Vacuum Leak
  • Intake Manifold Runner Position out of Specification
  • Faulty Positive Crankcase Ventilation (PCV) System or Heating Element (N79)

Possible Solutions

  • Check Intake System for Leaks
  • Check Intake Manifold Runner
  • Check (PCV) System and / or Heating Element if applicable

Special Notes

  • When found in the NAR 2.0T (BPY) check RVUTB: 01-09-03 or 2018919 for updated Crankcase Breather Valve
    • If the breather valve is faulty, full engine vacuum is typically found when removing the oil cap at idle.

 http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18711/P2279/008825

 

Er vanskelig å trykkteste med startgass da du har intercooler(e) og mye slanger og deksler overalt. Bedre er å sette trykk på innsuget og se om den holder trykket. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nu har jeg kørt over en halv time med 3500-4000 rpm. Men gløderørslampen blinker fortsat når den skal op mindre motbakker. Det skete tre gange. Den sidste gang slo også på motorlampen og feilkoden var igen p2279.
Jeg skal prøve imorgen at demontere luftfilterkasse og det tykke plastrør hvor MAF sidder, så jeg kan komme til den vacuumslange (3C0145828K) som går ind i turboen. Har læst at den kan være årsagen til p2279, og tror ikke jeg har sprøjtet startgas på den, da den er så vanskeligt tilgængelig.
 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Er vanskelig å trykkteste med startgass da du har intercooler(e) og mye slanger og deksler overalt. Bedre er å sette trykk på innsuget og se om den holder trykket. 

Lidt usikker på hvordan jeg gør det og hvad det kræver af udstyr. Skal jeg bare søge på nettet eller har du et godt link eller en god beskrivelse?

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

  • Check Intake Manifold Runner
  • Check (PCV) System and / or Heating Element if applicable

Kan man aflæse funktionen af de i Torque Pro?
Har en logfil med Torque lite fra idag, men er næsten sikke på at det ikke indeholder de hidden som er nødvendige. Har netop downloadet Torque pro og skal teste imorgen og jeg får setuppet til at fungere. Har tenkt å følge denne opskrift: http://torqueloganalyzer.blogspot.com/p/how-to.html


Mange tak for at du hjelper! 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, fandt to mulige lekkager.
Den første er det plasticrør, som går bagud fra ventilkåbens bagerste højre hjørne. Den var kun klikket på i den ene side og var derfor lidt løs. Kan være sket under demontering af luftfilterkasse og andet, men jeg tror det ikke.
Denne:
20210323_142628.thumb.jpg.9c627e2aa4b3ca1fedb36bd11935b827.jpg

 

Den anden er en vaccumslange, som går fra et plasticrør under tandempumpen og bagud og ned i et meget trangt og vanskeligt tilgængeligt område
Her set oppefra:
20210323_152806.thumb.jpg.1a597c13990c4c0d0562f8ddfc80cbd2.jpg

Den har en lekkage på undersiden, som man ser her i et inspektionsspejl:

20210323_144306.thumb.jpg.9f3506542af1c0a505b054fb17f0ebc2.jpg

 

Den kan ses fra under bilen på dette billede, tror jeg. Stak tommestokken ind under slangen oppefra, og mener at jeg kunne føle at det var den med den ovale ring om...
20210323_152253.thumb.jpg.689eea5e201e34ed568b47d8811f5e11.jpg

 

Jeg har bestilt en Haynes manual, men den er ikke kommet endnu. Hvis nogen kan hjelpe med delenummer, så jeg kan få bestilt en ny, vil jeg være meget glad for det!?
Og gode forslag til hvordan man kan komme til at bytte den er også meget velkomne. Det ser meget vanskeligt ud!

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Nu har jeg kørt over en halv time med 3500-4000 rpm. Men gløderørslampen blinker fortsat når den skal op mindre motbakker. Det skete tre gange. Den sidste gang slo også på motorlampen og feilkoden var igen p2279.

Da bør systemet være ganske reint ihvertfall, kjedelig at det ikke løste problemet. 

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Lidt usikker på hvordan jeg gør det og hvad det kræver af udstyr. Skal jeg bare søge på nettet eller har du et godt link eller en god beskrivelse?

Litt usikker på om det er likt for diesel, som på bensin. Jeg kjøpte et kit fra https://turboboostleaktesters.com/how-to-boost-leak-test/ når jeg eide 1.8t, måtte plombere "hockey pukken" når jeg gjorde dette. Igjen litt usikker på diesel her. 

 

Ser ut som du fant noe lekkasje uansett, godt jobbet og bra dokumentasjon :)

 

Prøv den siden her for å finne delenr: https://7zap.com/en/catalog/cars/Volkswagen/brand/20/0 

Litt treg til tider, men har vært fin å bruke. Lykke til videre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Prøv den siden her for å finne delenr: https://7zap.com/en/catalog/cars/Volkswagen/brand/20/0 

Ja, der var det gevinst! :)  3C0121157AA hedder den.
Men...kan den give en P2279 feil? Det er vel kølevæske som er i den?

Jeg satte plastslange på den først billede ordentligt på. Og prøvede at lave en midlertidig tettning med gaffetape på køleslangen. Men fik samme feil da jeg kørte en tur. Som om at at den kørte bedre/normalt til at begynde men så mistede moment og gik i feilmodus. (Kan jo tro at gaffatapen holdt en kort stund.)



 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.