Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte C5en mot en C7. Blir nok den norske varianten med ca 200 hk pga pris. Men jeg ser at disse kom først med 204 hk, deretter 211 hk med facelift i 2015 og sist 190 hk. Er det noen merkbar forskjell på disse motorene? Har forsøkt å søke litt, men lite å finne. Ellers noe å passe på på disse? Noen "must" å få med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei , 3.0 TDi v6 som er i c7 er meget utsatt for slakk i kjede , vanvittig dyr reprasjon! 85000kr på merkeverksted , så Finn en bil som har gått under 200K og kjøp motor og gir forsikring! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, ikke bra.. gidder ikke nok en bil med risikomotor. Og så er selvsagt kjedet montert mellom girkasse og motor😤

 

men dette ble heller ikke utbedret på 190 hk versjonen? Sliter med å finne forskjellene på disse motorene på nett

 

hva med C6 generasjonen? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å undergrave Tom Rune men ble litt nysgjerrig og forhørte meg med en fagtekniker her hos Audi. 
 

På C7 er V6 dieselmotorene kjent for rakling fra kjedet, dette er dog ikke kjedet sin feil men strammeren. Det er visstnok ingen fare for kjedet og det blir aldri slakke slik det blir på biler med rekkefire. Det er altså ingen risikomotor, kun irriterende rakling ved oppstart da strammeren ikke får nok oljetrykk. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser at det er mye diskutert rundt om i verden ang rakling på vag 3.0 TDi. I noen land byttes motor/repareres, andre mindre/ingen aksjon, men det snakkes om utvidet garanti. Uansett ikke artig med rakling på bruktbil med pris som nybil. Skeptisk! Hva med salgspris på en bil med rakling som har vart noen år? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også vurderer en C7 Allroad etter å ha hatt en 2001 Allroad og 2006 X3 :P Litt overrasket over det som blir skrevet om 3.0tdi motoren som stort sett har fått skryt i andre forum jeg har lest så langt? Herlig drag, drivstoffgjerrige og ingen store kjente problemer. Og når vi snakker om motoren så er det så vidt jeg vet samme motor som leveres med 211hk, 218hk og 272hk. Rett meg hvis jeg tar feil, men når man sjekker delekatalog så er det indentisk for all innmat og de fleste chiptunere leverer samme effekt for de 3 motorene på over 300hk (i tillegg til den nyere 190hk versjonen). Jeg er ingen ekspert, men det er slik jeg har forstått etter å ha lest litt rundt. Det er vel en del proffe tunere her som kanskje vet mer.

 

Personlig lurer jeg på om det er stor forskjell på Bose anlegget kontra standard, eventuelt om det er enkelt å forbedre standard høytalerne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

C7 Allroad er en fantastisk bil på alle måter.

Stor, sterk, lite støy og høy hengervekt.
Luftunderstellet er også meget behagelig.

Forskjellen på en 204 og 211 hester er hvor 204 hesteren man finner pre facelift er en euro 5 motor.

vil 211 hesteren være en euro6 motor med adblue som kom i 2015 / facelift. Det er jo også en rekke andre forskjeller når man kommer opp på 15.
Neste gen led lykter (om man har dette utstyrt) med oppdatert design, led baklamper med dynamiske blinklys. Oppgradert mmi noe med bla mulighet for navigasjon i instrumentpanelet. Annen girkule, ny design på støfanger osv. Rett å slett har ting blitt fornyet her å der. 

Dette med kjedestrammere har nok blitt hauset opp mye mer en det faktisk trengs.. ja strammerne kan begynne å rakle litt, spesielt på kald motor men kjedet hopper ikke av bilen fordet.. her har nok mange verksteder utnyttet motorskade forsikringer da det er mange timers jobb å bytte da alt må ned.. 
Mest kjente problemene er nok absfølere og hjulager foran som pleier å måtte byttes engang imellom 100 og 160k km.  

