Hjulskiftespyd og boltstørrelse

Anbefalte innlegg

Siden hjul ikke blir lettere etter hvert (eller var det armstyrken?) så tenkte jeg å kjøpe meg et hjulskiftespyd. Har sett at det finnes "universal" koniske uten gjenger, men det er trolig ikke bra for gjengene i navet. Tenkte derfor å kjøpe meg https://www.thansen.no/bil/bilverktoy/verktoy-til-hjulskifte/hjulskiftespyd-m14x1-50/n478/pn10591 (evt samme i 14x1,25)

 

Har funnet ut at alle vanlige VW har 14mm gjenger på hjulboltene, men hva er det andre tallet? (1,25 eller 1,50). Er det lengden på gjengene? Og i så fall, hvorfor lager man spyd påde i 1,25 og 1,50? (Skjønner at hjulboltlengde er relevant for bolter, men hvorfor også for spydet?) 

 

Ser at standard hjulbolter er 14mm x 1.50

Har noe brukt spyd og høstet erfaringer med det?

 

Mer kuriøst leste jeg om noen med id.3, som med bakhjulsdrift og brekk bak fikk et problem med at forhjulene ikke kunne låses, noe som gjør dekkskiftet litt mer knotete.... Burde hjelpe med to hjulspyd?  

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

M14x1.5 er riktig :)

1.5 er gjengestigingen. Man skrur inn 1.5mm på en runde.

 

jeg handla 2stk. Jeg bruker dem ikke enda, men de familiemedlemmene som låner garasjen for å bytte hjul elsker dem!

 

Anbefaler å kjøpe noen med gjenger ja. Da detter de ikke av, og skåner gjengene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en fra ebay som jeg bruker flitting, har så lite klaring fra felg til kalipper at jeg tørr ikke å sette på uten en guide. :)

Screenshot_20210502-183925__01.thumb.jpg.c076b8fce7f8cb5f0c0deeb672711aa8.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, da ble jo 1,25 vs 1,50 essensielt, ja :-)

 

Sjekket på ebay, "wheel aligment" var greit å søke med. Men lite å spare, så bestilte to fra fra thansen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wheel hanger, wheel guide er flere ord. Men de ligger fra 50-150 kr stk avhenger av kvalitet.

 

Den jeg bruker er av stål, litt mer solid. Rimeligste er nok i aluminium. Gjør jobben, føles bare ikke like solid :)  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt hjulspyd selv fra Thansen, og det er hvert hver krone. Kostet 70kr på salg nå nettopp, og det fungerer helt gull :) Tips, sett spydet i hullet som er lengst ned om det er frittsnurrende nav :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.