'99 Passat 1.9TDi Syncro, torsen, haldex eller viskose?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hvilken type firhjulstrekk er det i en '99 mod Passat 1.9TDi Syncro? Har den permanent firhjulstrekk eller bare wannabe-firhjulstrekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Familiealbumet omtaler i alle fall 5 og 6-trinnskassene for "x-girs manuell girkasse med fordelergirkasse og torsendifferensial for 4-hjulsdrift"

Åpen vanlig bakdiff, og jeg regner med ESP sørger for fremdriften ved hjulspinn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle passater fra 97 og til 2005 (3B og 3BG) har torsen diff

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså permanent firhjulstrekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså permanent firhjulstrekk?

 

ja....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likt som a6 quattro pga langsstilt motor. Tverrstilte motorer har vinkelgir og haldex selv om det er Audi og kalles quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ha skikkelig firhjulstrekk igjen. Savner coupéen min, men savner ikke forbruket!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

quattro er bare et merkenavn, ikke en beskrivelse for hvordan en 4-hjulstrekk fungerer.

 

som ove sier er den beste måten å skille dem på, å se hvilken retning motoren er montert. uansett om det er snakk om audi, VW, seat eller skoda.

 

tverrstillt gir oss i dag haldex, rettstillt gir oss torsendiff.

haldex kan med relativt enkle inngrep tweakes til å gi permanent 4wd den også bare så det var sagt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var også nevnt viskose, så jeg lurer bare på om haldex er et viskose-system?

 

En onkel av meg har en vW Passat V5 4-motion, 2002-modell tror jeg.

Har prøvd den litt på vinterføre, og må bare si at d ikke føles helt som en Quattro med torsen. Prøvde litt i en bakke med litt dyp snø etc, men den ville ikke "ta tak" på samme måte som min 200 TQ. Regner med den har haldex og ikke permanent firehjulstrekk, slik at systemet overfører kraft til bakhjulene ved behov.

Det virket som om dette systemet koblet like fort ut som inn, slik at da bilen var kommet i bevegelse igjen så koblet d ut slik at d gikk dårligere før d igjen gikk bedre.

Rett og slett dårligere fremkommelighet, d er iallefall mitt inntrykk. Men jeg antar en av fordelene er lavere drivstoff-forbruk :)

 

Dette Haldex-systemet har vel heller ikke differensialsperrer slik som d gode gamle Quattro-systemet?

Er jo mulig at Haldex likevel vil fungere som en slags sperre på mellom-akslingen ved at d kun overfører så mye kraft som d er friksjon på bakhjulene, eller er d et fast kraft-forhold mellom fram- og bakaksling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som sagt så har alle VAG med rettstillt motor torsen diff, og alle med tverrstillt haldex....hva det føles ut som har ikke noe med dette å gjøre?

 

du må også huske på at torsen diffen har ikke manuelle sperrer i diffene som den gode gamle quattroen hadde

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit nok. Lurte i utgangspunktet bare på om Haldex er viskose, siden dette var nevnt i topic.

 

I tillegg er jeg bare litt nysgjerrig på forskjellen i praksis på disse systemene, og siden jeg har gjort meg noen erfaringer så nevnte jeg d.

 

Når d først skrives en tråd om emnet så gjør d vel ikke så mye om man har spørsmål som går litt mer i dybden? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex er vel elektrisk styrt hydraulikk?

coupling_lay-out.jpg

schematic_scetch.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da lurer jeg på en ting...har hatt en 00 modell passat 2,5 v6 4-motion...den har torsen...og spinner på minimum 2 hjul!! Hvordan har det seg da at passaten til min kamerat en 98 mod 1,9 syncro kun spinner på 1 hjul!!!!viss han kjører seg fast...har forresten 2 kamerater med like 1,9 syncro, og de oppfører seg HEILT forskjellig fra min 00 mod 2,5 4-motion???????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da lurer jeg på en ting...har hatt en 00 modell passat 2,5 v6 4-motion...den har torsen...og spinner på minimum 2 hjul!! Hvordan har det seg da at passaten til min kamerat en 98 mod 1,9 syncro kun spinner på 1 hjul!!!!viss han kjører seg fast...har forresten 2 kamerater med like 1,9 syncro, og de oppfører seg HEILT forskjellig fra min 00 mod 2,5 4-motion???????

