-90 Audi 200 20V defekt clutch?

Anbefalte innlegg

Det virker som at jeg har vært heldig med tidspunktet jeg overtok bilen. NOT. Har etter min bremseoverhaling på calipterene fremme vært for slapp med å etterfylle væske på beholderen og dermed fått luft i clutch systemet. Har brukt bremselufter for å få ut lufta, og det kom en god del luft ut, men jeg får ikke pedalen helt ut, uten å "pirke" den ut med foten. Jeg får brukt clutchen men det er bare 4-5 cm vandring på den der det er motstand på pedalen. Resten av vandringen på pedalen virker som at det kun er ei fjær som holder den.. Så, jeg lurer på om clutchen har gått eller om det kan være andre tips angående lufting av systemet eller noe ved pedalen som har klikka.. Vet at brodern sin -83 528i hadde lignende clutch og da var det noe bak pedalen som var ødelagt.. Enkelt og billig å fikse.

 

Jeg trøster meg med at før eller senere vil det ikke være noe mer å bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres for meg ut som om clutchmasteren har slitne pakninger. Dette symptomet har jeg hatt på to biler og alt har ordnet seg med et repsett fra mekonomen til 2-300 kroner. clutchmasteren står nedpå clutchpedalen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om clutchen er dårlig har jeg en til salgs som jeg har i 90'en, ny i sommer og bare gått få km!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DET var uventet kvikt svart! Takk for tipsene, det lønner seg å prøve repsettet først uansett da.. :D Det blir handlet på mandag. Eller i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DET var uventet kvikt svart! Takk for tipsene, det lønner seg å prøve repsettet først uansett da.. :D Det blir handlet på mandag. Eller i morgen.

Jeg var uventet nok edru foran pcen på fredagskveld ;)

Men ellers, pass på når du demonterer den sylinderen. Det er ei fjær inni der som reiser over alle hauger hvis du ikke er forsiktig når du åpner den : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Jeg har lagt merke til en lyd når jeg holder clutchen inne, før dette problemet kom da, så jeg tror at utløser lageret mitt er slitt også... Geir Tony, er det kun clutch eller er det med lager og lamell?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være vanskelig å få ut all lufta med bremselufter. Du bør lufte på gamlemåten etter å ha lufta med maskin. Holde trykk på pedalen og åpne luftenippelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres for meg ut som om clutchmasteren har slitne pakninger. Dette symptomet har jeg hatt på to biler og alt har ordnet seg med et repsett fra mekonomen til 2-300 kroner. clutchmasteren står nedpå clutchpedalen.

 

Jeg er ikke kjent med hvordan dette er satt sammen, er det noe man skal smøre når man setter sammen med nye pakninger? Hva må demonteres for å komme til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være vanskelig å få ut all lufta med bremselufter. Du bør lufte på gamlemåten etter å ha lufta med maskin. Holde trykk på pedalen og åpne luftenippelen.

 

Vi har gitt oss for kvelden og prøvde ikke dette, men vi gjorde dette først og da fikk vi ut mikroskopisk med luft, men en liten del likevel. Skader det å kjøre med luft i systemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har gitt oss for kvelden og prøvde ikke dette, men vi gjorde dette først og da fikk vi ut mikroskopisk med luft, men en liten del likevel. Skader det å kjøre med luft i systemet?

Er ikkje direkte skadelig, men visst clutchen ikkje frir heilt ut vil jo det føre til økt slitasje i girkassa. Eg bruker å lufte med maskin først og med pedal etterpå, har erfaring med at det er endel biler som det ikkje er nok å lufte med bare maskin, visst det har vært bortimot tomt for væske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil vel lukte svidd da hvis den ikkje løyser heilt ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil vel lukte svidd da hvis den ikkje løyser heilt ut?

Nei det er visst den slurer det lukter svidd, når clutchen ikkje løyser skikkelig ut blir det som om du ikkje trør pedalen langt nok inn, blir treg å gire spesielt i lave gir og når du står i ro med bilen og girer fra fri til 1. gir vil du kanskje høre ein liten klonkelyd og kjenne ett lite rykk i bilen, det er fordi akslingane i kassa går rundt sjøl om clutchen er trakka inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker ikkje noko til dette, men clutchen tar veldig langt inne i forhold til før, så den kjem liksom for fort i gang.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tyder på at den ikkje frir heilt ut det, siden det skjedde i forbindelse med at bremsevæska rant av så er det mest sannsynlig luft, eller at du har ødelagt pakningane i Clutchsylideren med å pumpe på pedalen mens det var luft i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det det pakningssettet som Kay nevnte tidligere, eller en komplett del som ikkje går an å få repsett til? Sa du ikkje at man skulle pumpe med pedalen for å få ut luft da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det det pakningssettet som Kay nevnte tidligere, eller en komplett del som ikkje går an å få repsett til? Sa du ikkje at man skulle pumpe med pedalen for å få ut luft da?

