Noen som vet om en VW/Audi "guru"?!

Anbefalte innlegg

Etter et motorbytte har jeg problemer med å få scannet styreenhetene på bilen, og airbag og antispinn lyser i instrumentpanelet.

Noen som vet om noen som er flinke med slike problemer? Helst i Drammensområdet.

VW forhandler skulle ha 5000kr++ for å feilsøke på saken...

1600348950_IMG_20201031_174452(2).thumb.jpg.653197a1980d0b1808a481cbf13de133.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golf 4? Hvilken motor har du originalt i bilen, og hva har du satt inn? Årsmodeller og motorkoder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golf 4 ja. Original er 1,6 BCB 2003 og byttet til 1,8T AGU 1999

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ligger nok hovedutfordringen i forskjellige årganger. Fra 2002-modell endret mye elektronikk seg på Golf 4.


Mulig du kommer i mål med å bytte over instrument og ledningsnett mellom dette og ECU, men ikke sikker på det. Er ganske mange endringer på div styreenheter og ledningsnett før og etter 2002-modell. 

 

Trolig best å starte med å finne oversikt over ledningsnett fra begge biler, og sammenligne hvilke ledninger som sitter hvor på de store koblingene. Særlig det mellom ECU og instrument/OBD2-port er interessant. Hvis man er heldig, kan man bytte om på noen ledninger slik at man får kontakt på riktige steder.


Møller kan nok ikke hjelpe med dette, de får ikke kodet om noe som ikke er levert fra fabrikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har du byttet mtp motorbytte?

Ledningsnett og ecu?

 

Får du startet motor, eller er det bare andre moduler du ikke får lest?

 

Jeg er ikke sikker hvordan 1.6 er, men 1.8T får du med 3 ECU. Me3.8 som er på din motor (eneste med gasswire)

Så har du ME7.1 og ME7.5 med elektronisk gasspjeld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok hvor kan jeg få tak i riktig skjema for dette?

 

alt starter og den går som det skal. Det eneste er at airbaglampa og antispinn lyser hele tiden, og får opp varsel om oljetrykk når jeg starter og så forsvinner det med en gang. Sliter også med å få scannet med OBD2 porten, en sjelden gang får jeg kontakt men som regel skjer det ikke noe...

Jeg har byttet over alt av motor, girkasse mm, og ledningsnettet fra ECU til motor. resten av ledningsnettet har jeg gjort endringer på for å få de til å gå sammen.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første jeg tenker på når du nevner at du av og til får kontakt, er jordingsfeil.

 

Du kan få skjemaer på erwin. Men det koster for tilgang. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm. jordingsfeil på hva tenker du?

men hvis det er en jordingsfeil så er vel ikke det grunnen til at airbaglampa og antispinn lyser i instrumentpanelet vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jordingsfeil i form av at du evt har glemt å montert en jord i motorrom, eller evt at noen andre punkter i bilen har rustet og ikke gir god kontakt.

 

Første steg er jo å få lest av feilkoder.

 

Syns egentlig du gir litt for lite info til at det er mulig å hjelpe.

 

Hva har du prøvd?

Har du fått sjekket feilkoder?

Har airbag og antispinn alltid lyst?

 

Batteri frakoblet en stund kan gi noen rare koder som må slettes.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikke det er gjort allerede; sjekk jordingspunkt under batterikassen. Er ofte irret og veldig dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Guru?  Har du prøvd Ken?? Kenguru:D.................Hoho......beklager.....klarte ikke å la være.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Guru?  Har du prøvd Ken?? Kenguru:D.................Hoho......beklager.....klarte ikke å la være.......

haha nei han hadde vært gull å få tak i: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Jordingsfeil i form av at du evt har glemt å montert en jord i motorrom, eller evt at noen andre punkter i bilen har rustet og ikke gir god kontakt.

 

Første steg er jo å få lest av feilkoder.

 

Syns egentlig du gir litt for lite info til at det er mulig å hjelpe.

 

Hva har du prøvd?

Har du fått sjekket feilkoder?

Har airbag og antispinn alltid lyst?

 

Batteri frakoblet en stund kan gi noen rare koder som må slettes.

 

har gått over alt av ledningsnett i motorrommet sikkert 10 ganger XD

forrige gang jeg fikk scannet var eneste feilen som kom opp P1602: power supply terminal 30. denne var der før motorbyttet også : klø :

airbag og antispinn har alltid lyst etter første oppstart etter motorbyttet..

Har prøvd å resette feil men til ingen nytte.

 

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Om ikke det er gjort allerede; sjekk jordingspunkt under batterikassen. Er ofte irret og veldig dårlig.

Den har jeg vært ute med og sjekket ja ;) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk ut å testet nå nettopp. 

Eneste feilen som kommer opp er P1602 og resten av styreenhetene får jeg ikke kontakt med.

Screenshot_20210329-194858.thumb.jpg.efdcf92331f22d87b70591be6b28ea1f.jpgScreenshot_20210329-194920.thumb.jpg.0d0a5276d4c06ba73c073128c3390c56.jpgScreenshot_20210329-194940.thumb.jpg.3bc31b559b2f1468830811dd03b7ada2.jpgScreenshot_20210329-195003.thumb.jpg.613b9203314b7e7dc17b20e94e06a9ce.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.