Godkjenning av ombygging - Pre -88 - Hjelp til tolkning av regelverk

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går litt med tanker om å begynne på ett prosjekt igjen om en stund. Jeg har tenkt litt på å anskaffe en Golf Mk2 før 1988, altså før krav om katalysator kom, og få i en mer moderne TSI/TFSI 4-sylindret turbomotor med DSG. Men, jeg er litt usikker på om dette lar seg godkjenne slik jeg ønsker. Med hiddensprut, ikke med original software og styreenheter for å kunne "smelte" dette inn i en gammel bil. 

 

Men, så kommer dette med min tolkning av REGELVERKET (trykkbar link) inn da. 

 

Bilen er før 1988, og er dermed fritatt fra katalysator, og har en øvre utslippsgrense på 3,5 vol% CO. 

image.png.18cc51879bf14eb3377e7f4e84901751.png

Motoren som jeg tenker skal i her, er jo av nyere type, og kommer fra en bil med noen helt andre utslippskrav, gjelder da de gamle utslippskravene, eller de som "hører til" motoren? 

image.png.c0106f3b1430423e2cc25e27dc379035.png

image.thumb.png.67322a28f90071b512f6a7b1cd2a6c37.png

 

For å få dette til å "passe" og "funke" i en gammel bil, tenker jo jeg at hiddensprut er den greieste veien å gå mtp funksjonalitet i en gammel bil. Men, dersom dette må syklustestes i laboratorium blir jo dette alt for komplisert og kostbart i en så gammel bil. Ja, jeg vet jeg kan sende forespørsel inn til SFOOR, men i og med at jeg ikke har en konkret bil å søke på her enda, så frykter jeg at de ikke kan svare meg på en "generell" forespørsel. Her er det jo ganske tydelig hva man kan få godkjent av effekt i forhold til vekt på bilen, og bremsestørrelser, så det er jo ganske safe. 

 

Tanken her er jo å bruke en nyere motor, med original effekt, men med hiddensprut. Det burde jo ikke være noen vanskelig sak mtp bilens alder tenker jeg. Men, jeg er veldig usikker på dette med sprut. 

 

Hva tenker dere? Hvordan tolker dere dette regelverket? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utslippsgrense og krav til katalysator gjelder for bilen som skal bygges om. Sånn sett er du «safe» 🙂 
 

Når det gjelder hiddensprut, så foretrekker de alltid original motorstyring, men vil nok godta hiddensprut som er mappet til oppgitt effekt i søknad, så lenge du er innenfor CO-krav som gjelder bilen.

Er du sikker på at det enkleste er å bruke hiddensprut? Samspill mellom moderne motor/gir er ganske komplisert, vil nok kreve en programmeringsguru for å få det

vil å virke skikkelig?

 

Men det eneste sikre svaret får du ved å sende søknad 🙂

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk nettopp godkjent søknad om nyere 20v turbo-motor i 86-modell bil. Da kan jeg bruke pnp-hiddensprut mappet til org effekt, og droppe katalysator så lenge det er innenfor CO. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.