A8 D2 3,3TDI Webasto fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt meg A8 D2 2002 modell med webasto integrert i bilen. Får ikke slått den på.

 

-Når jeg går inn i menyen i instrumentpanelet med tenningen på hakk 2 og velger "turn heater on now" eller noe i den duren, så står ikonet for varme ved sidenav klokka bare å blinker. Men ingen verdens ting skjer. Hverken webastoen starter eller kupevifta, dvs det blir ikke liv i klimapanelet for kupevifta heller. Samme når jeg setter på "ventilation" i menyen. Klimapanelet er helt dødt. Klimapanelet fungerer såklart som vanlig ellers når motor er på. Fant en tråd innpå her ang sikring til webasto, gul rekke sikring 10, denne er hel. For meg så virker det faktisk som om webastoen kommer på som kjørevarmer, fordi rett etter jeg stopper bilen nå som det er kaldt ute, så hører jeg noe summing typ "webasto-lyd" fra høyre framskjerm der webastoen sitter. Men jeg synes dette også er litt merkelig, at den står på når bilen går, mulig jeg tar feil, at det er noe annet som går noen sekunder etter jeg stopper motoren da jeg nettopp har kjøpt bilen. Umulig å høre webastoen over diesel-knuseverket på tomgang heller, så litt vanskelig å si...

 

-Det andre spørsmålet mitt var om noen veit åssen telestart fungerer på disse? Ser på nettet at bilene blei levert med en diger sølvfarget fjernkontroll. Denne har jeg ikke. Er det noen innpå her som har noen anelse om hvor den svarte telestart-modulen pleier å være montert i bilen på disse?

Må få orden på dette nå som kulda setter inn.

 

Håper noen har noen ideer innpå her. På forhånd takk =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. 

 

Da har jeg fått ordnet problemet. Tipper at dette kan gjelde andre modeller også for eksempel C5 og B5. 

Problemet var at bilen min er brukt import fra Tyskland og den kun kom med kjørevarmer fra fabrikk. Sjekket opp delenummeret på webastoen og utstyrslista på kodene bilen kom med fra fabrikk. Greia er at det mangler en ledning fra instrumentpanelet der man slår webasto av/på manuelt eller med timer i MMI, den skal gå til pinne 1 på pluggen inn på webastoen. Også mangler det en ledning fra pluggen på webastoen til kontakten bakpå panelet for klimakontrolleren i midtkonsollen. Denne er for at webastoen skal skru på klimapanelet når den er i drift. Koblet opp de 2 ledningene, da funka det som det skulle. 

 

Jeg aner ikke hvorfor jeg allerede hadde valgene for parkeringsvarmer i menyen i displayet på mmi. Sannsynligvis har tidligere eier prøvd å kode det inn med vag-Com men ikke fått det til pga de 2 ledningene som manglet. 

 

Webastoen måtte jeg også bytte, fordi kjørevarmeren ikke har sirkulasjonspumpe. Kjøpte en brukt webasto fra nettet på delenummer til den med parkeringsvarmer. 

 

Håper det kan hjelpe andre innpå her. 

Helt sjukt at ikke disse 2 ledningene er med i bilens ledningsnett fra fabrikk. 

 

Har forøvrig montert fjernkontroll, defa smartstart konfigurert for brensel (ikke strøm). Da fungerer den på sammme måte som webasto telestart. Denne har jeg koblet i paralell med signalet fra MMI inn på pinne 1 på webasto-pluggen. Den legger +12volt dit når webasto skal starte og være i drift. Funker helt topp. 

 

Dette gjelder da første gen mmi, A8 D2 facelift. Tidligere generasjoner har eget webasto ur i fører-døra. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.