noen spørsmål ang a6 2.5 tdi c5

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt en gammel a6 2002 mod 2.5 tdi tip q,som mekke/hobbybil. Hatt flere av disse a6ene,men da med bensin motorer. Fullt klar over svakheten med disse diesel v6erene,men tas som en utfordring. Har noen spørsmål ang denne bilen,som kasje noen andre har erfaring med.

 

1. Kommer en ulelyd/skrapelyd ved pådrag som kan minne om turbo,men den har jeg sjekket og funnet i orden. Noe sier meg at det er løpehjul,strammehjul,dynamo etc som lager lyd,men har ikke fått sjekket enda pga er borte på jobb.

2.synes den har et høyt forbruk.Ligger på 1,1-1,2 på blandet kjøring,noe jeg synes er vel høyt.Normalt på disse?

3.Tungstartet når den er mellomvarm,men ikke kald. Finner ingen synlige diesel lekasjer uten på retur slanger som nå er byttet. Timing på pumpe?

 

Kan legge til at egr er blendet i form av blendet slange og vacum klokke. Ikke blendet rør,og ingen feilmeldinger på den. Synes den drar greit,men kan ikke akk si den river skinnet av pølsa. Vet ikke hvor bra disse disse drar når de er friske,da jeg ikke har noen erfaring med akk v6 motoren.Har hatt noen 2.5tdi rekke5 og sammenlignet med dem drar vel v6 litt bedre. Kammer og løftere er bytta 1 gang på denne motoren,og er fine enn så lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her finner medlemmene mye snadder (link fungerer kun for medlemmer) 

 

Forbruk på mine lå på 085 i gjennomsnitt over lang tid. Mulig med 0,7 på svært pen langkjøring, men den kan fint bruke 1,3 på bykjøring. 

Med tanke på ulyd ved pådrag så virker det litt rart at multireim-systemet skulle lage lyd da. Men en svakhet er slitasje på opplagring av strammehjulets svingbare brakett.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvar viskose vifta som lagde denne lyden,helt utslitt lager. Turboen uler på lite belastning å lavt turtall,men er ikke noe slakke eller synlig slitasje på den.heller ingen trykk lekasjer som jeg har funnet. Så hvorfor denne irriterende ulinga da?

Ellers skal jeg få et verksted som kan disse motorene til å justere timing på pumpa.er nok den som gjør at den er tungstartet på mellomvarm motor.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.