Anbefalte innlegg

Hei , siden det er litt fram og tilbake på nettet angående bensintype 95/98 på en eldre Golf,har noen her inne en god anbefaling hva som bør brukes. Gjelder Golf III 1,6 101 hk, men tips mottas da jeg har både Golf II og III med 90 hk motor.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker på hva Golf 3 tåler av etanol, men tryggeste er vell å bruke 98. 

 

98 er merket med E5, men det betyr ikke alltid at det er etanol i det. Bare all bensin som har 0-5% etanol skal merkes E5. 95 er inntil 10% nå. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derfor jeg spør siden det og er vanskelig å få svar på dette hos VW forhandler , de opererer jo bare med lister over biler nyere enn 2000 mod og hvilke motortype som ikke tåler 95 okt med E 10. Noen steder på nett  står det at alle VW etter 1990-92 er klargjort for E 10. Dersom bil er reparert med originale deler fra forhandler...hvilke deler isåfall, dette høres litt rart ut....Blir vel som du sier ovenfor at gamlegolfene får 98 oktan på tanken m eller uten E 5. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel sagt at man skal følge anbefalt oktan-tall, unntatt for de første FSI-motorene mellom 2000-2006 som ikke vil fungere bra på E10. Her er det som er meldt inn av VW til EU: https://www.acea.auto/files/E10_petrol_fuel-vehicle_compatibility_list-2021_update.pdf

 

Noen mener E10 vil slite vesentlig mer på gamle bensinslanger, og løsne skitt og rust i bensinsystemet. Personlig fyller jeg 98 oktan på min VW T5 med bensinmotor, men den tusler ikke mange km i året..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ,har som før sagt sett lista fra VW som går fra 2000 mod og oppover , men spørsmålet var om eldre VW går på 95 oktan m E 10 og det jeg forstår hittil er at det anbefales 98 oktan m eller uten E 5...rare er vel at E 10 har blitt solgt i resten av Europa over lengre tid enn i Norge og det finnes vel en del eldre utgaver av VW der og.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement

 

Ja ,har som før sagt sett lista fra VW som går fra 2000 mod og oppover , men spørsmålet var om eldre VW går på 95 oktan m E 10 og det jeg forstår hittil er at det anbefales 98 oktan m eller uten E 5...rare er vel at E 10 har blitt solgt i resten av Europa over lengre tid enn i Norge og det finnes vel en del eldre utgaver av VW der og.....


Vel, du har egentlig svaret selv, ingen vet/våger å si noe spesifikt om biler som ikke står på lista 😉 Så det blir opp til hver enkelt bileier å ta et valg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For oss som må kjøre 10 mil for å finne en bensinstasjon med 98 så gir valget seg selv :p 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja må si jeg ikke har blitt særlig klokere av tips og svar men som jeg nevnte i ett tidligere innlegg så blir e vel 98 oktan m eller uten 5E innehold for Golfen sjøl om det ligger sider på nett der det  sies at VW modeller etter 1990-92 tåler 95 oktan....men det er kanskje innlegg som er så gamle at det kun var 95oktan m 5E...

Kilden det henvises til i forrige innlegg er jo samme opplysning som gis av VW forhandlere , men der står det jo og at E10 er klarert for alle VW modeller m unntak av visse modeller etter år 2000 , skakke væra lett detta..!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle biler med katalysator (1989 og nyere bensinbiler) tåler 95 oktan. Uansett merke. E10 kan bryte ned slanger og pakninger kjemisk. Med fare for lekkasjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja , ifølge oktan valg i bensinlokk og gamle instruksjonsbøker så tåler nok gamle Golfer fint 95 oktan , har kjørt på det i mange år før ,men den gang var det jo kanskje ikke de problem som har dukket opp med høyere E innhold i bensin...problemene med slanger og pakninger og i værste fall motorhavari er jo noe som har kommet på banen etter at E innholdet økte fra 5 til 10...Så konklusjonen ser vel ut til å bli , dyrere bensin med mindre E innhold på gammel Golf eldre enn 25 år , vi har jo blitt så miljøvennlig i verden at eldre biltyper er det ikke plass til lenger på veien.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.