Nummeret før havari? - Slitne deler i en Allroadmotor (2,5 V6 TDI)

Anbefalte innlegg

skal muligens avgårde å kikke på 2003 mod allroad 2.5 tdi til helga. og den kamsjekken mellom olje påfyllinga.. rekker man ned til kammen med fingern, ser liksom litt brutalt ut om jeg drar frem en skrutrekker når selger står der...

Har leita mye frem og tilbake men blir ikke helt klok på om kam problemet er løst på 2003 modelene?

Hva med å skru av toppdekslene for inspeksjon, mye jobb.

 

 

Mycket tacksam for svar før lørdag :)

 

Når ikke ned til kamm gjennom oljepåfyllingen med finger, må bruke skrutrekker eller lignende desverre. De motorene med størst problem med kammene er de med motorkode som starter med A. Men problemet er der fortsatt på de nyere med motorkodestart B.

Å ta av toppdekslene er litt jobb da alle dyserør må fjærnes (og dermed lufte ved montering)

Fakta er at alle 2,5 V6 TDI har problemer med kammer, da av mindre og større art.

På motorer der det har vært byttet kammer(org. kammer benyttet) er de smidd og av bedre kvalitet.

De varer lengre enn de gamle som er støpt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Er en gammel men like riktig tråd.

 

Vurderer å bytte kammer på min 2000 allroad 2.5tdi ake, men hvordan vet jeg at oljekanalene er åpne, og risikerer jeg kokset ventiler så lenge jeg ikke tar av toppen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Er en gammel men like riktig tråd.

 

Vurderer å bytte kammer på min 2000 allroad 2.5tdi ake, men hvordan vet jeg at oljekanalene er åpne, og risikerer jeg kokset ventiler så lenge jeg ikke tar av toppen?

 

Vanskelig å vite at oljekanalene er åpne uten å demontere større deler av bunndelen og blåse luft i oljekanalene. Kan jo prøve å demontere kammene, ut med dysene eller glødepluggene og kjøre motor på starter (uten pumpereima montert). Så kan man håpe å kunne se at det kommer olje opp av alle løfterhull og alle smørehull i kamlagrene. Tror det er mye jobb for det vil nok komme olje ut av enkelte hull og ikke andre grunnet lav fart på oljepumpa og at alle hull står vidåpne. Personlig ser jeg liten vits i dette, da det som regel ikke er oljetilførsel det er noe galt med, men kombinasjonen av ugunstig konstruksjon og dårlig olje.

 

Jeg ville bare skiftet kamsettet, det fungerer som regel utmerket. Ofte vanskelig å få start hvis det er mye luft i dieselsystemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.