Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en bil som har stått en stund og nå kjennes det ut som bremsene henger på, har tatt og smurt opp klossene men kjennes fortsatt ut som bilen henger da med en gang jeg slipper gassen så begynner bilen og miste fart. Glemte og presse stemplene tilbake da jeg hadde dårlig tid under prosessen.

 

Og hvor godt skal bremseskiva snurre (bak) når den sitter fritt på hjullageret? Har ingen ulyd, men kjentes tungt ut når jeg prøvde å spinne skiva.

 

Vurderer å kjøpe meg en sånn:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftere/bremselufter-manuell-2000044343

Holder det med å bare koble på denne, pumpe opp trykk å åpne lufteventilene eller er det noe annet man må gjøre?

Tenker da litt på det elektroniske håndbrekket.

 

Takker på forhånd for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsene skal snurre uten motstand, kan kanskje subbe litt, men ikke bremse uten at det blir tråkket på brems eller satt på brekk.

Elektronisk brekk må tilbakestilles med f.eks OBDeleven om det er VAG det er snakk om, og kalibreres på samme måte etterpå.

Hva slags bil er det snakk om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det subber litt på bremsene når jeg spinner felgen rundt.

 

Når jeg kjører på flatmark og setter bilen i nøytral så ser jeg at hastigheten går nedover, si jeg ligger i 80 og med en gang jeg setter i nøytral så ser jeg 78 med en gang, så 76 osv osv.

 

Prøver jeg det samme i nedoverbakker så holder den hastigheten og ikke øker sånn som den har gjort før.

 

Så konklusjonen min er at det er noe som skaper friksjon.

 

Altså det er ikke ett kjempeproblem, bortsett fra at bilen føles tung ut og at det evt gir økt forbruk og slitasje.

 

Har OBD eleven, og bruker ene appen for bremseskift bak for å åpne brekket også hører jeg den kalibrerer når jeg tar close.

 

Er snakk om en sen 2013 (2014) VW Golf 7 1.4 TSI med 90.000 på telleren.

 

IMG_20221013_194934_051.thumb.jpg.7f0804ddfbad6d14abccaf2910cefe8d.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det nok bare å plukke alt fra hverandre å sjekke at alt beveger seg som det skal, og så eventuelt gjøre rent skikkelig i sporene som bremseklossene glir i. Kan anbefale et stålbørste-sett fra Biltema som kan festes på vinkelsliper. Sjekke åsså at glidepinnene glir lett, og press stempel helt tilbake. Tror ikke å lufte bremsene vil ha en stor utgjørende faktor her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har allerede plukka fra hverandre alt og gjort som du sa, men glemte å presse stemplene tilbake.

 

På våren i år så bytta jeg skiver, klosser og glidebolter rundt hele + lakka kaliperne (Skal sies at jeg fikk noe lakk i glidebanene til klossene bak og at dette resulterte i at bremsene hang, men fikk bort lakken og alt var bra igjen)

 

Men når jeg plukka fra alt forrige helg så brukte jeg stålbørste som du refererte til og fjernet masse møkk og sjekket at klossene glidet fritt og de gjorde de. Men glemte og presse stemplene på kalliper tilbake. I tillegg følte jeg at hjullageret bak ikke spant fritt, prøvde å spinne på bremseskiva uten kalliper/bremser på og det virka som det var motstand når jeg prøvde å spinne den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg ha begynt å presse tilbake stempel, men om skiva gikk trått uten bremsene påmontert engang så kan det være lager ja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg bare demontere og remontere alt igjen. Har bestilt hjullager bak også så får prøve å bytte de samtidig.

 

Takker for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Fikk satt bilen på bukker i går og prøvde og spinne skivene rundt.

 

Bak så kjenner jeg dem subber litt, spinner skiva 340 grader ca også kniper de og spinner fritt igjen.

 

Forran satte jeg den i drive og det samme skjer der. Ser skiva går fritt rundt i 340 grader ca, kniper og slipper igjen.

 

Ser ikke ut som det er kast i skivene.

 

Og hva bør man smøre glidebanen til klossene med?

 

Hva smører man glideboltene med?

 

Er det noe man kan gjøre for å vedlikeholde stempelet på kalliperen (bortsett fra repsett eller bytte)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker kobberpasta til å smøre banen til klossene, og har brukt vanlig fett som f.eks brukes i hjullager til å smøre glidepinnene.

Vedlikehold av stempel bleier jeg bare å gni litt wd40 på pakningen å sjekke at dem er hel og sitter som den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for hjelpen :)

 

Etter uttallig googling/youtube videoer så havna jeg på silikonfett til gliderne og ceramic paste til banen til klossene.

 

Så nå blir det nye hjullager bak, ta av alt av bremsedeler, rense, smøre og montere det igjen også blir det ny bremsevæske. Er på tide og bytte den nå uansett så satser jeg på at alt blir tipp topp igjen 👌🏻

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å bytte bremseskjold åsså da om det er behov å du først holder på der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg husket og bestille heldigvis, greit å bytte når man først får tilgang til de boltene.

 

Bestilt nye bolter til bremseklavene også, hatt de av og på ett par ganger i tillegg til at de er rustne så greit å bytte samtidig tenkte jeg.

 

Igjen takk for svar og tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.