spørsmål når det gjelder konvertering fra 10v til 20v turbo (NG Sugemotor -> 3B 20V T

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha noen tips angående denne konverteringen

Hva er det viktig å huske på?

Hvor lang til tar det?

I mitt tilfelle er det snakk om en standard NG motor som skal ut. Og inn skal det en 3B motor.

Er takknemlig for alle typer tips

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig: er motor fra S2 eller 200 pga div ledningsnett tilkoplinger

alt er bare bolt on,husk opplagringen til inngående aksel i svinghjulet,passpå at det er 15mm i dia og ikke 18mm,s2 er 15mm og audi 200 er 18mm.må nok kutte og leke litt med down pipen,der den splitter seg bør du kutte av p.g.a plass og klunkelyd.bør også tenke på og bygge opp motor med 8mm lastebil skvettlapp,så du får motoren høyere opp,eller så går traversen i bunnpanna.

Kople opp ledningsnett,går lett som en ert....trenger du noe bistand er det bare til å spørre...bruk motorfester og braketter fra NG

Håper dette var til hjelp....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har i dag tittet litt på ledningsnettet.

kan noen fortelle meg hvordan jeg enkelst mulig gjør de nødvendige omkoblingene på 3b nettet. legger ved et bildet

bilde-med-tekst.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er det som skal være innenfor torpedoveggen.

nr 1 er jeg usikker på hva er

nr 2 skjønner jeg er et rele

nr 3 er sikringene, og et kabeltilkobling som jeg ikke vet hva er

nr 4 vet jeg ikke var er

nr 5 vet jeg heller ikke hva er.

jeg er helt grønn når det gjelder bilelektronikk. dette skal en kompis hjelpe meg med, men hvis noen kan lette jobben hadde jeg blitt veldig glad.

Er det også noen som har koblingsskjema til motoren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

brukte 11 ettermiddager på å bytte fra ng til 3b.. å da sto den ferdi med batterikasse under baksete å 3" eksos. lakking av motorrom osv.. http://www.s2central.net har fine tegninger.

nr1 er til instrumentene

nr 4 skal under sikringsboksen den bytter du ut med den som kommer fra det gamle ledningsnettet. tror det styrer tenningen å start av bensinpumpe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres jo overkommelig ut. Har du noen tips og triks eller. Vet du noe om de ledningene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja skrev det jo i posten over.. åsså di nr 5 er jo strøm til sikringene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på bilde nr 5 ligner på de 3 kablene som går til 2 sensorer på blokka, høyreside, med kammen mot deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nr 1. skal i koblingspunktet under dashbordet på venstresiden. Er stikket til div. til kombi-instrumentet. Oljetrykk/temp/vann-temp +div.

Nr 2. er releet som styrer vannpumpen til sirkulasjon etter du har stoppet bilen. Skal sitte til venstre for kontakt nr 1.

Nr 3. er sikringene til motorstyringen og kl.15 til dyser. Skal sitte i forkant av sikringsboksen. Skal egentlig være noen festepunkter i ramma rundt boksen,men tror ikke du har de festene.

Nr 4 og 5. skal plugges på undersiden av sikringsboksen. Skal se om jeg finner igjen koblings-skjema på det. Har en liten mistanke om de ligger i ei hiddenmaskin på loftet hjemme : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det på bildet er kun ledninger som skal sitte innen for torpedoveggen. jeg har sett på de sammen med en kompis som har s2 og han mente kontaktene ikke gikk til noe instrument. er dette feil da?

passer de rett over på mitt instrument

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5:

- Pluggen med de blå ledningene skal trolig til pin 87a på sikkringsbrettet. Kodene står under der.

- pluggen med de røde ledningene skal trolig på L30. (konstant 12V

Hvilke farger er det på den siste? Ikke 100 % sikker på disse koblingene.

mvh

Vegard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nr 1. skal i koblingspunktet under dashbordet på venstresiden. Er stikket til div. til kombi-instrumentet. Oljetrykk/temp/vann-temp +div.

Nr 2. er releet som styrer vannpumpen til sirkulasjon etter du har stoppet bilen. Skal sitte til venstre for kontakt nr 1.

Nr 3. er sikringene til motorstyringen og kl.15 til dyser. Skal sitte i forkant av sikringsboksen. Skal egentlig være noen festepunkter i ramma rundt boksen,men tror ikke du har de festene.

Nr 4 og 5. skal plugges på undersiden av sikringsboksen. Skal se om jeg finner igjen koblings-skjema på det. Har en liten mistanke om de ligger i ei hiddenmaskin på loftet hjemme : klø :

her renner det inn med svar. så flott. er det inne noe av dette som styrer tenningen osv. hvordan er dette å koble inn i min 90 da. passer stikkene rett over

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke plugget direkte i instrumentet men i den ramma under dashbordet på venstresiden som div. rele og stikkere går inn på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men passer alle disse kontaktene rett over i min bil?

