Ålesund:noen som har GO peiling på bil elektro??

Anbefalte innlegg

nokken i området som vet om elr har peiling på dynamoer ol. bilelektro..er litt plaget med ladingen : klø : ...har skiftet lendinga fra ladelampa,da den var gååen sist..men lurer på om evt pæra kan ver gåen no,da vil dynoen vel ikke ladde?? :confused: ahh..hater bilelektro...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyser pæra når du skrur på tenningen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyser pæra når du skrur på tenningen da?

nei,derfor jeg lurer på om den er gååen..

men kjente på b+ på ladern når den gikk,lader bare 12v ca ++ etter turtal..men b+ ledninga var veldig varm... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at du har god nok jording til motor eller karosseri. Sjekk polene på batteri at disse har bra kontakt. Mål så spenning på dynamo. En vanlig dynamp skal ha spenninger rundt 14,2V -> 15,4 V. Er mest vanlig med 14,8V.

 

Måler du på batteri ligger det på rundt 13,4-14V hvis alt er iorden. Har du varmgang i ledninger bør du ta en sjekk av kontakter og hva slags utstyr du har i bilen. Har du et stor stereo med basser, kan dette ødelegge batteri og dynamo, hvis du ikke bruker kondensator. (Slipper da store strømmer ved hvert basslag. En kondensator lader og utlader seg ved hvert basslag.)

 

Ellers kan batteriet ditt ha tatt kvelden og vil ikke ta imot mere lading. (Mål på dynamo. Volt altså! Ikke strøm...det er ikke mange apparater som takler.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei,derfor jeg lurer på om den er gååen..

men kjente på b+ på ladern når den gikk,lader bare 12v ca ++ etter turtal..men b+ ledninga var veldig varm... : klø :

 

Hvis ladelampen er defekt så vil du aldri få dynamoen til å lade.

 

Sjekk pæren ved koble + og - direkte, hvis den ikke lyser så må den skiftes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja har prøve dette og skal få benket dynamoen i morgen,lite trulig det er noe annet.. : gråter :

batt. er nytt,kabler sitter godt.

Men spørs om jeg må inn med en kondensator elr 2 da...har hatt planer om det men har ik blitt...har også montert AE lykter men fikk hørt med en "proff" å han mente det var nesten 100% sikkert at det (lyktene) ik hadde noe med det å gjør...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glem alt annet til du har sjekket om ladelampen er i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glem alt annet til du har sjekket om ladelampen er i orden.

brukte en "målelampe" ifra d+ på dynamoen til + på batteriet,og det lyste heile tiden,men den laddet kun med 12 v ifra ladern,dvs den ikke ladder..? ja ,mener på det vertfal..

Vist laddern hadde funket da så ville målelampa slukket,pga den d+ blir vel om til - når den går rundt samme som når man skru på tenninga så lyser ladelyset i dashen,så slukker det når man starter) : klø ::confused: mener jeg på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lampa slukker vel når spenningen kommer over et vist nivå.

 

Gjør såfall det på min golf 2, starter jeg lyser lampa helt til jeg gir litt gass.

Har målt den, og den lader (dog noe dårlig) selv om lampa lyser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

brukte en "målelampe" ifra d+ på dynamoen til + på batteriet,og det lyste heile tiden,men den laddet kun med 12 v ifra ladern,dvs den ikke ladder..? ja ,mener på det vertfal..

Vist laddern hadde funket da så ville målelampa slukket,pga den d+ blir vel om til - når den går rundt samme som når man skru på tenninga så lyser ladelyset i dashen,så slukker det når man starter) : klø ::confused: mener jeg på...

 

Nja...egentlig ikke.

 

Det som skjer når du skrur på tenningen er at ladelampen jordes gjennom dynamoen.

Når dynamoen begynner å rotere så stiger spenningen og ved et vist punkt så slukker ladelampen.

 

Når ladelampen slukker bestemmes av effekten på den. De fleste biler har en ladelampe som er på 1,5 - 2 watt.

En tommelfingerregel sier at ladelampen skal være minimum 2 watt. Et gammelt triks er å montere en litt kraftigere ladelampe for å få dynamoen til å "slå inn" litt tidligere...

 

Et typisk symptom på lav effekt på ladelampen er at du må ruse motoren litt før den slukker. Sett inn en litt kraftigere pære og vips...problemet er borte.

Dette forutsetter selvsagt at det ikke er andre ting som er feil, som f.eks. slitt dynamoreim.

 

Igjen...hvis ladelampen din ikke lyser når du skrur på tenningen...bytt den eller finn ut hvorfor den ikke lyser.

Kan jo f.eks være at dynamoen ikke har tilstrekkelig jording.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dynamoen bør jo ha nok jord igjennom motor å kaross,den kabelen fra kaross til blokka e vertfal tykk å fin,også den ifra batt - til kaross..kan jo legge opp en dir. fra batt - til motor også,men du mener jeg bør sette inn en lade lampe pære på mer enn 2w? skal få svar i kveld på om dynoen er ødelagt elr det er noe annet,håper igrunn på det er en diodebru\reg på dynoen som er gååen for da slippe ej å ligge å pipe å måle meg fram gjennom 100000000 tynne ledninga å lete etter brudd elr dårlig kontakt.. : bh : hater sant.. : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dynamoen bør jo ha nok jord igjennom motor å kaross,den kabelen fra kaross til blokka e vertfal tykk å fin,også den ifra batt - til kaross..kan jo legge opp en dir. fra batt - til motor også,men du mener jeg bør sette inn en lade lampe pære på mer enn 2w? skal få svar i kveld på om dynoen er ødelagt elr det er noe annet,håper igrunn på det er en diodebru\reg på dynoen som er gååen for da slippe ej å ligge å pipe å måle meg fram gjennom 100000000 tynne ledninga å lete etter brudd elr dårlig kontakt.. : bh : hater sant.. : gråter :

 

Nei, jeg mener ikke nødvendigvis at du skal sette i en større ladelampe.

 

Jeg mener at du skal forsikre deg om at den som er der er i orden...enkelt og greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.