Audi S4 B8 3.0 TFSI - Camshaft Timing Adj. Bank 1 & 2 (N205 & N208) - Short to Ground

Anbefalte innlegg

Hei, 

Fått motorlampe og feilkode P1527 og P1535. 

 

6472 - Camshaft Timing Adj. Bank1 (N205) 
          P1527 00 [173] - Short to Ground
          MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 186062 km
                    Date: 2023.04.28
                    Time: 13:41:44

                    Engine RPM: 735.00 /min
                    Normed load value: 11.0 %
                    Vehicle speed: 2 km/h
                    Coolant temperature: 69 °C
                    Intake air temperature: 35 °C
                    Ambient air pressure: 1000 mbar
                    Voltage terminal 30: 13.913 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Engine speed: actual: 0 /min
                    MAF_ENVD: 0.00000 mg/stroke
                    Calculated oil temperature: 43
                    Engine: operating status: ES
                    Engine load: 0.000000 %
                    Battery voltage: 11.679688 V

 

6475 - Camshaft Timing Adj. Bank2 (N208) 
          P1535 00 [173] - Short to Ground
          MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 186062 km
                    Date: 2023.04.28
                    Time: 13:41:44

                    Engine RPM: 735.00 /min
                    Normed load value: 11.0 %
                    Vehicle speed: 2 km/h
                    Coolant temperature: 69 °C
                    Intake air temperature: 35 °C
                    Ambient air pressure: 1000 mbar
                    Voltage terminal 30: 13.913 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Engine speed: actual: 0 /min
                    MAF_ENVD: 0.00000 mg/stroke
                    Calculated oil temperature: 43
                    Engine: operating status: ES
                    Engine load: 0.000000 %
                    Battery voltage: 11.679688 V

 

Jeg forsøkte å bytte begge kamaksel styreventil eller hva de nå heter på norsk uten hell. Fortsatt samme feil. Har gått over sikringer og alle er hele. Har også fått samme kode på begge motorfestene, men regner med de er gåene mtp 13 år gammel bil og 186k på telleren. Noen som har noen idèer, tips? Alt tas imot med stor takk. 

 IMG20230428122754.thumb.jpg.a1c2991e672b8ec8ccf3968a7ccc30cd.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke akkurat denne motoren, men tilsvarende feilkode forekomme når kjeder strekker seg på andre vag motorer. Kan være verdt å sjekke ut. 🙂

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Nå kjenner jeg ikke akkurat denne motoren, men tilsvarende feilkode forekomme når kjeder strekker seg på andre vag motorer. Kan være verdt å sjekke ut. 🙂

 

92608275_S4B8TimingChain18_04_23.png.8f12895be3d71a324c53e8dd968fe361.png

 

Vet det er en svakhet på denne motoren, men dem som sliter med det har en veldig intens klirre/raslelyd når du starter motoren (før den bygger oljetryk). Jeg sliter ikke med det. Er ingen ekspert på det her, men etter hva jeg har skjønt så er det bank 1 og 2 : actual: grader man skal følge med på. Fleste bytter på rundt 2*.  

 

Kan ta helt feil, så hvis noen vet så gjerne belær meg. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La også merke til forholdvis lav volt, vet man kan få mye rare feilkoder om spenning er for lav. Kan være lurt å sette på lader eller annen ekstern strømkilde når du leser av. 🙂

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hatt besøk av mus så det kan være ett lite ledningsbrudd? Ellers leste jeg kjapt om en som snakker om ECU main power relay som man kan sjekke, da denne kunne være synderen. Men da ville vel kanskje ikke bilen startet i det hele tatt?:confused: Ellers er jo jordingsfeil en mulighet : rolleyes

Sikring nr 7 ved ECU blir også nevnt, men sikringer har du vel allerede sjekket :)

 

Mye mulig Anders har rett og. Du kan jo være i grenseland før ulyd begynner så du likevel har fått en feilkode på kjedet.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

La også merke til forholdvis lav volt, vet man kan få mye rare feilkoder om spenning er for lav. Kan være lurt å sette på lader eller annen ekstern strømkilde når du leser av. 🙂

 

Takk for tips, tar en runde med batteriladeren i morgen :) 

 

 

  

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Har ikke hatt besøk av mus så det kan være ett lite ledningsbrudd? Ellers leste jeg kjapt om en som snakker om ECU main power relay som man kan sjekke, da denne kunne være synderen. Men da ville vel kanskje ikke bilen startet i det hele tatt?:confused: Ellers er jo jordingsfeil en mulighet : rolleyes

Sikring nr 7 ved ECU blir også nevnt, men sikringer har du vel allerede sjekket :)

 

Skal sjekke jordingspunkter og tar en runde over sikringene igjen. Takk for forslag! :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

La også merke til forholdvis lav volt, vet man kan få mye rare feilkoder om spenning er for lav. Kan være lurt å sette på lader eller annen ekstern strømkilde når du leser av. 🙂

 

Lener meg på denne, er kjent med bil tilkoblet ekstern lader. Hatt flere tilfeller med feil avlesning eller mer ukorrekt avlesning. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I vinter når jeg hadde første oppstart på biturbo'n så endra timingen seg fra 1 til 11 grader. Fikk rimelig hetta av det, men det var bare lav volt... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteriladeren stått på i 24 timer, slettet så kodene. Motorlampa gikk av, kodene forble med da med status "Uncomfirmed - since memory clear". Kjørte så en liten tur, stoppet. Startet bilen igjen og motorlampa var tilbake. 

 

Skal få gått over jordingspunkter i helgen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

«Short to Ground» har jeg stort sett opplevd ved dårlig jord, dårlig kontakt eller ledningsbrudd et sted.


Hvis du har tilsvarende feilkode på motorfester er det vel nærliggende å tro at de er koblet via samme ledningsnett eller kurs?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heller mer og mer på en eller annen form for jordingsfeil her nå. 

 

Koblet fra venstre motorfeste og koblet til et nytt jeg hadde kjøpt, fortsatt "short to ground". 

Koblet fra motorfeste og får da "Open Circuit" kode. 

 

Har også fått "no signal" på AUX vannpumpa til kompressoren. Byttet pumpe og fortsatt "no signal". 

 

Fortsetter å sjekka jordingspunktene i morgen. 

 

IMG20230508215652.thumb.jpg.274699a56b192a6b1f54870d0f284663.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tvi tvi, du er nok inne på noe:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Starta i dag ved å sjekke jordings punkt. De så for det meste hele og fine ut, lite korrodering. Koblet fra LED-bar, CTEK batteri lader etc. 

 

Skrudde opp ECU-boksen igjen, og gikk over sikringene for andre gang. 

 

DER. 10A RØD SIKRING FRA HELVETE

IMG20230509140405.thumb.jpg.6e437c9edc1630e56bdb405cceb403be.jpg

 

Sverger på at den var hel sist gang, eller så hel ut. Sjekket med multimeter idag. Rask tur bort på verkstedet i nabolaget og stjal ny sikring derfra og vipps alle mine problemer var vekk.. ALLE. 

 

Hypotesen er at feilen startet med AUX vannpumpa til kompressor, at den tok sikringen som førte videre alle feilene på kam justering og motorfester.

(Håper ihvertfall det, var dyr den pumpa).. 

 

Føles ut som jeg har fått tilbake 200hk nå! - Takk for alle tilbakemeldinger her :) Settes stor pris på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ha vært verdens diggeste følelse! 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.