Nummeret før havari? - Slitne deler i en Allroadmotor (2,5 V6 TDI)

Anbefalte innlegg

Da var vel egentlig bilen mitt et faktum..

Trodde inntill nå nylig at jeg skulle slippe billig unna.

Fikk beskjed idag om at det var ikke LMM som VAG-com gav utrykk for, men Turbohavari. (merkelig at det kom brått)

Samt at de sa det var slitasje på kammer.. BOMBE.

Har allerede betalt 50 000 for full service med bytte av diselpumpe, og nå sitter jeg her. bilen har kanskje en markedsverdi på 150 000 i god stand. Nå har jeg vil brukt 76 000 hittil i år på servicer, og så kommer det da ratt 60 000 til. Dette hører ikke hjemme noe sted. Jeg har ikke råd til dette. Har noen tips (for uten å kjøre den inn i et tre eller lignende.... for det er uaktuelt) Aner ikke hvordan jeg skal angripe denne saken.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo 5 års reklamasjonsrett på denne motoren i kjøpsloven, eg anbefaler alle å ta kontakt med forbrukerrådet dersom vag ikkje dekker 100% ved kam slitasje, så lenge bilen er nyare enn 5 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fulgt hele denne tråden, og jeg blir bare mere sjokkert ettersom tiden går.

 

Møller må kjenne sin plass, innse at de har levert et dårlig produkt. I stede tjener de penger som gress på dette. Mannen i gata kjører hverken til Sverige, Tyskland, Estland eller gjør reparasjonen selv. De biter i de sure eplene, og tar regningen i fra Møller. Audi/VW har i massevis av år levert utrolig gode biler, med noen få unntak. G-laderen var en katastrofe. Passaten på 90 tallet var det mye småtull med, dog var det ofte tull-feil, men bilen gikk stort sett fremover. Men bortsett fra dette har Audi levert stort sett solide biler med store forsprang til konkurrentene fra de siste 30 årene. Få biler jeg ville hatt betenkeligheter med å kjøpe.

 

Men fra 1997 kom dritten på banen. Audi A4 var en forsiktig begynnelse. En del problemer med understell etc, men i bunn og grunn en god bil bortsett fra dette og noen turbohavari. Etter dette kommer det mye dritt rett og slett fra Audi. Og 2.5 TDi er jo bare helt ekstremt. Hadde det enda vært en og annen bil, men det er jo ikke OM det skjer, men NÅR det skjer. I tillegg virker denne motoren å være ekstremt dyr å vedlikeholde på alle måter.

 

Ingen ønsker publisitet rundt denne saken. Ikke Audi/Møller/Forhandlere, det er helt sikkert. De ønsker å beholde ryktet sitt, samt tjene penger på rep. Ikke eiere, for de ønsker å kunne få solgt bilen en gang. Helt håpløst. Audi burde finne en permanent løsning på dette om de vil beholde ryktet sitt, for før eller senere vil "the shit hit the fan".

 

Deleprisene på det som må byttes må presses ned i dørken, ingen fortjeneste, helst med litt tap. Det må innføres en rutine for å sjekke tilstanden på kammene. Det må inn en fastpris på slike reperasjoner også. Og de nye delene må få en 5 år/100.000 km garanti. Slik som det er nå, er denne reppen fort 40.000 kr. Det bør være mulig å få denne reppen ned på under 20.000, ja kanskje fra 10-15.000. Dette er greit for de fleste med en slik bil, siden det tilsvarer en stor-service, så det er noe man tar høyde for om man kjøper.

 

Samtidig syntes jeg deleprisene er urovekkende høy på enkelte deler, det er jo slik at de ofte kan custom-lages til en billigere penge, og det blir galt, Audi profitterer dermed på dårlig kvalitet.

