OBS! Angel Eyes "Ulovlig"!

Anbefalte innlegg

Litt eldre kar som godkjente??

Ja, hvitt hår omtrent. Sikkert samme som du hadde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, hvitt hår omtrent. Sikkert samme som du hadde.

 

 

Hehe.. ja var nok det.. Han lurte fælt på hvorfor jeg kjørte med vinterhjul midt på sommeren.. :P Men nok om det.. Biltilsynet på gjøvik er iallefall et av de bedre.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde angel eyes på min gamle Golf 3. Fikk ikke godkjent senkesettet mitt pga av dem, selv om de hadde e-merke 2 plasser på hver lykt.

Snakka så med han jeg kjøpte den av, Svein Erik på styling-tech.

Han ringte likegodt opp dem og fortalte dem akkurat hva han mente om slike biltilsynkarer som ikke godkjente helt lovlige produkter.

Alle på biltilsynet på Steinkjer syntes lyktene var "pene å se på" da jeg kom innom for ett nytt forsøk 3 dager etterpå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg tenkte mer på Michelinfigurer med lys inni, gule lys i V-form, blå lys i vinduet, blinkende hjerter osv.

Blinkende hjerter og blå lys i vinduet må vel falle inn under neonlys-kategorien, ergo ulovlig..?

Burde vertfall være det samma for personbiler som med lastebiler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Markeringslys som er oransje/hvite/røde er pr definisjon ikke det samme som parkeringslys per definisjon ;)

 

Hvis bilen er over to meter bred (usikker på nøyaktig bredde) så kan man ha markeringslys opp og ned i mente.

 

Det er nok ikke så enkelt. Det finnes selvfølgelig regelverk som beskriver alt dette. Det finnes ikke noe slikt regelverk bare for Norge, EU og EØS-avtalen har standardisert kravene for lys for alle landene i Europa.

 

Er bilen under 180 cm bred så skal man kun ha 2 hvite markeringslys foran. Er bilen mellom 180 og 210 cm bred så skal man ha 2 hvite parkeringslys, men man har også lov til å 2 toppmarkeringslys. Kjøretøy bredere enn 210 cm SKAL ha 2 parklys og to toppmarkeringslys.

 

ring til din lokala biltilsyn og hør med de, man skal jo godskjenne nye frontlamper, så da veit du hva du kan og ikke kan gjøre.

 

Jeg tipper at så og si alle hovedlys som selges i Europa er allerede typegodkjent med E-merke, og da trengs ingen videre godkjenning.

 

Blinkende hjerter og blå lys i vinduet må vel falle inn under neonlys-kategorien, ergo ulovlig..?

Burde vertfall være det samma for personbiler som med lastebiler..

 

Ja, det er nok ulovlig, men prioriteres veldig lite. En dame i England ble nylig stoppet av politiet pga en "Marge Simpson" dukke med lysende hår i frontruta: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/12/04/451195.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok ikke så enkelt. Det finnes selvfølgelig regelverk som beskriver alt dette. Det finnes ikke noe slikt regelverk bare for Norge, EU og EØS-avtalen har standardisert kravene for lys for alle landene i Europa.

 

Er bilen under 180 cm bred så skal man kun ha 2 hvite markeringslys foran. Er bilen mellom 180 og 210 cm bred så skal man ha 2 hvite parkeringslys, men man har også lov til å 2 toppmarkeringslys. Kjøretøy bredere enn 210 cm SKAL ha 2 parklys og to toppmarkeringslys.

Finnes jo omtrent ikke en fabrikk ny lastebil lengre med kun to toppmarkeringslys.. Gjerne fem på taket, og kanskje to nede ved stigtrinnet.

 

Samtidig så har man gjerne sidemarkeringslys bakover hele bilen oppe og nede. Men dette blir kanskje under en annen regel igjen..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det sakset fra kjøretøyforskriftene ang. parkeringslys.

