Polo 9n; diverse spørsmål

Anbefalte innlegg

God dag! Lenge siden jeg har skrevet noe her inne. Er litt for mye annet som familie og sånn som stjeler tid og oppmerksomhet, men bilinteressen er i grunn som før.

 

Har diverse spørsmål rundt kone-bilen. Eller, rettere sagt, bilene. Hun har brukt en 2003 Polo 1,2 12v 65hk i noen år nå, men denne har nok fått er registerkjede-havari. 0 kompresjon på sylinder 1 og 2, ok komp på syl 3. Fungerte fint til jobb, fikk ikke start da hun skulle hjem. Så går utifra at kjede er strukket og har hoppet over da hun skulle starte (hydraulisk strammer, 0 oljetrykk ved oppstart etc..... pang!). Har satt denne bilen bort litt. Har en bekjent som har en delebil  med samme motor og ca samme km-stand (rundt 140-150k km). Får delebilen til vrakpant = gratis motor. Grunnen til at jeg ikke bare vraker bilen er flere, den er veldig fin innvendig, minimalt med rust, mye nye deler (bærebroer, bremser, eksos etc). Derfor tenker jeg å bruke tid på et motorbytte.

 

Så, motorbytte er jeg ikke ukjent med, men ikke på VW. I min tid som Opel-mann ble det byttet motor titt og ofte. Så lurer på hva som er greieste fremgangsmåten her? Delebil --> plukke ned traversen med motor og gir og hele dritten på, deretter plukke av motor og det som eventuelt er greit å ha / flytte over? Så plukke av fronten på den andre og løfte motor ut fremover, eller er det enklere å ta traversen/forstilling ned her også?

 

Er 3/4 tank på denne, skulle hatt ut en del av denne til en annen bil. Enkleste måte? Nappe ut rele og jumpe-ledning? Bensin-slanger i motor-rom er koblet fra, så enkelt å legge dette til en bensin-kanne.

 

 

Neste sak, kona fant en 2005 Polo lokalt som hun ville ha. Som kjent, kvinnfolk har alltid rett og er noe enklere å ha med å gjøre hvis de får det som de vil. Jeg var noe skeptisk til denne Polo'n, men skitt au, kjøp ble det......Happy wife, happy life....... Dette er en Polo med 1,4 16v 75hk (og register-reim). Ser at tidligere vedlikehold er så-som-så (billigste deler), så tenker å ta en grundig runde på denne.

 

  • Oljeservice x 2, for å rense litt innvendig. 1. service er tatt, bytter igjen etter noen mil 
  • Girolje, greit nok med Biltema sin? Er ikke så redd å bruke Biltema oljer, mer skeptisk til filter.
  • Bremsevæske, har kjørt gjennom 1,5 liter.
  • Kjølevæske
  • Alt av filter, oljefilter og pollenfilter er byttet, oljefilter (til 2. bytte), luftfilter og bensinfilter ligger klart
  • Plugger, har nye Bosch liggende klart
  • Register-sett, inkl vannpumpe, har Gates sett liggende klart
  • Kalippere fremme er byttet pga fikk ikke løsnet luftenippel

 

Ved bytte av kjølevæske tenker jeg å flushe systemet også. Hva er det av rensemidler å bruke til dette? Tenker å ta ut termostat.

 

Noe annet som burde gjøres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.