 

På tide dette blir stått stort opp ... men det er kanskje bare enkelt og greit et dårlig produkt ? Vi som kan litt bil vet jo om Chrysler Voyager, Opel Calibra, VW Corrado osv. Men 2.5 TDi virker å være noe mere ukjent, ja til og med for dem som utfører bruktbiltester. Da er det for mye dysset ned ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får bryte opp denne eller negative tråden med en litt annen synsvinkel jeg da ;)

 

Jeg kjøpte i sommer en 1999 Audi A6 2.5 TDI quattro Tiptronic, på tross av alle advarsler og skremselspropaganda...

Jeg kan ikke annet enn å si meg STORFORNØYD med bilen, jeg har ikke hatt noe som helst tull med bilen i det hele tatt, bilen er den desidert beste bilen jeg har hatt å kjøre.. Kona vil ikke selge den uansett hva jeg hadde sagt ;)

Jeg kjøpte denne vel vitende om problemer med motor og gear på disse. Men jeg ser det slik at jeg skrur selv, så om kammene skulle vise seg å være utslitt... så koster det med ca 10000.- i deler, det kan jeg leve med! OM tiptronickassa skulle legge inn årene finnes det flust av brukte slike kasser til en nogenlunde fornuftig penge, så ser ikke det heller som noen stort problem.

 

Jeg prøver ikke å legge skjul på at disse bilene har noe lavere kvalitet enn det man burde kunne forvente, men på den annen side må vi innse at bilene våre er snart 10år gamle, de har gjerne gått ett par hundre tusen km med DÅRLIG stell... Jeg synes det er helt skammelig at folk kan behandle sine nye biler på den måten de gjør.. mange tror at så lenge man har bilen på service hver 30000km så er alt ok.. Med det er faktisk ikke slik i virkeligheten.. En bil kan ikke vedlikeholdes etter faste kilometer... den vedlikeholdes etter behov!

 

Jeg for min del synes kjøregleden langt overstiger frykten for defekte deler !!

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, da har vi vel fått bekreftet at jeg har gjort et dårlig kjøp.

 

Kjøpte en 2001 Allroad 2.5 TDi i Oslo, gått 181.000 km, fikk feil på nivåreguleringa da jeg kom til Hamar. Og nå har jeg sjekka kammene, fine slitespor der gitt...

 

Dette kan bli dyrt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være behjelpelig med rep. hvis noen plages:)

Har gjort dette to ganger, er mye skruing ja. Og er dyrt. Men ikke 50k som merkeverksted skal ha.

Hørt noen som påstår at dem har fått gjort d for under 10 lapper, men d går ikke an..

 

Elsker denne bilen, og kona vil ikke selge den for allt i verden..

Vurderer og overhale en komplett motor, få allt nytt, så har vi bil i mange år:) HATER å skru på mine egne biler..

Har tatt service på tiptronicen og, det trengs, minst hver 60tusen.. Oljen ser ut som dårlig motor olje, og filteret...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jan Brede, da er vi to som er fornøyde. :)

 

Jeg er egentlig 2,5 tdi R5 tilhenger og hadde tenkt å styre unna V6. Så kom jeg over en bil til god pris som jeg ikke hadde råd til å la være å kjøpe. Takket være god info her på forumet, herunder denne tråden, så var jeg godt informert om svake kammer og dieselpumpe. Det er ingen tvil om at V6 er dimensjonert som en symaskin mot arbeidsjernet R5. Det er heller ingen tvil om at mange bileiere er lurt til å skifte olje for sjelden. Derfor sjekket jeg at de kritiske deler var dokumentert byttet, og at oljeskift sannsynlig var gjort noe oftere. Samtidig har jeg skaffet meg brukte reservedeler som ligger klare, og kan skru selv.

 

Bilen er ikke noe raskere enn en sprek R5, den bruker også noe mer drivstoff. Men den har komfort og kjøreglede, så hvis man er klar over mulige feil så kan man gjøre et godt kjøp, og trives med bilen. : rock : Feilen jeg gjorde var å la kona prøvekjøre den, hun liker den bedre enn C4 utgaven. Hvis det er noen som sitter på en havarert 2,5 tdi V6 Avant og vil bytte i en A6 R5 2,5 tdi Avant i meget god stand så si fra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være behjelpelig med rep. hvis noen plages:)

Har gjort dette to ganger, er mye skruing ja. Og er dyrt. Men ikke 50k som merkeverksted skal ha.

