Kobling ved å snu poaritet

Anbefalte innlegg

Hei, har en enkel el-vindu bryter, og en lås der jeg må snu polariteten for at den skal gå i lås igjen etter den har åpnet. Noen som kan skissere enkelt hvordan jeg skal koble dette? 

Det går to ledninger inn på låsen, ved å kjøre dem rett på pluss/minus pol eller ved å snu ledningene motsatt til minus/pluss så åpner eller lukker låsen.

20220102_222523.jpg

20220102_222549.jpg

20220102_222506.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Er det bryteren som styreren alle vinduene samtidig i cab’en? I tilfelle så er koblingsskjema for den her…. E154

https://www.audiworld.com/forums/attachments/audi-90-80-coupe-quattro-cabriolet-22/12569d1286664497-1994-audi-cabriolet-convertible-top-wont-let-down-conv-top-wire-p.2.pdf

Litt usikker på om den er egna til det du tenker på….kan se om jeg kan lage en skisse i morgen🤓

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hei! Er det bryteren som styreren alle vinduene samtidig i cab’en? I tilfelle så er koblingsskjema for den her…. E154

https://www.audiworld.com/forums/attachments/audi-90-80-coupe-quattro-cabriolet-22/12569d1286664497-1994-audi-cabriolet-convertible-top-wont-let-down-conv-top-wire-p.2.pdf

Litt usikker på om den er egna til det du tenker på….kan se om jeg kan lage en skisse i morgen🤓

Hei! Ja det stemmer Fredrik, det er den som styrer alle vinduene. tenkte å bruke den samme bryteren men mulig det ikke funker. Jeg klarer hvertfall ikke å finne ut av det😃

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hei! Ja det stemmer Fredrik, det er den som styrer alle vinduene. tenkte å bruke den samme bryteren men mulig det ikke funker. Jeg klarer hvertfall ikke å finne ut av det😃

Tenkte at styrer den 4 vindu, så kanskje den kunne styre to låser 🤔

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må den ha konstant spenning for å holde seg låst? Eller bare en puls for hver av funksjonene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 og 4 eller 2 og 4 kobles sammen i bryteren ved aktivering. (Mål!!!) Skal du styre en motor to veier, må du nesten ha to releer i tillegg. (kan også løses med litt elektronikk, men da hadde du vel ikke spurt her..)

Du kan lage en enkel pulsforlenger med en kondis på hvert rele, så er du sikker på at den holder lenge nok, ellers har kanskje endepunktene bryter i tillegg? 

Kobles noe slik: image.png.1e0ca8b0577461086e847dc560bfd87f.png

Der den grønne og sorte inn på 86/85 kommer fra bryteren din med et minussignal.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Må den ha konstant spenning for å holde seg låst? Eller bare en puls for hver av funksjonene?

Nei-Må ikke ha spenning for å være i lås.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

1 og 4 eller 2 og 4 kobles sammen i bryteren ved aktivering. (Mål!!!) Skal du styre en motor to veier, må du nesten ha to releer i tillegg. (kan også løses med litt elektronikk, men da hadde du vel ikke spurt her..)

Du kan lage en enkel pulsforlenger med en kondis på hvert rele, så er du sikker på at den holder lenge nok, ellers har kanskje endepunktene bryter i tillegg? 

Kobles noe slik: image.png.1e0ca8b0577461086e847dc560bfd87f.png

Der den grønne og sorte inn på 86/85 kommer fra bryteren din med et minussignal.

 

Fint Bjørn Eirik, jeg er totalt grønn på strøm så derfor jeg graver i dette ja😄 men dette vil dermed si to releer pr lås? Glemte vel å nevne det er to låser til lokket.

Ser fortsatt ikke for meg helt hva som skal gå hvor av ledningene inn på lås, og ut/inn bryter. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Derfor vi har forumet! :D Hvis det er de to som løsner på dekselet, kan du sikkert parallellkoble de. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bryteren du har kan du ikke bruke uten å sette inn et par reler også….