Hva med tenning og strøm osv? Jeg er helt blank når det gjelder bilelektro : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med tenning og strøm osv? Jeg er helt blank når det gjelder bilelektro : haha :

Ja. Du har samme rele/sikkringsbrett. Alle Audi 80 fra 1987 har har det samme. Det kan hende du mangler noen sikringer og rele i forhold til 3b motoren. Plugg nr 2 har ganske mye av ledningene som gir strøm til styreenhet, tenning osv. De du har ringet inn i plugg nr 5 gir også strøm til viktige ting. Motorbytte med komplett ledningsnett er egentlig ganske enkelt. Bare å sette noen få plugger på riktig plass :)

mvh

Vegard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er derfor du skal levere hele ledningshaugen til Jonus og la han fikse det for deg. Han kan det greiene her! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til sakens kjerne: Må det klippes og loddes ledninger, eller passer stikkene rett over. Med andre ord, er det plug and play?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til sakens kjerne: Må det klippes og loddes ledninger, eller passer stikkene rett over. Med andre ord, er det plug and play?

Hos meg (aan-ledn.nett-91) var det ikke bare "plug and play" liksom....greit nok med det som skal på motorens kontakter MEN...

De ledn som skulle til instr var klippet... : eek : men dette var visst ikke så ille fordi de skulle ikke brukes likevel.. :confused:

Ledn.nettet skal "moddes" sammen med det eksisterende på motorbiten. F.eks ledn til starter og dynamo beholdes fra det gamle.

Noen ledninger må kobles gjennom noen egne sikringer og et rele...(tror jeg/vi da).

Min oppfatning er at det er en del usikkerhets-momenter ved denne type jobb....og derfor er bilen nå levert til Jonus ,som Fredrik over her også sier, for proff-hjelp.. :tilber:

(bilen ville nemlig ikke starte etter utallige forsøk og gjennomgang av hva som ble gjort med ledn.nettet..).

Så nå venter jæ i spenning på å høre fra fredrikstad-området seh.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du har en 3b fra en S2 er jeg nesten 100 % sikker på at det hele skal være plug and play. Har gjort to motorbytter på Audi 80 b3/b4, og begge var plug and play. Her har du koblingsskjema: http://www.s2central.net/wiring02.html Skal ikke være nødvendig å lese så mye der. Som sagt: Plugg 1 går sammen med det originale. Her ligger alle ledningene som går til instrumenter osv, 2 er releet som gir strøm til 3b styreenheten, 3 er sikringer du kan ha hvor som helst, 4 er en plugg som bare passer en plass oppe under sikkrings/relebrettet. Den eneste ufordringen ligger i pluggene i nr 5. Disse skal på spesielle plasser på sikkrings/relebrettet. Hvor de skal kan leses ut fra koblingskjema. To av dem har jeg allerede gitt svar på. Ellers må du bare passe på at koblinegen mellom starter, dynamo og batteri beholdes fra det originale. Det er en ledning fra 3b ledningsmatta som skal til starteren (den som trigger starter) som er rød/svart og en blå ledning som skal til dunamoen. Disse ser du her på "Sheet 1 - A, B, C" Disse ligger som sagt i 3b ledningsmatta og går inn på plugg nr 1 og 4, så i denne enden ordner det seg selv. Ledningsnett er egentlig ganske så enkelt om en setter seg ned med nettet, koblingsskjema og et voltmeter.

mvh

Vegard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

åsså er det vel en tykk brun ledning som skal jordes.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres jo veldig lovende ut. Jeg skal få hjelp av en kamerat som kan endel om ledninger og den biten der, så vi skal nok få det til. men utifra det du sier Vegard så er det jo ikke noe poeng å sende ledningsnettet til jonus.

Det at du Jon-Christer har problemer er vel at du skal ha det inn i en type 85 og ikke en b3.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres jo veldig lovende ut. Jeg skal få hjelp av en kamerat som kan endel om ledninger og den biten der, så vi skal nok få det til. men utifra det du sier Vegard så er det jo ikke noe poeng å sende ledningsnettet til jonus.

Det at du Jon-Christer har problemer er vel at du skal ha det inn i en type 85 og ikke en b3.

Heisann, neida det er en b3 typ 89, 1989 mod 90q.

Lykke til du også.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ingen problem. Alt plugges sammen med det eksisterende ledningsnettet/sikringsboksen. Et aan-ledningsnett er ikke likt i det hele tatt med et fra 3b innvendig i bilen : nei :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet ikke om det er till noe hjelp, men ABY ledingsnettet var plug and play i B4 iallefall, egil storbekken (ES tuning) brukte kanskje en times tid, så starta den!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ingen problem. Alt plugges sammen med det eksisterende ledningsnettet/sikringsboksen. Et aan-ledningsnett er ikke likt i det hele tatt med et fra 3b innvendig i bilen : nei :

Er vikig å ikke blande sammen det med 3B og AAN ja. Ikke for mye som er likt der nei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.