Hørt noen som påstår at dem har fått gjort d for under 10 lapper, men d går ikke an..

 

Elsker denne bilen, og kona vil ikke selge den for allt i verden..

Vurderer og overhale en komplett motor, få allt nytt, så har vi bil i mange år:) HATER å skru på mine egne biler..

Har tatt service på tiptronicen og, det trengs, minst hver 60tusen.. Oljen ser ut som dårlig motor olje, og filteret...

 

 

 

Merkeverksted tar ikke 50000,- for denne jobben, koster kr 30000,- ink deler og mva

delepris er ca 16000,- om jeg ikke tar helt feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det stemmer så med litt lett hoderegning så blir det 14000,- for arbeid på merke verksted,,, Regner med at time prisen på verkstedet er rundt 1000, +- Det vil si at mekanikeren får bet for ca 14 timer som han jobber på bilen. Da hadde ikke jeg bet 10000 på "hjøret auto" Jeg gjentar Hvis dette stemmer da ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkeverksted tar ikke 50000,- for denne jobben, koster kr 30000,- ink deler og mva

delepris er ca 16000,- om jeg ikke tar helt feil

 

Møller tar, så vidt meg bekjent, 46k for denne jobben. Helt latterlig spør du meg : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg som jobber på Toyota i Oslo bytter motorer "over en lav sko" for tiden grunnet oljeforbruk. Dette innen for 5 års reklamasjonretten. Dette er grunnet til at folk har ett gått forhold til Toyota. Ikke for at det er så utrolig bra. Dette kaller man å ta ansvar ovenfor kundene sine. Synd dette er totalt fraverende hos Audi/VW

Jeg er sikker på om noen hadde kjørt en sak på dette gjennom rettssystemet ville de fått gjenomslag. Tror jeg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke være bare bare... Så en kommentar her om at man må regne med såpass når man ikke tar vare på bilen sin. Vel, min har fulgt ALLE servicer som går ann å ha i hht boka og intervaller. Faktisk tatt mere enn det. En liten lyspære som er defekt, ja rett på service. Kanskje ikke akkurat med en gang, men en minste ting og bilen har vært på service. Alt etter boka.

Så jeg har rent mel i posen når det gjelder å holde bilen ved like.

 

fått pris nå på bytte av kammer samt turbo = 60 000cash. Ufattelig dyrt. Greit det koster for de delene, men det skal da jaggu holde bedre enn som så. I og med at det skjer på så å si 95% av alle 2.5 TDI motorene til audi. Jeg ser ingen kost/nytte av å betale så mye for en bil som har en markedsverdi på ca 150 000 i funksjonell stand. (da jeg akkurat har brukt 50 000 i deler på bilen forrige mnd, bremser,lekkasje,dieselpumpe etc...)

 

Om jeg fikser denne nå så kommer totale kostnader på bilen for 1 år på ... hold dere fast: 136 000. (pluss prisen jeg gav for den..... for jo en flonka ny bil for dette.....)

Ingen ting dekkes av forsikring, møller er lite imøtekommende på pris. Så jeg lar nok bilen stå på verksted og selger den som den er, antar jeg... Ny bil kan jeg bare glemme, da jeg fortsatt må slite med lånet på den havarerte A6n. Latterlig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var jo en av de "heldige" som i alle fall slapp med halve kostnaden og landet på ca 17000,- - noe mitt VW/Audiverksted skal ha ære for da det var noe de tok på sin lokale kappe (nei, de tapte nok stadig ikke så mye, men likevel..), men det som er virkelig skandaløst er at ikke VW/Audi som produsent tar ansvar her!!

 

Dette er biler med høy innkjøpspris, og for min egen del så må man jo med en bil som kostet +/- 700000 ny si at man har en bil i det øvre segment - om ikke akkurat en luksusbil. Jo da, de begynner å dra på årene, men en 6 år gammel bil med diesel og 100000 km på telleren skal holde litt til før man må belage seg på reparasjoner av denne størrelsen. Men, her raser jo den ene etter den andre og VW/Audi - for vår del representert gjennom Møller - løfter ikke på en finger, mens de hos Toyota - om opplysningen over er riktig - skifter motorer etter som bilene kommer inn.

