Trøbbel i kulda - feil blandingsforhold på kjølevæske!

Anbefalte innlegg

Dette omhandler egentlig X3'n 'Tora Berger' som jeg arvet av fatter'n, (hun heter det fordi hun ikke akkurat er lækker men veldig flink..) og som etter å ha ikke ville på fjellet (gjentatte ganger) fikk ny vifte (død), radiatorslange (hoppet av stussen) og termostathus. (lekkasje og åpnet dårlig) Ny kjølevæske også, selvfølgelig.

Nå når det gikk under 30 minus her om dagen, skulle fruen på jobb og det kom ingen varme ut av varmeapparatet, men bilen gikk nå frem og tilbake til jobben. Jeg mistenkte dårlig varmtvannssolenoid, men bilen ble varm på vei hjem igjen, så da tenkte jeg 'sikkert bare noe BMW-greier'.. 

etpar dager etterpå var det -27, og da begynte Tora å overopphetes, med rød lampe og greier. Fruen måtte stoppe og tine 'proppen' noen ganger underveis, og jeg konkluderte med at noe måtte ha frosset. Det var en kald tur, jeg tror ikke jeg er tilgitt ennå..

Hjemturen gikk bra, med varme og greier, da i ca. -17. 

 

Så til poenget:

Jeg handlet en slik siktmåler på Biltema, og dro opp noen dråper og la på prismet. -15 - -17 kunne jeg vel lese ut av den, og sjekket en flaske ferdigblandet kjølevæske (rød/rosa G12, det var alt rød kjølevæske på den selv om den kommer originalt med G11) jeg hadde lagt i kassa under vinduet (stort høl der) og den var faktisk slush! 

Jeg så gjennom alle dunkene med rød/rosa kjølevæske i garasjen, og alle sa konsentrert og var godt flytende, men jeg må jo ha fått en med 'ferdig blandet' som var feilmerket? Heretter skal jeg sjekke frostgraden både før jeg heller på og når motoren har blandet vannet, så slipper jeg slikt i fremtiden. Ser ikke ut som noe er skadet, i det minste!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en Tiktok om Biltema sine ferdigblandede som var slush i minus 20 (ca) selv om det stod minus 36 på dunken. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det kan jo ha vært kilden, hadde i hvertfall en tom 3kg-kanne derfra i 'arkivet', (er vel snart halvannet år siden jeg byttet..) så får måle de andre jeg har før jeg heller på!

Kan ikke stole på noen.. 😋

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.