Når det kommer til chiptuning så får hvert firma stå for sine tall og resultater, men at man får samme effekt i alle singel turbo euro6 motorene stemmer nok da jeg mener å huske at jeg så i etka at det var samme turbo etc i alle sammen. Min bil ble ihvertfall veldig potent med et oppsett som ligger på over 300hk ;) 

Standar stereo anlegget er helt ok, men ikke så mye mer en det.. jeg må faktisk bytte en høyttaler nå som har begynt å skurre.. vil tro bose er et knepp bedre men ikke i høyde med bang olufsen anleggene selvfølgelig. Personlig hadde jeg valgt en facelift bil som er godt vedlikeholdt og gjerne byttet olje hyppigere en longlife på 30k... om budsjettet tillater det :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte meg C7 i fjor, etter mye leting, vurderinger, for å finne den som vil forhåpentligvis gi meg minst trøbbel. 

 

Det er forskjell på registerkjede på 211 hk vs 204 hk. Så 204, 245 hk har samme, og 190, 211, 218, 272 har samme. Usikker om 313 har samme som 204 hk, men jeg tror det. 

Audi hadde et større problem med registerkjedestrammere før 2015 enn etter, pga forandringen på kjedestrammerne. Min 2016 modell, har ny type design, og skulle være "problemfri", men jaggu kom ikke den raklingen på min ved 120 000 km. Ingen fare sier Audi, men jeg vet om GAMLE type design som har fått motorhavari pga strammere som mister plastbiter. I det tilfellet, ble plastbiten med over kamaksel drevet, og løftet kjeden over flere tenner, som gav feil timing på kammen, og ventilsalat. 

 

Heldigvis, tok forhandler ansvar, da jeg nettopp hadde kjøpt bilen, å bytta ut kjedestrammere. Jeg hadde vedvarende rakling ved litt belastning og halvvarm til varm motor, men det begynte kun ved kald og rett etter start. 

 

De aller fleste av motorene er nok i orden, og problemet er nok blåst litt opp, men det var mer problem før 2015, og ja, det kan være en kostbar issue. 

 

C7 og sikkert flere, de har variabelt oljetrykk på strammerene, uavhengig av motorens oljetrykk. Noen har prøvd å øke trykket ved omprogramering, som KAN hjelpe, men i mine øyne så skjuler man et problem, isteden for å løse det ved denne metoden.

 

Når det er sagt, så har også BMW og Merc problem på sine motorer med akkurat det samme. Så unikt fenomen er det ikke. 

 

Enhver bilforhandler vil naturligvis si at det er ufarlig bla bla bla, men en slakk kjede hopper kanskje ikke over tenner uten videre, men den vil ligge å slå, noe som utvilsomt gir en økt mekanisk belastning på kjede, strammere og drev. Det er i alle fall min oppfatning. 

 

Nå som dette er i orden, må jeg si, at det er en helt fantastisk bil å kjøre. Stille, gjerrig, tøff, fin og alt det der. Men jeg har også nesten ALT utstyr fra 2016, nightvision, HUD, el med minne, 360 kamera, sportspakke, valcona skinn, ambiente, matrix lys, glasstak, 4 soner aircon, hellakkert, mangler blindsonevarsler bare. Noe jeg savner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Kjøpte meg C7 i fjor, etter mye leting, vurderinger, for å finne den som vil forhåpentligvis gi meg minst trøbbel. 

 

Det er forskjell på registerkjede på 211 hk vs 204 hk. Så 204, 245 hk har samme, og 190, 211, 218, 272 har samme. Usikker om 313 har samme som 204 hk, men jeg tror det. 

Audi hadde et større problem med registerkjedestrammere før 2015 enn etter, pga forandringen på kjedestrammerne. Min 2016 modell, har ny type design, og skulle være "problemfri", men jaggu kom ikke den raklingen på min ved 120 000 km. Ingen fare sier Audi, men jeg vet om GAMLE type design som har fått motorhavari pga strammere som mister plastbiter. I det tilfellet, ble plastbiten med over kamaksel drevet, og løftet kjeden over flere tenner, som gav feil timing på kammen, og ventilsalat. 

 

Heldigvis, tok forhandler ansvar, da jeg nettopp hadde kjøpt bilen, å bytta ut kjedestrammere. Jeg hadde vedvarende rakling ved litt belastning og halvvarm til varm motor, men det begynte kun ved kald og rett etter start. 