 

I forhold til spørsmålet om bruktimport eller ikke så er det totalt irrelevant - Audi er Audi om den er solgt i Kongsvinger eller i Hamburg og det burde overhodet ikke ha noe å si for om produsenten tar ansvar eller ikke - og om bilen skal holde. Andre merker klarer jo klimaendringen fra Tyskland til Norge, og om det nå skulle være slik at VW/Audi produserer så fintfølende biler at de ikke takler det så får de jammen se til å opplyse om dette i forkant av nybilkjøp, i instruksjonsbøker, etc., slik at kunden vet hva han kjøper.

 

Når produsenten på toppen av det hele er så spekulativ at de antar at ingen vil rope veldig høyt om dette (da alle som eier en bil med slik motor selvfølgelig er redd for å tape like mye på et framtidig salg som på kostnaden av en reparasjon) så blir det hele bare utrolig flaut på VW/Audi vegne og ekstremt irriterende for de som trodde de hadde med en seriøs bilprodusent å gjøre!

 

Det finnes kun en måte å eventuelt få noe mer til å skje her og det er å ta diskusjonen ut av forumet og inn i media (det er et under at det ikke har skjedd allerede!), men spørsmålet er om man skal ta sjansen på det... Hadde Audi garantert for sine kjøretøy på samme måte som andre bilprodusenter så hadde de, som nevnt over, byttet dette uten å tjene ei krone - ja, kanskje tapt et par også...

 

For min egen del så har jeg som sagt vært heldigere enn andre, med splitt av regning med mitt veldig imøtekommende Audiverksted, men i ettertid har jo kompressoren på luftfjæring blåst - noe som kostet meg nye 15000,- med arbeid - jeg lurer på hva som er det neste, kanskje dieselpumpen da... Hårreisende at slike kjernekomponenter har en så begrenset levetid som dette.

 

Jeg er ekstremt fornøyd med min bil i daglig bruk og på de fleste områder, men det heller nok mot merkeskifte neste år - dette fordi jeg ikke tør å ta sjansen på, og heller ikke ønsker å ha, en bil hvor produsent ikke tar ansvar for åpenbare produksjonsfeil. Det blir rett og slett både for irriterende og, ikke minst, alt for dyrt på sikt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller tar, så vidt meg bekjent, 46k for denne jobben. Helt latterlig spør du meg : rolleyes

 

De siste jobbene jeg har tatt har kommet på 32000-33000 for denne type jobb

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også være HELT sikker på at visst en Allroad eier totalhavarerer hele motoren sin og må ta dette på egen kappe som sikkert kommer på en sum som jeg ikke tør tenke på engang, da kan du være sikker på at han ALDRI kjøper audi igjen. det hadde hvertfall ikke jeg gjort!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare til opplysning så er kammene og løfterne på min 2003 a6 2,5 tdi byttet 3 ganger.

Tenk på det du. Ingenting holder.heldigvis er det 3 års garanti på arbeidet og delene fra Møller.

Har ikke bytta turbo eller dieselpumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 års garanti er fint, eg skal hvertfall få sjekka kammane før garantien min går ut.

 

Hvordan er det med garanti vist det ryker igjen og tryner heile motoren pga det ?? får en ny motor da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De siste jobbene jeg har tatt har kommet på 32000-33000 for denne type jobb

 

Fikk pris på 46k hos Møller. Var da inkl. regreimer og løpehjul, ellers ikke noe utover dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare til opplysning så er kammene og løfterne på min 2003 a6 2,5 tdi byttet 3 ganger.

Tenk på det du. Ingenting holder.heldigvis er det 3 års garanti på arbeidet og delene fra Møller.

Har ikke bytta turbo eller dieselpumpe.

