Hurtigkurs i lakkering, ønskes!

Anbefalte innlegg

Ja det har ramlet inn en del gode tips her nå, utfyllende forklaringer og avhandlinger og det er bra! Takk så langt :)

 

Lurer nå fremdeles litt på noen smådetaljer, flere nevner at objektene skal vaskes med avfetting og blåses rene med trykkluft, er det noe spesielt avfettingsmiddel som er å foretrekke? Type/merke?

 

Her er vel Silikonfjerner uansett å foretrekke som avfettning. Standox feks har jo dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint å vaske med Isopropanol oxo,denne etterlater ingen rester heller så. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med per arne, silikonfjerner er vel det alle oppretter/lakkererfirma bruker for og fjerne "rester" av silikon og annen dritt i det som er pusset, for silikon er vel noe som gjør at lakken ikke "fester" seg, jeg er lært at det heter seg at lakken "koker". det vil si at det bobler og eller at når det er ferdiglakkert kan se ut som om det er masse støv, men vis man ser godt etter så er det masse "hull", og da kan man prøve og "FYLLE" delen med et eller flere strøk med klarlakk men da må man la det herde ferdig mellom hvert strøk.

Men altså er jeg vant med at STANDOX NORGE anbefaler oss silikonfjerner eller noe som heter standohydcleaner "vannbasertvaskeveske" når man bruker vannbasert lakk men da kan man og bruke silikonfjerner og det er biligere og fjerner mere DRITT

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tråd :tilber:

 

Men jeg har ikke sett noe info om hva slags sprøyte man bør bruke...

 

Er det stor forskjell på de? Og er overliggende eller hengende kopp best?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tråd :tilber:

 

Men jeg har ikke sett noe info om hva slags sprøyte man bør bruke...

 

Er det stor forskjell på de? Og er overliggende eller hengende kopp best?

 

 

Ville anbefale deg overkopp sprøyter da disse er en del lettere å jobbe med,er vel stort sett det som selges og brukes nå til dags.

 

For grunning ville jeg brukt en sprøyte med 1.7-1.8 dyse og til lakk ville jeg gått for en sprøyte med 1.3-1.4.

 

En annen ting du må tenke på er at en lakk sprøyte bruker vanvittig mye luft selv om det er en slik "lav" trykks sprøyte som det blir nevnt over her i ett annet innlegg,opptil 550 liter pr.min er ikke uvanlig.

Viktig med jevnt og stabilt lufttrykk skal resultatet bli bra,så en stor og god kompressor er nødvendig.

De mest vanlige sprøytene nå til dags har ett arbeidstrykk på ca 2 bar og de har en annen form for dyse konstruksjon som forstøver lakken på en annen måte enn de gamle 4bars sprøytene,fordelen med dette er at du vil ha ett mindre lakk forbruk noe man etterhvert finner ut er økonomisk da lakk begynner å bli sinnsvakt dyrt.Du får mindre sprøytetåke som igjen vil si mere gunstig for lakkerer og for miljø.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe annet som er meget viktig å huske på er at hver enkelt produkt du bruker har en utluftingstid når det har blitt påført objektet du skal lakkere.

Slike ting skal stå opplyst på hver enkelt boks og det er veldig viktig å følge disse for å få ett varig godt resultat.

Farene med å være for ivrig kan være avflassing,sig osv..

 

F.eks:

Legger du klarlakk for tidlig på basen(stort sett metallic farger) før den har fått luftet ut det meste av tynneren den er blandet med(20-30min,alt avhengig av hvilken tynner du bruker) vil sjangsene for avflassing etter tid være tilstede.

Lønner seg å høre med selger av produktet om hvilke regler som gjelder for de produktene du kjøper.

 

Noe annet jeg ser mangler her er hvordan man skal beskytte seg mot alle løsemidlene som er i disse produktene.

Husk at selv om du bruker godkjent maske enten friskluft eller kullfilter ,trenger løsemiddlene forter igjennom huden din og inn i kroppen enn ved innpusting.Så viktig med en god tett lakkdress med hette(hvis du ikke bruker friskluft"hjelm"),goskjente hansker er også viktig og der kan du bruke Nitril engangshansker under sprøyting og ved vasking av utstyr bør man bruke tykkere hansker som tynneren bruker lenger tid på å trekke igjennom.Dette er også å få kjøpt hos lakkforhandlere og ANBEFALES i lengden!

Husk støvmaske under sliping også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm...

 

Har ikke brukt noe hansker eller maske i det hele tatt jeg...

 

Det er vel ikke så farlig nå jeg gjør det så sjelden?