Hvis du vil slippe relé går det an med en bryter som har fast posisjon (0) i midten og 2 kontaksett for åpne (1) og 2 kontaksett for lukke (2). Ikke like integrert og pent som original bryter men…..Skisse og forslag til deler:

EAB67D36-F013-42EE-9F28-C69F72D5FCD9.thumb.jpeg.62348cd9c2b4526a5ddb44468f23832c.jpeg
CBF4F5D6-0AF6-4768-91CA-2203661E8D9F.thumb.png.ad5888e8a12635281ce5c008f649cdf9.png
 

Akkurat den trykknappkroppen der er det bare plass til 3 kontaksett på når jeg tenker meg om, men mener man får med plass til 4 også…kan sjekke om det er interessant…

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hehe.. Derfor vi har forumet! :D Hvis det er de to som løsner på dekselet, kan du sikkert parallellkoble de. 

 

Ja, masse kompetanse her inne! Supert når hele greia har stoppet opp på grunn av dette problemet. Det er de låsene som løsner dekslet til taket ja. Prøver en parallellkobling på de jeg.

 

Eller noen kommentarer ut fra ideen din:

 

1 og 4 eller 2 og 4 kobles sammen i bryteren ved aktivering. (Mål!!!) Skal du styre en motor to veier, må du nesten ha to releer i tillegg.

Må jeg da også koble 2 og 5 for aktivering motsatt retning, og hva går da hvor inn på releene?

 

Men må jeg ikke da også koble 2 andre pins for motsatt retning, eller er releene løsningen slik at trykk på bryter samme vei fører til både åpne og lås??

 

(kan også løses med litt elektronikk, men da hadde du vel ikke spurt her..) Vil en frem/bak bryter med en H-bro kunne løse dette?

 

Du kan lage en enkel pulsforlenger med en kondis på hvert rele, så er du sikker på at den holder lenge nok, Gresk for meg xD ellers har kanskje endepunktene bryter i tillegg? Nei, rimelig sikker på at det er det ikke.

 

Tusen takk for tips og hjelp.

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Den bryteren du har kan du ikke bruke uten å sette inn et par reler også….

Hvis du vil slippe relé går det an med en bryter som har fast posisjon (0) i midten og 2 kontaksett for åpne (1) og 2 kontaksett for lukke (2). Ikke like integrert og pent som original bryter men…..Skisse og forslag til deler:

EAB67D36-F013-42EE-9F28-C69F72D5FCD9.thumb.jpeg.62348cd9c2b4526a5ddb44468f23832c.jpeg
CBF4F5D6-0AF6-4768-91CA-2203661E8D9F.thumb.png.ad5888e8a12635281ce5c008f649cdf9.png
 

Akkurat den trykknappkroppen der er det bare plass til 3 kontaksett på når jeg tenker meg om, men mener man får med plass til 4 også…kan sjekke om det er interessant…

 

Hei Fredrik, dette har jeg tenkt litt på faktisk uten at jeg har kommet så mye lenger. Har jo lyst å integrere original bryter mellom setene, men har også en tanke om dette hvis det blir for komplisert.  Har bestilt https://www.clasohlson.com/no/Bryter-Fram-Bak/p/Pr504599000

 

Connecting the Wires to the Disconnect Terminals (for Power)

Connecting the Wires to the Disconnect Terminals (for Power)

 

Hva tror du i fht til din skisse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser riktig ut, Ola. Samme hvilke par du velger til strøm/lås. 

til dine spørsmål: Jeg tenkte at 4 skal være koblet til jord, og 1 og 2 sendes til releenes grønne og sorte tilkoblinger. (86/85) Men får du tak i en toveis topolet momentanbryter, er jo problemet uansett løst! :p

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Det ser riktig ut, Ola. Samme hvilke par du velger til strøm/lås. 

til dine spørsmål: Jeg tenkte at 4 skal være koblet til jord, og 1 og 2 sendes til releenes grønne og sorte tilkoblinger. (86/85) Men får du tak i en toveis topolet momentanbryter, er jo problemet uansett løst! :p

 

OK! Da får vi se om jeg får testa litt i helgen. Takk for hjelpa, ( så langt..)får håpe jeg får til dette nå: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

OK! Da får vi se om jeg får testa litt i helgen. Takk for hjelpa, ( så langt..)får håpe jeg får til dette nå: klø :

 

Da har jeg koblet opp, og det fungerer med uoriginal bryter uten rele, men fikk ikke det til med original bryter og reeler.
Koblingen som skissen viser fører strøm til releene, men det går ikke noe videre ut til låsene.