 

PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg.nr. 7, serie 01, tillegg 4, rettelse 2.

b) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.

3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15 ° over til minst 15 ° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45 ° innover til minst 80 ° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

3.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

 

Så, som det står, 1 lykteenhet med hvitt parkeringslys. At man har to lysende ringer i en Angel Eye-hovedlykt har ingenting å si, for det er at det er en hovedlyktenhet som gjelder!

 

Og tilsvarende for toppmarkeringslys

 

4.10 Toppmarkeringslys

1. Foran på bil med bredde på 1.80 m eller mer tillates utover kravene i § 28-1 nr. 2 og 3 inntil 2 ekstra toppmarkeringslys (dvs. 4 totalt) fordelt med inntil to på førerhus og/eller to på påbygg. Lysene skal plasseres som angitt i direktiv/standarder som nevnt i § 28-1 nr. 2 og 3.

2. På bil med bredde 2,10 m eller mer tillates 3 toppmarkeringslys utover lykter som nevnt i nr. 1.

Plassering

I bredden: Symmetrisk om kjøretøyets midtplan i lengderetningen.

I høyden: Som angitt i direktiv/standarder nevnt i § 28-1 nr. 2 og 3.

I lengden: Foran på førerhusets øvre begrensning. Horisontalplanet som tangerer den øvre kanten på lyktens lysflate, må ikke være lavere enn horisontalplanet som tangerer den øvre kanten på frontrutens gjennomsiktige sone.

 

Sidemarkeringslys er en helt annen sak ja. Her er reglene

 

SIDEMARKERINGSLYS

13. Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.

13.1 Lyktene skal være svakt lysende og ikke ha lysende flate større enn 30 cm2 .

13.2 Lyktene for markeringslys skal være avskjermet/innfelt slik at de ikke er synlig rett fremover eller bakover.

13.3 Det skal plasseres en lykt i forkant og en lykt i bakkant av bilen, mindre enn 1 m fra bilens ytterste punkt i lengderetningen.

For øvrig skal lyktene være plassert slik som beskrevet for refleksanordninger på siden i nr. 6.

13.4 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

13.5 Lyktene kan kombineres med godkjent refleks på siden.

13.6 Bil kan, uansett bestemmelsene foran, ha sidemarkeringslys i henhold til direktiv 76/756/EØF, som endret ved direktiv 91/663/EØF.

 

Den siste biten forklarer ikke alle sidemarkeringslysene på vogntog, men det er ikke sikkert at kjøretøyforskriftene er fullstendige i den versjonen som ligger på nett. Likevel så er det tydelig at lastebiler med 40 oransje lamper foran ikke er tillatt. Hvor mye det slås ned på er vel en helt annen sak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var oppklaringen sin det!: rock :

 

Så da er angel eyes lovlig da, men ikke de ekstra park lysa jeg har i blinklysa.

Men jeg skal nå ringe biltilsynet først uansett. Alltid noen luringer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var oppklaringen sin det!: rock :

 

Så da er angel eyes lovlig da, men ikke de ekstra park lysa jeg har i blinklysa.

Men jeg skal nå ringe biltilsynet først uansett. Alltid noen luringer!

Har du medhold i kjøretøyforskriften kan Biltilsynet si hva dem vil.

 

Be om å få se reglemenetet de mener å ha støtte i når dem sier det er ulovlig (dersom dem mener det).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den siste biten forklarer ikke alle sidemarkeringslysene på vogntog, men det er ikke sikkert at kjøretøyforskriftene er fullstendige i den versjonen som ligger på nett. Likevel så er det tydelig at lastebiler med 40 oransje lamper foran ikke er tillatt. Hvor mye det slås ned på er vel en helt annen sak.

det er jaggu godt når du skal rundt et hjørne og det er mørkt og jævelig, så er det veldig godt å ha mange markeringslys så du ser litt mer av en sving, en om du har 2 stk random plassert langsetter bakover :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.