BPW motor går hardt på tomgang

Anbefalte innlegg

Har en B7 Quattro 06 mod manuell med bpw motor. Motor er gått 294k. Jeg sliter med at motoren går hardt/tungt og rister på tomgang uten at turtall flukterer. Det ligger stabilt på rett i overkant av 800. Når jeg gir gass forsvinner ristingen. Erfarer napping når jeg gir pådrag etter girskifte også. Nappingen gir seg ved varm motor.
Har brukt feilkodeleser (ikke vcds) og fikk bare opp feil på luftmengdemåler. Denne er byttet og feilkode slettet. Jeg har også tatt ut EGR og renset denne. Alt uten hell.

Syns også det lukter stygt av eksosen…
 

Nye deler jeg har bestilt sålangt er:

Glødeplugger.

Elnett inni toppdeksel til dyser.

Nye pakninger til alle dyser.

Drivstoffilter.

Luftfilter.

 

Tenker jeg skal prøve å få lånt meg en vcds i morgen og tatt full scan. 
 

Det jeg lurer på er:

- Er det noen som kanskje har en formening om hva dette kan være? (link til video av motorlyd er helt nederst)

- Noen som har tips til hvilke parametre jeg burde se på når jeg bruker vcds?

- Tips til andre mekaniske komponenter jeg burde se på?

- Hvordan jeg burde inspisere dyser når jeg har dem ute?

 

Link til lyd av motor:

https://youtube.com/shorts/4JyxYpLsSKE?feature=share

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettop fikset dette på søstern sin bil, hadde høye målinger på dyse nr 4, bytta den samt dysepakninger på alle dysene og nytt ledningsnett. Den ble helt fin etter dette 😊

 

Les ut dyse verdier, se om en dyse er unormalt høyt tall på. Jo nærmere null jo bedre. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er målingene jeg fikk i dag 👀

6105C0EA-8257-4EF5-B722-C1D047377526.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil si at dyse på Syl 1 og syl 4 er gåen/tett. Er ikke super måling på 2 og 3 men kan komme av at de prøver å kompansere for de andre 😊 eventuelt har 1 og 4 mye lekasje fra pakningene. Så kan jo vær det går fint med nye pakninger. Jeg tippe dem er gåen, men nå er ikke jeg noen vag tekniker 😅

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

STATUS: Skiftet alle pakninger på dysene samt to nye brukte dyser, el-nett til dysene (justerte dysene i helhold til manual), ny luftmassemåler, nytt luftfilter og alle glødeplugger nye. Dette ga meg ingenting annet enn bedre verdier på dysene. 
Tenkte jeg bare skulle koble fra luftmassemåleren for å se - og vipps, da går bilen helt fint… Nå er jeg i gang med å koble ut ECU for å kunne sjekke etter brudd i hele lengden på ledningene til luftmassemålern. Kan heller ikke utelukke at en ny del feiler med en gang, eller at ECU forventer andre verdier enn det ikke originale deler leverer.. (Noen med erfaring?).

 

Tenkte å bestille meg ny luftmassemåler og plugg til denne, samt se om det finnes hele lengder fra pluggen til ECU… 

3BB04913-ABD0-42CE-B732-63AB4A9C5B33.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysene er bra nå værtfall 😁👌

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dobbelmassesvinghjul er utslitt, kan det medføre vibrasjon/stygg gange. Motorstyring jobber da intensivt med å "stabilisere"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.