 

De aller fleste av motorene er nok i orden, og problemet er nok blåst litt opp, men det var mer problem før 2015, og ja, det kan være en kostbar issue. 

 

C7 og sikkert flere, de har variabelt oljetrykk på strammerene, uavhengig av motorens oljetrykk. Noen har prøvd å øke trykket ved omprogramering, som KAN hjelpe, men i mine øyne så skjuler man et problem, isteden for å løse det ved denne metoden.

 

Når det er sagt, så har også BMW og Merc problem på sine motorer med akkurat det samme. Så unikt fenomen er det ikke. 

 

Enhver bilforhandler vil naturligvis si at det er ufarlig bla bla bla, men en slakk kjede hopper kanskje ikke over tenner uten videre, men den vil ligge å slå, noe som utvilsomt gir en økt mekanisk belastning på kjede, strammere og drev. Det er i alle fall min oppfatning. 

 

Nå som dette er i orden, må jeg si, at det er en helt fantastisk bil å kjøre. Stille, gjerrig, tøff, fin og alt det der. Men jeg har også nesten ALT utstyr fra 2016, nightvision, HUD, el med minne, 360 kamera, sportspakke, valcona skinn, ambiente, matrix lys, glasstak, 4 soner aircon, hellakkert, mangler blindsonevarsler bare. Noe jeg savner.

 

Interesant. Jeg har også hørt om folk som har fått byttet kjedestrammer før garantiutløp på bakgrunn av ulyd, mens andre har fått beskjed om at det "bare er sånn".

Kan jeg spørre hva du synes om valcona skinn? Er det mye bedre enn alcantara? Og hva mener du om standard anlegg vs Bose?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Valcona ser mye bedre ut, men alcantara gjør at du føler du sitter mer limt i setet. Men jeg hadde valgt Valcona igjen.  

 

Når det gjelder anlegget så mente jeg Bose var standard (?) Men de kommer vel i 2 utgaver. Uansett, jeg har største bang og olufsen... å det er intet mindre enn sykt fett... 

 

Når det kommer til ulyden i register og garanti. Så er det gjerne slik at om lyden kun er hørbar ved oppstart, så gjør de trolig ingenting. Strammerne må få oljetrykk før kjea blir skikkelig stram. De fylles med olje, og skal holde tett, med olje bak stempelet i strammeren. Når de lekker, får du mindre pre-tention på strammeren før du får opp oljetrykket. Deravrakling rett etter start. Om raklingen vedvarer, som min hadde, så klarer ikke strammerne å holde kjea stramt, og lyden er av kjeda som ligger å slår. 

 

Igjen, det er nok et mindre omfang av dette, og når jeg spilte av lydopptak av min på lokalt Automester verksted her, så sa de "BMW detta?". Og min var ikke tvil om, den hørtes ut som ei slåmaskin...

 

Om andre har mer info rundt dette, så gjerne korriger meg. Det er mine synspunkter og tilegnet kunnskap, det er rom for feil..dog usannsynlig 😀 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leste innlegget, Jan Erik, men glemte å svare før nå. Jeg har også fått tak i en 2017 Allroad med Valcona skinn og ganske mye ekstra utstyr. Veldig mye funksjoner å sette seg inn i. Garanti går ut i sommer, så jeg lurer på å ta en garantiutløpstest enten hos NAF eller forhandler, men vet ikke hva som er best.

 

Er jo ikke mye liv her, og er nok dessverre et resultat av at det er betal-forum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Er jo ikke mye liv her, og er nok dessverre et resultat av at det er betal-forum.

 

Bare å sette i gang og verve det, Petter! :P

Full tilgang til forumet er jo bare en del av pakka!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Er jo ikke mye liv her, og er nok dessverre et resultat av at det er betal-forum.


For ordens skyld, dette er ikke tilfelle. Facebook drepte klubben (forumet). 
 

Men det skulle vært lavere kontigent pr nå. Dessverre innser ikke de riktige menneskene dette. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.