Hvem reparerer defekt «jukselyd» på 3.0 BiTDI?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg får en feilkode C113C13 på aktuator 1, som er en høytaler bak ved lyddemper på en av sidene. «C113C13 - Actuator 1 for engine noise generation Open circuit Passive». 
Jeg antar det kan være snakk om en kortslutning, korrusjon eller annet. Litt gøy er det jo med litt ekstra brumming, så spørsmålet er, kjenner noen til noen som kan reparere sånt? 
Audi A6 Allroad 3.0 BiTDI, 2017. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo først sjekke om kabelen er skadet på noen måte, ta det når du allerede har hjørnet i været ved dekkskift. (husk sikring)

(Ellers kan vel alle bilverksteder hjelpe deg om du ikke kjenner en i lokallaget som skrur)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant at de to kabelene inn mot høytaler på venstre side hadde tilbaketrukket "ytterstrømpe" (altså den som beskytter de to), men ellers satt begge pluggene godt i kontaktene i, i alle fall. Sjekket sikringer, ok. Sjekket kontakt i kontroll-enheten i bagasjerommet, ok. Skal stikke inn en sonde med kamera og se om jeg kan se noe inne i høytalerhuset.

Neste steg er vel å ta for seg en høytaler av gangen; sjekke om det kommer signal gjennom ledningen fra pluggen, og sjekke om signal inn på kontakten gir lyd i høyttaler (koble til et lite lydanlegg som sender lyd). Da vil jeg kunne vite noe mer om det er kontrollenheten (kr 3-4000), eller selve høytalern/irr/kortslutning inne i høytalerhuset som er gåent (aner ikke pris, men det er jo enderør, lyddemper og denne høyttalerdingsen).

Hvis det siste får jeg finne noen som er glade i å sveise.

Her er en fin tråd vedrørende en Audi SQ5 som i praksis er det jeg etterspør: https://www.myaudiq5.com/threads/sq5-exhaust-sound-actuator-active-noise-sound-booster-problem-page.46488/#post-484874 

 

Rart hva litt placeboeffekt gjør, for alt jeg vet har dette vært defekt siden jeg fikk bilen for 2 år siden, noe brumming kommer jo uansett fra en 3-liter når den først er varm og går pent:-) Men akkurat tidspunktet den begynte å fuske er vel vanskelig å bevise ut over de avlesningene jeg har gjort sporadisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering.

Har sjekket inne i høytalerboksene (det er vel de som kalles aktuator?) med et lite kamera. Selve høytalerne så rene og pene ut. Film: https://drive.google.com/file/d/1SSkqUjBrVB1h2ch7lz5WtsbjnmapX4Hs/view?usp=sharing

Slettet feilmeldinger. 

Fikk koblet fra kontaktene på hver, og testet med en vanlig høytaler (100W/8ohm). Det var lyd! På begge. Men veldig lavt.Hørtes ikke ut som statisk sus, men noe som kunne minne om motorlyd. Film: https://drive.google.com/file/d/1SQI7_fcFitUSRnJpv5UhFhi8LBZzYx5L/view?usp=sharing

Prøvde på en noe klønete måte å stikke høytalerledning fra forsterker inn på høytalerboksen ved siden av lyddemper, men det kom ikke noe lyd.

Etter en kort kjøretur tok jeg ny skann, og fikk på nytt samme feilmelding, "C113C13 - Actuator 1 for engine noise generation Open circuit Passive".

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har målt med multimeter på kontakten inn mot høytalern på venstre side. Viser ca 190ohm. På den høyre side måler jeg ca 4. På en ordinær høyttaler som virker måler jeg med samme instrument 4. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres vel ut som at den venstre er defekt? 

Regner med det genereres motlydbølger når dette er aktivert?

Disse er vel latterlig dyre, kjenner jeg Audi rett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Jeg er på utkikk etter noen som kan sveise eksosanlegg muligens:-)

Her er en fin video av to fyrer som jobber med en tilsvarende dings på en masserati. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en løsning som er feil på så uendelig mange måter..

Å stappe en høyttaler inn i en del av eksosanlegget burde kvalifisert til sparken på utviklingsavdelingen! :p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høytaler påmontert eksos for mere lyd?? Må være noe av det dummeste jeg har sett. Har jeg kjøpt en premiumbil å funnet sånt utstyr,har jeg røsket det av å kastet det dit det hører hjemmexD

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.