1.6 16v bensin. Golf 2001 mod (aus)

Anbefalte innlegg

Hei. Har en nyinnkjøpt golf der oljepumpe lampe kommer av å til. Som regel etter varm motor/1 mil  kjøring. Virker som den kommer på høyt turtall å ved kjøring avljøringer på mindre veier. Ser den skjrldent/aldri etter landeveien.  Lampen kommer sammen med blinkende stop lampe. Forsvinner så fort jeg setter i lavere gir/gir på litt. Kan ikke se å ha funnet noe feilkode på dette 

 

Fikk tips om å bruke 15 mineral olje for at det kansje hjelper. Skal uansett bytte olje å filter da jeg ikke vet når sist å det er iallefall eggdrfylt med chell helix 10-40 Kan jeg se. Er også 1cm over Max på peilepinne.

 

Noen tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel være sil til oljepumpe som er delvis tett. Kan også være oljenivåføler i bunnpanne eller ledningsnett til denne som tuller.
 

Men ville først tappet av litt olje. 1 cm for mye på peilepinnne kan være så mye som 1 liter for mye på noen motorer, og det er ikke særlig heldig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Kan vel være sil til oljepumpe som er delvis tett. Kan også være oljenivåføler i bunnpanne eller ledningsnett til denne som tuller.
 

Men ville først tappet av litt olje. 1 cm for mye på peilepinnne kan være så mye som 1 liter for mye på noen motorer, og det er ikke særlig heldig.

Hei. Takk for tips. 

 

Får prøve å tappe av først. Kansje sjekke sil før jeg bytter olje? Lett å komme til ? Må vel av med bunnpanne da. 

 

Forrige eier mente bilen brukte litt olje, men viste ikke så mye om den. Solgte for sin mor,  Hun/noen har etterfylt med 10-40 helix iallefall. Usikker på hva som er brukt før dette. Å jeg vet heller ikke når det er byttet olje å filter før. Men har hatt den noen uker nå å den synker ikke på peilepinne så så mye bruker den nok ikke😆 går ganske fint. Kan vøre antydning til litt kakling av å til samt en pipelyd som kan komme når den er varm. er som sagt når den har kjørt 1 mil eller mere/ blitt varm og ved lavere turtall lampene blinker. Setter jeg den ned i gir/gir på litt forsvinner lampene fort 99%av gangene.

 

Så sjeldent den plupper frem, men uansett skremmende nok at det skjer. 😕

 

Men hva tebkes det generelt om mineralolje 15-40 på denne?-🤔

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ned med bunnpanne for å komme til sil ja.

 

Flere av disse 16v-motorene, inkludert 1.4, er ikke veldig glad i lange oljeskiftintervaller, resultatet er ofte tette oljekanaler og dårlig smøring til kamaksler. Veivhusventilasjon frøs også på disse, som førte til motorhavari. Litt kakling er ikke unormalt (sier ikke at det er riktig 😅), men en del har hatt hell med å kjøre skikkelig motorrens.

 

Er sikkert like greit å skifte olje/filter først som sist, og se om det endrer seg etter det 🙂. Kanskje en motorrens først. 
 

Generelt sett skjønner jeg ikke vitsen med å bruke «dårligere» eller tjukkere olje på eldre motorer for å kamuflere et problem 🙂 Det er en grunn til at motoren lager lyd eller ikke virker som den skal, og eneste fordel jeg ser er vel at mineralolje er billigere enn helsyntetisk. På en motor som bruker mye olje kan det

være logisk, ellers ser jeg ingen grunn til det (min mening).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, får ta en rens først nå, og bytte olje å filter. Så får jeg se hva som skjer!

 

Okei, det høres ikke bra ut🤔 står i garasje så blir nok ikke den bitende kulden her Men skremme de nok om det skulle fryse til når den står ute. 

 

Okei, litt frem å tilbake men kan erindre litt lakking på tomgang,men ikke ille. Hører også en pipe lyd fra motorrom. som kommer helst etter varm motor. Litt kjøleveske kan av å til erindres men ser ingen lekkasjer eller betydelig synk i vannmengde.

 

Ellers veldig god bil å sviver fint.

 

Ok. Nei ingen god peiling på olje jeg, men nå ble det kjøpt semisyntetisk 10-40 å får håpe det hjelper på med nytt filter,olje å rens. 5l er vel nok vil eg tro? 

 

Forrige eier kjenner ikke til eller vet om det er byttet olje å filter. Bilen er brukt litt av eiers bestemor til å fra job noen km av å til. Minimalt brukt etter 2014 da den ble kjøpt av forrige eier. Ser å at den har gått veldig lite etter 2014 som stemmer  med det forrige eier sier. Mulig det kun er etterfyllt etter  2014🤔

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tappet litt, tok en rens. Tappet all olje skikkelig med vinkling på bil. Nytt filter og 10-40 olje. 

Bil sviver nå veldig fint. Hører den nesten ikke. Kjørte over 1 mil i dag på varm motor uten at lampen kom igjen. Mulig det virket med ny olje. Tiden får vise. 

 

Virket veldig tynn og svart, med endel svarte mjuke biter i men fant ikke noe metallrester i oljetapperen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra 🙂 Hva brukte du som rens? De myke gummiaktige bitene er nok oljegrums som har løsnet. Hvis lampen lyser igjen ville jeg tatt ned bunnpanna og sjekket silen til oljepumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Så bra 🙂 Hva brukte du som rens? De myke gummiaktige bitene er nok oljegrums som har løsnet. Hvis lampen lyser igjen ville jeg tatt ned bunnpanna og sjekket silen til oljepumpa.

Ja, virket som oljegrums ja. 

Brukte engine rens fra biltema. Tappet av ca 1 l olje. Lot den stå gå med rens ca 15-20min. 

Av med filter å olje. på med nytt. Olje i filter å på pakning.

Lot det renne godt av motor. Før nytt påfyll 10-40. 

Kjørte 1-2 mil i dag på varm motor. Null lampe å veldig stille i forhold til før.

 

Ja, får satse på at det holder seg slik:) 

 

Dårlig fôring på batteri side så motor sto litt  skjevt ned og var litt løs vel å merke. Må nok ha ny fôring der🤔

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går det her da? 🙂

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært borte litt nå så står i garasjen:) men gikk fint uten oljelampe før e parkerte. gleder meg til å kjøre igjen over nyttår. Stått siden 22.11 nå. Blir nok bytte av motorfeste over nyttår 👍

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bremse sensor bak byttet. samt motorfeste. feil ble borte. eu neste!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.