Joda skal pumpe for å få ut luft, men visst sylinderen var veldig dårlig fra før, så kan det hende at den ikkje liker så godt å pumpe luft. Pakningssett som Kay nevnte ja, får nok ikkje pakninger fra møller, men uoriginalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstod det slik at hvis jeg fikk clutcha ut skikkelig så kunne jeg bruke bilen. Trenger jo ikke geare SÅ mange ganger da.. 1. gear og så i 4. gear resten av veien..;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gir, som Øyvind sier, samme symptomer om det er luft i clutchmasteren som om når pakningene er slitte. Men jeg lurer på hvordan du har greid å fått luft i clucthsystemet vet å ikke etterfylle bremsevæske på en bremsejobb? Selv om bremsevæskebeholderen går helt tom vil det jo ikke renne ut bremsevæske av clutchsystemet, eller komme luft nedi der. Tilførselen av væske kommer jo fra slangen festet på siden av beholderen. Men uansett, lufting er jo en fin ting, og hvis det ikke hjelper så tenkte jeg å lime inn noen bilder fra ei av overhalingene jeg gjorde.

Clutchmasteren (bilde 1, kan også være ulakkert) henger ned under clutchpedalen og har en slange inn på siden på topp og et metallrør (type bremse) ut under som forsvinner gjennom torpedoveggen. Den er festet med en klips på pedalen og to unbracoskruer til pedalramma. Hele innmaten i clutchmasteren løses ut ved å løsne festeringen du ser på bilde 2.

clutchmaster_hel.jpg

clutchmaster_holdering.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og så... :)

 

Innmaten ser ut som 'sprengskissen' på bilde 3, og på bilde 4 er det et nærbilde av stempelet som har en klips som merkelig nok passer begge veier når du skal montere den. I rep.settet fulgte det med de to gummipakningene, klipsen, ei metallskive og ei gummipakning ekstra som ikke passet noen steder. Mistenker at denne kan brukes i clutchslavesylinderen på girkassa. Før montering smurte jeg inn pakningene i bremsevæske og smurte innsida av clutchmasteren med bremsevæske.

clutchmaster_sprengskisse.jpg

clutchmaster_stempel.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gir, som Øyvind sier, samme symptomer om det er luft i clutchmasteren som om når pakningene er slitte. Men jeg lurer på hvordan du har greid å fått luft i clucthsystemet vet å ikke etterfylle bremsevæske på en bremsejobb? Selv om bremsevæskebeholderen går helt tom vil det jo ikke renne ut bremsevæske av clutchsystemet, eller komme luft nedi der. Tilførselen av væske kommer jo fra slangen festet på siden av beholderen. Men uansett, lufting er jo en fin ting, og hvis det ikke hjelper så tenkte jeg å lime inn noen bilder fra ei av overhalingene jeg gjorde.

Clutchmasteren (bilde 1, kan også være ulakkert) henger ned under clutchpedalen og har en slange inn på siden på topp og et metallrør (type bremse) ut under som forsvinner gjennom torpedoveggen. Den er festet med en klips på pedalen og to unbracoskruer til pedalramma. Hele innmaten i clutchmasteren løses ut ved å løsne festeringen du ser på bilde 2.

 

Jo, du skjønner at det er trangt i garasjen, og jeg flytta bilen fra jeg tok høyre side til jeg tok venstre.. : bh : Er utrolig takknemlig for den utdypende forklaringen med bilde, det kommer veldig godt med i og med at jeg ikke har gjort den jobben før! Jeg undersøker dette og poster videre etterhvert om fremgang/tilbakeslag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: bh :: bråk : : bråk : finn et par feil da.. : bråk : : bråk : : bh :

 

må vel til å kjøpe ny sylinder nå, eller er det samme fjær på andre modeller?

Forklarer hvertfall hvorfor pedalen satt helt i gulvet....

min heldige sprengskisse av clutchmaster.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fjør med følgende mål øk. 14mm i eine enden og 18mm i andre enden. ca 120mm lang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det løsning på dette? Du har full innboks Steinar ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.