 

en 98 passat syncro kan aldri bare spinne på 1 hjul....den har akkurat samme drivlinje som 2.5'en som du hadde

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da lurer jeg på en ting...har hatt en 00 modell passat 2,5 v6 4-motion...den har torsen...og spinner på minimum 2 hjul!! Hvordan har det seg da at passaten til min kamerat en 98 mod 1,9 syncro kun spinner på 1 hjul!!!!viss han kjører seg fast...har forresten 2 kamerater med like 1,9 syncro, og de oppfører seg HEILT forskjellig fra min 00 mod 2,5 4-motion???????

 

Skal ikke være mulig uten evt. defekter. Tilogmed test av bremser på rulle skal utføres på en spesiell måte på biler med torsen diff nettopp pga den permanente firehjulstrekken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex er produsenten. De gamle Passatene (som ikke var bygget på A6 platform) hadde viskose Haldex. Disse ble vel kalt Syncro. Disse spinner på 1 hjul dersom du rygger og må ha spinn på fremhjul for at bakhjul skal bli dratt med av viskose koblingen. Nyere VW 4 motion (bortsett fra Passat) har ny haldex som er en elektro hydraulisk sak/clutch som styres av gasspådrag, ESP, hastighets foskjell på frem/bakhjul +++ Det kjekke er at denne kan omprogrameres til 50/50 om ønskelig :-)). Alle nyere passat 4 motion er bygget på Audi A6 platform og har Torsen diff.

 

Jeg har både 90quattro med Torsen og A3 med Haldex (ny type) og må vel si at torsen diff er bedre til aktiv kjøring enn original Haldex. Haldex koblingen lar fremhjul spinne en kvart omdreining før den skyter fart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex er produsenten. De gamle Passatene (som ikke var bygget på A6 platform) hadde viskose Haldex. Disse ble vel kalt Syncro. Disse spinner på 1 hjul dersom du rygger og må ha spinn på fremhjul for at bakhjul skal bli dratt med av viskose koblingen. Nyere VW 4 motion (bortsett fra Passat) har ny haldex som er en elektro hydraulisk sak/clutch som styres av gasspådrag, ESP, hastighets foskjell på frem/bakhjul +++ Det kjekke er at denne kan omprogrameres til 50/50 om ønskelig :-)). Alle nyere passat 4 motion er bygget på Audi A6 platform og har Torsen diff.

 

Jeg har både 90quattro med Torsen og A3 med Haldex (ny type) og må vel si at torsen diff er bedre til aktiv kjøring enn original Haldex. Haldex koblingen lar fremhjul spinne en kvart omdreining før den skyter fart.

 

nå må du ikke blande kortene her

 

syncro og 4 motion har ingen ting med type 4wd å gjøre men er merkenavn til VW. passat 3b som kom i 97 har torsen diff selv om den het syncro, og når passaten kom med facelift i 2001 fikk den navnet 3BG og 4wd ble nå kalt 4motion, selv om systemet er akkurat det samme som før...det er riktig at gamle passaten før 97 (32i?) hadde viskosekobling....

 

den beste måten å skille system fra system er å se hvilken vei motoren er montert....rettstillt=torsen tverrstillt=viskose eller haldex

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå må du ikke blande kortene her

 

syncro og 4 motion har ingen ting med type 4wd å gjøre men er merkenavn til VW. passat 3b som kom i 97 har torsen diff selv om den het syncro, og når passaten kom med facelift i 2001 fikk den navnet 3BG og 4wd ble nå kalt 4motion, selv om systemet er akkurat det samme som før...det er riktig at gamle passaten før 97 (32i?) hadde viskosekobling....

 

 

Sorry, rotet litt med navn på 3b og 3BG. den beste måten å skille system fra system er å se hvilken vei motoren er montert....rettstillt=torsen tverrstillt=viskose eller haldex stemmer ja. syncro og 4 motion har ingen ting med type 4wd å gjøre men er merkenavn til VW er vel ikke helt rett? syncro og 4 motion er jo VW's navn på 4wd så det må jo ha noe med 4wd å gjøre??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syncro og 4 motion har ingen ting med type 4wd å gjøre men er merkenavn til VW er vel ikke helt rett? syncro og 4 motion er jo VW's navn på 4wd så det må jo ha noe med 4wd å gjøre??

 

hvis du leser hva jeg skriver så står det: syncro og 4motion er et merkenavn VW bruker for 4WD, men sier ingen ting om hvilken TYPE det er...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.