Ombygging av girkasse a4 b5 tq

Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Funderer sterkt på å bytte ut 5 trinns girkassen min i audien med en 6 trinns girkasse (kode: DSY) fra S4 b5. Dette er mest pga at når jeg ligger i 110 soner så ligger bilen og durer på 3000omdr. Dette er latterlig slitsomt over tid selvom bilen likevel ikke er spesielt bråkete.
Det jeg lurer på da er følgende: 

 

- Hva må gjøres for å få inn 01E kasse fra S4? Bør jeg gjøre noe med girkasse eller annet ved utskiftning? Selve clutchen er bra og byttet ut fra dobbelmasse til enkelmasse. Usikker på slavesylinder og slikt.  


- Må jeg og ha mellomaksling og diff fra S4 så jeg ikke får feil fart/turtall i speedometer eller ordner dette seg selv? (er det noen forskjell på mellomaksler og diff fra S4 b5 og A4 b5 tq i det hele tatt?)

 

Takker for hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha travers foran fra bil med tip kasse eller S4, s4 mellomaksel og s4 bakdiff, i tilegg må du flytte over medbringer fra 5 trins kassa.

 

Når det er sagt så er det lite eller ingen forskjell i utveksling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du er en god pris på noe slikt a?

 

S4 travers blir kanskje værre å få tak i.. Resten har jeg mulighet til å handle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjaa, jeg bygde om fra Tip til s4 kasse på en A4 for snart 10 år siden. Da kostet mellomaksel rundt 2000, bakdiff rundt 3000. Prisene har hvertfall ikke blitt noe lavere. Ble brått usikker på om du må bytte stikkaksler fremme og, jeg gjorde dette, men det var det flere andre grunner til.

 

Speedometer passer over og leser venstre forhjul, grunnen til at du må bytte bakdiff er for å få riktig sluttutveksling. 

 

Men som nevnt, om målet er å senke turtall så er det ikke noe poeng, 6 giret er ikke tyngre enn 5 giret på en 01a.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt på tynn is når det kommer til A4 B5, men hva med 1.9 diesel-kasse?


Har sett tilsvarende på C4 S6 V8 hvor jeg mener å huske at 1-3.gir var likt, mens 4-6.gir ga lavere turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Hva mener du er en god pris på noe slikt a?

 

S4 travers blir kanskje værre å få tak i.. Resten har jeg mulighet til å handle.

Tror jeg kanskje har alt du trenger sånn egentlig

DSY kasse

Mellom aksel

Noe av overføringa

Muligens travers forann også, husker ikke om jeg solgte den eller ikke. Forøvrig så er travers fra a6 c5 (2.7 i så fall) lik

Bakdiff kan muligens også skaffes

Samt komplett drivaksel sett forann og bak. Men da må det vel byttes spindler også.

 

Den kassen som gir lavest turtall på 6. gir er DQT kassen fra 2.5 diesel. Den har 4.11 i utv, evt DQS kassen som da har utv 3.89. Solgte nettop dqs kassa mi fordi jeg innså jeg aldri kom til å flytte over 6. giret. 

 

Husk at DSY kassen har rør for oljevarmeveksler

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Tjaa, jeg bygde om fra Tip til s4 kasse på en A4 for snart 10 år siden. Da kostet mellomaksel rundt 2000, bakdiff rundt 3000. Prisene har hvertfall ikke blitt noe lavere. Ble brått usikker på om du må bytte stikkaksler fremme og, jeg gjorde dette, men det var det flere andre grunner til.

 

Speedometer passer over og leser venstre forhjul, grunnen til at du må bytte bakdiff er for å få riktig sluttutveksling. 

 

Men som nevnt, om målet er å senke turtall så er det ikke noe poeng, 6 giret er ikke tyngre enn 5 giret på en 01a.

 

Så med ett ekstra gir så vil jeg fortsatt ligge på 3000 omdr i 110? En S4 b5 gjør altså det samme som A4'en min? Stikkaksler gidder jeg ikke å bytte enda. Det får bli senere. Da må jeg jo ha spindler fra S/RS attpåtil!

 

@Jørn Toftelien
 

Litt usikker på hva en oljevarmeveksler er, men dette er sikkert ikke noe som kan blendes?

 

Jeg lurer også på hvorfor utvekslingen i girkasse og diff må stemme overens? Hva skjer om en tuller med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljevarmeveksler er det de fleste tror er oljekjøler, kjøler med 90 grader kjølevann. Du setter enten på en slange mellom inn og utløp på kassa eller kobler sammen de orginale rørene. Kan ikke plugge, 

Gir og diff må ha lik utv, ellers raser det ene etter typ 2 meter.

Du kan bruke spindler forann fra a6 c5 også, de er alu som rs4/ fl s4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ikke har samme utveksling så prøver bakhjula å holde en annen hastighet enn framhjula og da prøver senterdiffen å bremse hastighetsforskjellen og til slutt raser den. 

S4en har rundt 130 på 3000rpm, så da er det noe å hente.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer! Ja da hjelper det jo litt da. Men jeg ser dette kan bli dyrt. Ser diff, mellomaksling, diff fester bak og bakre drivaksler er 10k på Finn. Pluss kasse til 10-12k. Er det verdt det? Nesten så man heller burde gå for lydisolering istedet haha!😂🤔
 

Angående alu spindlene fra A6 C5, passer disse med S/RS B5 bremser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

s og rs spindler kan du ha s4/rs4 b5 bremser og andre som er bolt on.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ikke fra A6 C5 nei.. Det er gørt. 
 

Jaja, får se da om jeg ikke legger dette på hylla. Hadde vært kult med seks gir uansett men det blir en solid pris for alt sammen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Men ikke fra A6 C5 nei.. Det er gørt. 
 

Jaja, får se da om jeg ikke legger dette på hylla. Hadde vært kult med seks gir uansett men det blir en solid pris for alt sammen!

Er samme delenr på rs4 b5 alu fjærbein som det er på a6 c5 alu ;)

Så finner fjærbein fra en a6 c5 så er du langt på vei, billigere enn det som selges som rs4

4b3407254g + 4b3407253g

Audi RS4 Avant qu. (2000 - 2002) - wheel bearing housing. anti-roll bar. front wishbone link. > VAG ETKA Online > Nemiga.com (nemigaparts.com)

 

Audi A6/Avant (2002 - 2005) - wheel bearing housing. anti-roll bar. front wishbone link. > VAG ETKA Online > Nemiga.com (nemigaparts.com)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Er samme delenr på rs4 b5 alu fjærbein som det er på a6 c5 alu ;)

Så finner fjærbein fra en a6 c5 så er du langt på vei, billigere enn det som selges som rs4

4b3407254g + 4b3407253g

Audi RS4 Avant qu. (2000 - 2002) - wheel bearing housing. anti-roll bar. front wishbone link. > VAG ETKA Online > Nemiga.com (nemigaparts.com)

 

Audi A6/Avant (2002 - 2005) - wheel bearing housing. anti-roll bar. front wishbone link. > VAG ETKA Online > Nemiga.com (nemigaparts.com)

 

 

Tusen takk😁

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.