Type44 bakbremser, regulator lastregulator etc

Anbefalte innlegg

Sitter og fundere litt over bakbremsene på Audien. Når alt skal settes sammen nå, så er det noen deler som kan være vanskelig å få tak i. Så spørsmålet er om de strengt tatt er nødvendige?

NR22 på bildet er jo en form for regulator som gjør noe med trykket kun mot høyre caliper bak. Skjønner ikke heeeelt hvordan det skal funke. 

NR6 er den vanlige lastregulatoren. Den er vel fastrusta på nesten alle gamle biler. Bilen var jo senket før også uten at denne ble justert på noe vis. 

Er disse tingene strengt tatt nødvendige? Noen som har erfaringer ved å fjerne feks lastregulatoren? NR22 blir nok droppet uansett.

 

 

 

Regulator.jpg

regulator2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse to regulatorene (NR6 NR22) er viktig ved bremsing i sving.

 

Ved sving til venstre avlastes venstre bakhjul, bremsetrykket reduseres på begge sider. Ved sving til høyre avlastes høyre bakhjul, og bremsetrykket for høyre bakhjul reduseres av bremsekraftregulatoren som reagerer på sideakselerasjon.

NR22 er en regulator med kule og stempel inni. Denne regulatoren er montert i en spesifikk vinkel (12 grader).

Ved rolig sving til høyre forblir kulen liggende i ro. Når man svinger hardt til høyre er den laterale akselerasjonen høy. Og på grunn av sentrifugalkraften ruller kulen oppover i sylinderen og lukker ventilen til et stempel.

 

Hvis bremsetrykket økes ytterligere når du svinger hardt til høyre, øker trykket på det lille stempelområdet inne i regulatoren. Se vedlagt tegning.

Dersom kreftene på det lille stempelområdet er større enn kreftene på det store stempelområdet, beveger kulen seg med stempelet til venstre. Som et resultat av forskyvningen av stempelet øker utgangstrykket.

 

Har selv aldri prøvd å kjøre uten disse to regulatorene. Men de har med sikkerhet å gjøre, så jeg ville hatt de montert.

bremseregulator.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Disse to regulatorene (NR6 NR22) er viktig ved bremsing i sving.

 

Ved sving til venstre avlastes venstre bakhjul, bremsetrykket reduseres på begge sider. Ved sving til høyre avlastes høyre bakhjul, og bremsetrykket for høyre bakhjul reduseres av bremsekraftregulatoren som reagerer på sideakselerasjon.

NR22 er en regulator med kule og stempel inni. Denne regulatoren er montert i en spesifikk vinkel (12 grader).

Ved rolig sving til høyre forblir kulen liggende i ro. Når man svinger hardt til høyre er den laterale akselerasjonen høy. Og på grunn av sentrifugalkraften ruller kulen oppover i sylinderen og lukker ventilen til et stempel.

 

Hvis bremsetrykket økes ytterligere når du svinger hardt til høyre, øker trykket på det lille stempelområdet inne i regulatoren. Se vedlagt tegning.

Dersom kreftene på det lille stempelområdet er større enn kreftene på det store stempelområdet, beveger kulen seg med stempelet til venstre. Som et resultat av forskyvningen av stempelet øker utgangstrykket.

 

Har selv aldri prøvd å kjøre uten disse to regulatorene. Men de har med sikkerhet å gjøre, så jeg ville hatt de montert.

 

 

 

Se der ja. Ikke klart å finne ut hvordan det fungerer.. Stilig..

 

Men har funnet masse om folk som har demontert begge pga rust osv og ikke fått tak i nye.. De har merket null niks på bilen. Er nok en god teori, og det funker nok. Men det er vel ingen før eller etter som har noe sånt.. Jeg gidder nok ikke bruke tid og krefter på å få tak i de. Sitter såpass enkelt til at om det skulle bli et problem så skal jeg klare å montere de igjen på et vis. Men takk for tegning :D

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lastventilen bør være der. men den lille kuleventilen "kan" fjernes. ser igrunn ikke den store hensikten med denne på biler som har fungerende ABS..

På C4 er denne borte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.