Ergo har jeg ikke skjønt tegninga som det heter, hehe.

Kjørte begge 87 sammen med 85/86, og koblet dette til batteri. Leser - from switch som at bryter jordes, her med pin 4 på bryter, slik at rele ikke jordes direkte.

Har koblet 85/86 både sammen inn på pin 1 og 2 på bryter, og hver for seg, altså 85 til pin 2, 86 til pin 4, og motsatt. Bare for å teste men ikke noe forskjell.

Fra pin 30 kjørte jeg ut til låser.

Sikkert noe elementært her, men det går bare i surr. Hva har jeg gjort feil mon tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Forsøk..

 

 

 

 

20220109_193417.jpg

20220109_193927.jpg

20220109_194356.jpg

20220109_195126.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Skjønner det kan være forvirrende!

Du har veldig fine bilder med nummerering og alt, men jeg klarer ikke se direkte hvor det går galt! :p

Poenget med releene er at de skal normalt gi - ut til begge innganger på motor, og så dra enten den ene eller den andre til +. 

Kun ETT relé skal aktiveres om gangen.

 

Som du sikkert har sett på siden av releene:

e7c7ae32-b06d-4dbe-96fb-1619ec16f6be-510x510.jpg 

30 -> 87a  Normalt lukket.

30 -> 87   Normalt åpen.

85 - 86 reléinnganger.

 

(Man kan like gjerne koble normalt pluss på begge, selvfølgelig.)

Mål hva som kommer ut av releene, så ser du fort hvor det går galt!

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hehe.. Skjønner det kan være forvirrende!

Du har veldig fine bilder med nummerering og alt, men jeg klarer ikke se direkte hvor det går galt! :p

Poenget med releene er at de skal normalt gi - ut til begge innganger på motor, og så dra enten den ene eller den andre til +. 

Kun ETT relé skal aktiveres om gangen.

 

Som du sikkert har sett på siden av releene:

e7c7ae32-b06d-4dbe-96fb-1619ec16f6be-510x510.jpg 

30 -> 87a  Normalt lukket.

30 -> 87   Normalt åpen.

85 - 86 reléinnganger.

 

(Man kan like gjerne koble normalt pluss på begge, selvfølgelig.)

Mål hva som kommer ut av releene, så ser du fort hvor det går galt!

 

 

 

 

 

Ja, hehe. Har aldri drevet med strøm på denne måten så det blir mye å sette seg inn i. Skal se om jeg finner ut noe mer ved å prøve å måle releene. Men veldig takknemlig for bistand her!

 

Btw, tror begge releene ble aktivert ved signal fra bryteren slik jeg koblet det.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri for sent å begynne!

Du har nok koblet litt mye til samme pluss, kun 87 fra begge og én 86 og én 85 fra hvert skal til pluss! Kun begge 87a til minus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Aldri for sent å begynne!

Du har nok koblet litt mye til samme pluss, kun 87 fra begge og én 86 og én 85 fra hvert skal til pluss! Kun begge 87a til minus.

Nei aldri for sent, begynner å bli såpass voksen etterhvert at det har tvunget seg frem, hehe. Gamle biler liksom.... som er mye yngre enn seg sjøl9_9

Målte spenning OK ut til lås, men ingen reaksjon. Så begynte jeg å tenke jording, og fant selvfølgelig amatørfeilen da 87a ikke var koblet til jord...

MEN! Nå fungerer det slik jeg ønsket å få det til, tusen takk for hjelp og bistand. Det er avdekket to måter å gjøre det på nå, og jeg vet av et par til som funderer på løsning på de motorene, så dette var veldig nyttig :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gullgodt!

Jeg vurderer å bytte etpar releer i den kontrollboksen under baksetet, da jeg mistenker at de ikke alltid slår inn! Det gjelder det til baklukelåsen, (virker svak noen ganger!) og dermed får den heller ikke signal om at den er låst, og åpner ikke lokket. Alt annet funker, så det er 'litt' irriterende! :D 

Umulig å få tak i disse releene, men jeg gir meg ikke for det!