 

Det er kanskje ikke heeeeelt sunt... :rolleye:

 

Ang selve lakkering:

 

Han jeg pratet med om lakkeringen sa at jeg skulle flytte sprøyte strålen 1/4 av lakk "bildet" av gangen slik at det ble fire lag i praksis...

 

Blir ikke det litt leit i overgangen mellom tak og A-stolpen?

 

Og trenger jeg og grunne der jeg ikke har pusset ned til metallet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm...

 

Har ikke brukt noe hansker eller maske i det hele tatt jeg...

 

Det er vel ikke så farlig nå jeg gjør det så sjelden?

 

Det er kanskje ikke heeeeelt sunt... :rolleye:

 

Ang selve lakkering:

 

Han jeg pratet med om lakkeringen sa at jeg skulle flytte sprøyte strålen 1/4 av lakk "bildet" av gangen slik at det ble fire lag i praksis...

 

Blir ikke det litt leit i overgangen mellom tak og A-stolpen?

 

Og trenger jeg og grunne der jeg ikke har pusset ned til metallet?

 

Jeg begynner alltid med taket og da tar jeg med stolpene i samme slengen.

Om du trenger å grunne plasser som ikke er bart metall kommer an på om det er sparklet der og om hvor fint papir som er brukt på flaten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du hele taket fra en side, eller tar du halve fra hver side?

Og har det ikke lett for og bli skjøter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du hele taket fra en side, eller tar du halve fra hver side?

Og har det ikke lett for og bli skjøter?

 

Tar halve taket i slengen, går fint det bruker du rett herder eller tynner i lakken.Bruker du for kjapp herder i tettlakk eller klarlakk kan du være uheldig å få en støve kant ,men det er skjeldent at man er så uheldig.

Så hør med lakk leveranadør om hva du skal bruke til f.eks hellakkering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva kan man bruke hvis man har sparklet og grovslipt en liten flekk, og tenker å ta det igjen ordentlig til våren? Holder på med å fikse en rustflekk på bakskjermen, men garasjen egner seg vel ikke til lakkering når temperaturen kryper ned mot 0 : rolleyes Må vel ha en grunning som er tett og holder fukten ute da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva kan man bruke hvis man har sparklet og grovslipt en liten flekk, og tenker å ta det igjen ordentlig til våren? Holder på med å fikse en rustflekk på bakskjermen, men garasjen egner seg vel ikke til lakkering når temperaturen kryper ned mot 0 : rolleyes Må vel ha en grunning som er tett og holder fukten ute da?

 

ingen..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp...

 

Synes det går litt trått og pusse...

Har lagt på kontrastfarge for og få det rett og tenkte og gå over til 400 papir...

Er det noe stress og bruke eksentersliperen i stedet for handa?

Har en jeg kan justere hastigheten på...

 

Og hvor fint papir bør jeg avslutte med? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp...

 

Synes det går litt trått og pusse...

Har lagt på kontrastfarge for og få det rett og tenkte og gå over til 400 papir...

Er det noe stress og bruke eksentersliperen i stedet for handa?

Har en jeg kan justere hastigheten på...

 

Og hvor fint papir bør jeg avslutte med? :confused:[/quote

 

Tror jeg ville anbefalt og fortsette for hånd, med slipemaskin har man dårlig kontroll - og ender brått opp med masse ekstra arbeid... (hastverk er lastverk)....

Når det gjelder pussing (for oss amatører) så er det bare og erkjenne at TING TAR TID - sinnsykt lang tid..

 

Ang. papir... Her er det vel omtrent like mange meninger som det er brukere (lakkerere)... - men ønsker du en fet finish så er det bare og kjøre på med fin fint papir..

Jeg er en våtsliper (vet ikke hvordan gutta for det slett ved tørrsliping - skulle godt lært det...) - bruker 600 papir til og pusse grunning (brukte 1200 før men det blir litt overkill - og tar uhårvelig lang tid), så kan du jo velge om du vil gå over med 1200 eller 2000 på mellomlaget... - forsiktig bruk av 2000 kan brukes på "kanter" og overganger...

 

Det var mine "amatør" erfaringer....

 

Lykke til !!: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen..?

 

Til Mr Lyngsaunet.

Funker dårlig og lakke (hvis du ønsker ett bra resultat) i uisolert garasje nå om dagen..

..Alt under 15 varme er meningsløst...

 

Er vel ikke anbefalt og kjøre bare med grunning, og definitivt ikke en hel vinter... -

Gjør det enkelt.. Spray over med en dekkfarge (sprayboks) og vent til varmere tider med og lakke ordentlig - ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.