Rengjøring av ventiler - hvordan?

Anbefalte innlegg

Hvordan rengjør jeg overflatene enkelt og skånsomt her, fra «hjemmeverksted»? Har ikke delevasker tilgjengelig. Skal ikke demontere ventiler med tilbehør, kun rengjøre.

 

44EA4778-37AD-4238-8AFF-2450171A6C1F.thumb.jpeg.1ca57f8b4d61298d3b95c64032b3a2fc.jpeg8CBB38DC-112D-45E6-A1C1-D7B0907A75DE.thumb.jpeg.12a240adde42101de81ecaf9f60e9dac.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjah.. Messingbørste på drillen? Stål blir kanskje litt heftig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom brennrommene skal være tette, så går det vel kanskje med noe form for rengjøring man fyller dem med før pussing.

 

Men hvorfor vil du ikke ha ut ventilene? Tenker ift evt avleiringer på oversiden av ventilene, samt å bytte tetninger har jo aldri vært så enkelt som nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Ettersom brennrommene skal være tette, så går det vel kanskje med noe form for rengjøring man fyller dem med før pussing.

 

Men hvorfor vil du ikke ha ut ventilene? Tenker ift evt avleiringer på oversiden av ventilene, samt å bytte tetninger har jo aldri vært så enkelt som nå.

 

Fordi jeg kjenner meg selv, og vet at jeg ikke klarer å «bare» skifte tetninger. 
 

Da er det bedre å rengjøre og sette sammen, for å få litt fortgang i prosjektet. Tar heller styringer og sliping av ventiler ++ når det er nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rengjøring er helt unødvendig. Men sjekk at det er tett! Som det er inne på her, legg toppene flatt og fyll med vann eller diesel.  Lekker det så må du ta jobben videre med sliping. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker kun fjerne litt sot på ventiler, skal naturligvis sjekke at de holder tett 👍 Det er 2 bilder av samme 20v-topp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg holdt på med lettsykkel trimming I sin tid var det en gammel luring som hadde kjørt racing i mange år som fortalte meg at jeg ikke måtte finne på å fjærne sotbelegget i toppen. Dette hadde kun positiv effekt og hjalp til med å holde toppen kaldere. Om det stemte eller ikke er jeg usikker på 🙈

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja.. Etter lekk toppakning er ventiler og brennkammer rent som fy. 

Jeg kjørte vannrens-trikset på VR6-golfen min back in the day. Ble ikke klinisk rent, men det ble bedre :p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Når jeg holdt på med lettsykkel trimming I sin tid var det en gammel luring som hadde kjørt racing i mange år som fortalte meg at jeg ikke måtte finne på å fjærne sotbelegget i toppen. Dette hadde kun positiv effekt og hjalp til med å holde toppen kaldere. Om det stemte eller ikke er jeg usikker på 🙈

Det gjelder totaks motorer. De har dobbelt antall forbrenningssykluser ved samme turtall og de mangler kjølende olje i bunndelen. Med olje i bensinen setter det seg et sotbelegg på toppen av stempelet som bidrar til å isolere mot varme.

 
 
lagt til 1 minutter senere
 

Tips til rengjøringen: La avfettingsvæske virke en stund og spyl godt av med høyttrykksspyler. Med kammen montert kan du spyle gjennom åpne kanaler slik at det blir rent og pent i kanal og på oversiden av ventilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg setter de i søylebormaskinen og bruker grovt slipepapir, type 60/80-korning. Ventilene er beinharde og det er og sot også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Når jeg holdt på med lettsykkel trimming I sin tid var det en gammel luring som hadde kjørt racing i mange år som fortalte meg at jeg ikke måtte finne på å fjærne sotbelegget i toppen. Dette hadde kun positiv effekt og hjalp til med å holde toppen kaldere. Om det stemte eller ikke er jeg usikker på 🙈

 

Teoretisk gir det jo bittelitt bedre komp, såå... :p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WD40 og roterende stålbørste fungerer fint :)

Men en fordel å bruke noe med litt større dimensjon, så da blir ikke trykket så hardt på aluen når man jobber litt med den.

Men jeg bruker en slags pussepad til montering på drill, ligner noe av samme materiale som pussematte. Helt gull å bruke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Det gjelder totaks motorer. De har dobbelt antall forbrenningssykluser ved samme turtall og de mangler kjølende olje i bunndelen. Med olje i bensinen setter det seg et sotbelegg på toppen av stempelet som bidrar til å isolere mot varme.

 
 
lagt til 1 minutter senere
 

Tips til rengjøringen: La avfettingsvæske virke en stund og spyl godt av med høyttrykksspyler. Med kammen montert kan du spyle gjennom åpne kanaler slik at det blir rent og pent i kanal og på oversiden av ventilene.

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

 

Teoretisk gir det jo bittelitt bedre komp, såå... :p

Er nok som Steinar sier her👍🏻 tror ikke kompen hadde så veldig stor økning🙈

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Nei, var for fleip jeg sa det.. 😋

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.