 

3 ganger: eek : det ville jo vært interessant å vite hva din bil har gått? Det er jo, garanti eller ikke, helt håpløst om du ikke har en helt ekstrem kjørelengde i året?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 ganger: eek : det ville jo vært interessant å vite hva din bil har gått? Det er jo, garanti eller ikke, helt håpløst om du ikke har en helt ekstrem kjørelengde i året?

 

Dette må jo være et av de mest ekstreme tilfellene? Kammene på min ble byttet på 234k og det var da visstnok ikke rare slitasjen. Skal ikke ha vært byttet kammer tidligere og bilen har gått på longlife-service de siste årene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå vært i kontakt med TV2 hjelper deg, og de skal sjekke "juridisk" sett om dette er en mulighet til å snu situasjonen fra tap-tap og mere tap til vinn vinn.. Jeg har ikke tenkt å betale 46K for kam bytte, når jeg fikk sjekket dette i våres i forbindelse med en oljelekkasje. Så blir spennende å se hva man kan få til. Uansett så må dette ut i lyset for media. Målet er uansett å få dem til å innrømme "ja den motor typen var et dårlig produkt fra oss" Så kanskje det kan komme oss brukere til gode i etterkant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 ganger: eek : det ville jo vært interessant å vite hva din bil har gått? Det er jo, garanti eller ikke, helt håpløst om du ikke har en helt ekstrem kjørelengde i året?

 

Har runda 255000 nå..Første skift var etter 2mnd bruk17000km elns

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må jo være et av de mest ekstreme tilfellene? Kammene på min ble byttet på 234k og det var da visstnok ikke rare slitasjen. Skal ikke ha vært byttet kammer tidligere og bilen har gått på longlife-service de siste årene.

 

Du skulle sett kammene mine..Helt SYK slitasje..skal se om jeg finner et bilde jeg tok..

Noen påstår det kom en ny legering i kammene i -02..det tviler jeg sterkt på.

Mange av vippearmene var knekt tvert av

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte en temmelig lang sakelig klage til møller i går og fikk dette til svar:

 

Vedrørende din henvendelse.

 

Du er nok ikke helt oppdatert på det du har hørt om, dette gjelder stort settt biler rundt '99-'02, det er lenge siden Audifabrikken løste dette.

 

Audifabrikken har på '03 modeller og senere valgt en annen løsning på kamaksler og vippearmer enn de du har hørt om. Slik sett må man vel kunne si at fabrikken har fulgt opp problemet, som nok skyldtes legeringen eller tykkelsen på slitesjiktet.

 

For de kundene som er berørt av for tidlig slitasje, har imidlertid fabrikkene gitt en utvidet garanti i inntil 4 år eller 100 000 km, begrenset av det som inntreffer først. I Norge har vi også dekket utbedringer i inntil 5 år, under Kjøpslovens kriterier for reklamasjon.

 

Vi håper dette besvarer din henvendelse, og ønsker deg velkommen tilbake på våre nettsider.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det du fikk til svar der, Stian, er som vi andre her i klubben vet bare det rene og skjære sprøyt. De kammene fra 02-04 i det minste er ikke noe bedre, er da vel flere som har opplevd havari på disse også, er det ikke?

Hjelper så JÆVLIG lite å komme rekende i 07 og hevde at Møller har utført reparasjoner i inntil 5 år eller 100000 km, når INGEN har blitt opplyst om dette. Hørte senest i går at Volvo skulle tilbakekalle biler for å utbedre et problem med partikkelfilteret på noen av sine dieselbiler. Hvordan har det seg at andre bilfabrikanter tilbakekaller bilene sine umiddelbart for å rette på problemet, mens VAG-eiere blir sittende midt i møkka alene!?

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: På tross av at dette er gode biler, med gode motorer så lenge de fungerer, så kommer jeg aldri til å anbefale noen eller meg selv å handle et VAG-produkt igjen, da kanskje med unntak av Skoda som har velfungerende og velutprøvde deler i sine biler. Alle biler har sine problemer, men VAG-konsernet må være dårligst i verden på kundebehandling, enkelt og greit...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.