Ulik størrelse på felger/dekk på Audi a8 d3 quatro.

Anbefalte innlegg

Hei

 

lurte på litt hjelp. 
stemmer det at man ikke kan ha Ulik størrelse på felger/dekk på Audi a8 d3 quatro. 
siden det er 4 hjulsdrift

 

takknemlig for svar. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det må være likt på bredde, dybde og størrelse ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du forskjellig fra det som er originalt, men likt foran og bak? Eller forskjellige dimensjoner foran og bak?
 

Det er rulleomkrets som er kritisk ifht quattro-systemet. Så man kan bruke alternativ dimensjon så lenge rulleomkrets er lik mellom for- og bakaksel. I teorien kan man også fint bruke forskjellig dimensjon foran og bak.
 

Det er vel 3% (?) som er oppgitt av Audi som max forskjell i rulleomkrets mellom for- og bakaksel, men alltid best å holde

det nær 0.
 

Men vær OBS på at dekkprodusentene ikke nødvendigvis har samme rulleomkrets i mm selv om dimensjon er lik. Eneste måte man kan vite det sikkert, er å slå opp tekniske hidden på hvert dekk man vurderer, og sjekke rulleomkrets ifht hverandre.


Et dekk i f.eks 205/55R16 fra 2 forskjellige dekkprodusenter har ganske sikkert forskjellig rulleomkrets i mm. Det trenger ikke være et problem, men verdt en tanke hvis man vurderer å blande dekk i forskjellige dimensjoner fra forskjellige produsenter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener kan jeg ha f.eks 235/22/35 foran og 285/22/30 når det er quatro. Jeg har blitt fortalt at det må være like størrelser på alle hjul eller så kan quatro systemet bli ødelagt ::)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Jeg mener kan jeg ha f.eks 235/22/35 foran og 285/22/30 når det er quatro. Jeg har blitt fortalt at det må være like størrelser på alle hjul eller så kan quatro systemet bli ødelagt ::)


Ifølge Audi, nei. I teorien ja, så lenge rulleomkrets er tilnærmet lik. Men det er nok ingen som våger å si «kjør på» siden Audi er så tydelige på at det kun skal være like dimensjoner.


I eksempelet ditt er det ganske stor forskjell i bredde, som kan ha betydning for «brytning» i drivverket. Ville nok holdt bredden nærmere hverandre, kanskje 255 foran og 275 bak i så fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sjekke her willtheyfit.com, skriv inn dimensjon du tenker å bruke foran og sammenlig med bak. Det er som nevnt over her rullediameter som er viktig. Grunnen for det er at om denne ikke er lik (eller tilnærmet lik) så ruller hjulene på en aksel fortere rundt en på den andre, det liker ikke centerdiffen. Jeg har kjørt med forskjelige rulledim på biler (dog under de anbefalte 3%), men syntes bilen oppførte seg rart og det kjentes ut som det var motstand i ting. Så jeg gikk raskt tilbake til fire helt like hjul. Det blir så fort dyrt om noe går galt.

 

Dimensjonene du nevner er ikke så veldig ulikt dog. Men økt bredde bak kan gi andre utfordringer, som Andreas nevner.

 

bilde.thumb.png.d7a6fdfbbc0a5b18efcbfde887c44f2f.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det er sagt så er rullediameter på de dimensjonene du nevner 5.41% større en hva bilen er levert med originalt (235/55ZR17). Så det betyr at hjulene er per def ulovlige (om man spørr BT), så greit å ha det i bakhodet også, til EU kontroll og sånt. :)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det greieste her er vel å finne felger foran og bak som kan ha edruelig forskjell i innpress og bredde, men bruke samme dekkdimensjon på alle, og dermed finne et utseendet som funker.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.