Anbefalte innlegg

Hei ,lurer litt igjen før eventuelt verksted. Har en 2001 VW Bora som kjølevifter ikke starter på . Bilen har stått noen måneder  , mrn alt virket før , både vifter og klimaanlegg. Har forstått det sånn at kjølevifter styrer klimakompressor så klima virker heller ikke nå , men lurer på om lite gass på klima kan påvirke kjølevifter? Har forsøkt å bytte rele for kjøleviftene uten hell , sikringer ser hele ut , men har lite peil på elektrisk.....Noen gode forslag hva som må sjekkes før det blir verkstedbesøk....Helge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det coupe viften du mener eller radiator viften? 

Coupe vifte sitter bak hanskerommet. Her kan du måle om den får 12V.. Det sitter også en motstand bak hanskerommet som styrer viftehastigheten, er det ikk 12v til vifte kan du måle om det er 12v til denne. 

 

Kjølevifta på radiator (den store) går på en termobryter som sitter på venstre side av radiator. 

Siden du skriver AC så har du to vifter foran, den lille er for AC men husker ikke hvor den styres fra. Burde gjerne gi feilkode? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er kjøleviftene for radiator det er snakk om. Vet av erfaring fra Golfer/Jettaer og Vento uten klima/aircondition at disse styres av en termobryter på radiator , men trodde radiatorviftene på Golf/Bora av disse årsmodellene ble styrt via ett rele for kjøleviftene som sitter under batterikasse.Og som du sier at ene vifte , mulig den lille, styrer klimakompressor. Men hva som får radiatorvifter til å starte , det er spørsmålet. Ingen feilkoder ligger på  bilen , har sjekket det. Har og sjekket med tilsvarende på en 03 Golf m klima , og der starter radiatorvifter få sekunder etter bil er startet nå som det er sommer , det gjorde de og som sagt på min Bora før , men ikke nå....så fremdeles er jeg åpen for gode forslag....motstand på kupe vifte er jeg kjent med , den fungerer som den skal inne i bil.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd litt mer på feil , radiatorvifter starter fremdeles ikke og ikke noe liv i klimakompressor. Men kom opp 2 feilkoder nå på HVAC på den lille kodeleser,n jeg har , 00792 Klimaanlegg trykkbryter ( F129 ) og 01274 Posisjoneringsmotor (V71) for dynamisk trykkklaff! , luftinntaksventil aktuator. Sier ikke meg så mye , men kanskje noen andre her inne har noen tips....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det mye nyttig info om feilsøking av AC og kjøleviftene for Golf/Bora MK4:

https://www.vwvortex.com/threads/check-your-fans-fan-troubleshooting-and-a-c.9505166/

 

Jeg antar du har climatronic siden det er en Bora, da skal man kunne tvangsstarte viftene med en output test i VCDS. Du kan også lese av gasstrykk i antall bar du har i AC-systemet (lese av gasstrykk i antall bar kan man forøvrig også i VCDS med manuell AC).

 

00792 trykkbryter ( F129 ): http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00792

01274 Posisjoneringsmotor (V71): http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01274

 

Jeg tenker basert på bilens alder og feilmeldingen med trykkbryter at kontrollmodulen som styrer viftene får signal fra trykkbryteren om for lavt trykk til å skulle starte opp, enten p.g.a. at det faktisk er lite gass på anlegget, eller at trykkbryteren i seg selv er defekt. Hvis det var min bil ville jeg ville startet med å få målt gasstrykk i systemet, og så bestemt neste steg basert på om det er nok AC-gass eller ikke.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar , skal få sjekket gasstrykk/ nok gass  i anlegget , bil skal på EU snart så har ett annet problem i tillegg til dette i ny tråd...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.