 

Jeg har en bil som er like gammel som meg selv, og selv etter 17 år stående stille, var det bare å slenge på en bensindunke med slange nedi og rett til bensinpumpa, og koble på et batteri. (Måtte løsne clutchpumpa, da men..) Kunne kjøre den opp til en annen plass for egen maskin..  Tror ikke en bil av i dag hadde taklet det, gitt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Gullgodt!

Jeg vurderer å bytte etpar releer i den kontrollboksen under baksetet, da jeg mistenker at de ikke alltid slår inn! Det gjelder det til baklukelåsen, (virker svak noen ganger!) og dermed får den heller ikke signal om at den er låst, og åpner ikke lokket. Alt annet funker, så det er 'litt' irriterende! :D 

Umulig å få tak i disse releene, men jeg gir meg ikke for det!

 

Jeg har en bil som er like gammel som meg selv, og selv etter 17 år stående stille, var det bare å slenge på en bensindunke med slange nedi og rett til bensinpumpa, og koble på et batteri. (Måtte løsne clutchpumpa, da men..) Kunne kjøre den opp til en annen plass for egen maskin..  Tror ikke en bil av i dag hadde taklet det, gitt!

Du er mer avansert enn meg ser jeg!

På min bil var jo knappen i dørkarmen også slitt av, og håpløst for meg å finne ut av tilkobling på den.

Men jeg har to slike bokser🙂 trenger neppe resevedel til den nå. Vil du ha en? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha! Om vi treffes en gang sier jeg ikke nei takk! :D

Manglende kabling er aldri enkel, men nå har vi i hvertfall tegninger på det meste av dette koblingshelvetet! 

 

Jeg har vel 'formell utdannelse', og har jobbet med elektronikk i over 30 år, og anser (til fruens fortvilelse) at 'alt kan repareres'. Det medfører jo selvfølgelig at noe aldri blir i orden, mens andre ting blir marginalt forbedret. 

Jeg har i hvertfall funnet ut at de gangene lokket ikke åpnes, så er det fordi bakluka ikke har gått i lås, det er jo selvfølgelig en sikkerhet mot at man skal åpne bakluka mens taket er på vei opp eller ned, det kunne jo endt i katastrofe, eller i hvertfall en veldig dårlig dag.. :p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Haha! Om vi treffes en gang sier jeg ikke nei takk! :D

Manglende kabling er aldri enkel, men nå har vi i hvertfall tegninger på det meste av dette koblingshelvetet! 

 

Jeg har vel 'formell utdannelse', og har jobbet med elektronikk i over 30 år, og anser (til fruens fortvilelse) at 'alt kan repareres'. Det medfører jo selvfølgelig at noe aldri blir i orden, mens andre ting blir marginalt forbedret. 

Jeg har i hvertfall funnet ut at de gangene lokket ikke åpnes, så er det fordi bakluka ikke har gått i lås, det er jo selvfølgelig en sikkerhet mot at man skal åpne bakluka mens taket er på vei opp eller ned, det kunne jo endt i katastrofe, eller i hvertfall en veldig dårlig dag.. :p

 

Jepp ser den, alle disse sikkerhetsforanstaltningene har jo en mening, så får vi tro at jeg slipper noe krasj der. Men da skjønner jeg nivået :D slet ei stund med å skjønne språket ditt, hehe!

Men med manuelt tak, og kun jeg som opererer det så skal det nok gå bra. Men så fungerer ikke sentrallåsen min heller da, så det ble mye å nøste opp i. For min del er jeg kontorrotte med teoriutdannelse innen økonomi og hadde tidligere forholdsvis liten erfaring med å skru bil. Starta for fullt for noen år siden da jeg fant ut at jeg skulle preservere en 90q for fremtiden. Caben var et impulskjøp, men har egentlig trua på at den blir værende den også. 

Men du har kanskje nyere cab med annen motor og el.cab? Da passer kanskje ikke boksen min, eller innmaten i den. Tenkte du kunne få en av dem som takk for hjelpa, bare dekk portoen så slenger jeg en i posten hvis det er noe du kan bruke. 

Screenshot_20220111-220841_Chrome.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.