Nummeret før havari? - Slitne deler i en Allroadmotor (2,5 V6 TDI)

Anbefalte innlegg

Når det er slik at det er gitt beskjed om å ikke informere kunden om dette (sannsynligvis for å slippe å dekke det på garanti/reklamasjon) koker det omtrent for meg ihvertfall. Her synes jeg det lukter VG/Dagbladet lang vei. Hadde jeg hatt en slik bil selv hadde jeg gjerne gått dit med saken, men nå har jeg jo ikke det, akkurat.

 

Noen som føler et kall? Her synes jeg Møller skal få store mengder pepper inntil de iverksetter tiltak. At det er fabrikken som sier det er ikke noe å skjule seg under, kunder i Norge skal uansett forholde seg til forhandler og importør i første omgang. Det har jo vært flere tilfeller av at fabrikken har sagt ja til garantireparasjoner som Møller har avslått, så jeg vil tro det er noen i Møller som har gitt ordre om å ikke informere kunden om at slitasjen er som den er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett problem som kan komme til syne ved opprør er vel kanskje at verdien på disse bilene stuper.. og de blir vanskelige å få solgt.. og det er jo ikke et ønske for noen som har brukt 35k på å fikse motoren..: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle gir Møller pepper for dette men er jo nevt tidligere at det hjelper lite for alle de andre som ikke har bil kjøpt hos Møller. Ja Møller kan hjelpe de som har kjøpt bilen hos dem men jeg skjønner godt at ikke Møller vil hjelpe de som har imp. bil.

Da de ikke får dekket dette fra levrandør er dette bare utgifter og jeg er redd for at Norge handler litt for lite biler til å ha noe gjennomslag hos Fritz.

Så saken må ned til Audi sentralt. Vi kunne kanskje tatt kontakt med andre VW/Audi klubber og hørt med dem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå postet en tråd på NordicAudi.com

Får se hva som blir sagt der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg har en motor i risikogruppen, men som ser helt fin ut gjennom oljefyllehullet, er jeg mest interessert i hva som gjør at kammene slites mye raskere hos noen. Tidligere i tråden antyder jeg kjørestil på kald motor og manglende oljeskift som mulige forklaringer, men er usikker på hva det er som sliter mest på kammene? Eventuelt, kan det være andre ting som påvirker slitasjen?

 

 

PS Setter selvsagt pris på de som bearbeider Møller/Audi med problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På et vag-verksted jeg var i kontakt med visste de ikke bestemt, men snakket noe om tilfeldigheter.. Som nevnt tidligere i tråden er full gass over lengre tid en killer.. Så i den sammenheng kan det jo tenkes at allroader med hestehenger er i risikogruppen :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På et vag-verksted jeg var i kontakt med visste de ikke bestemt, men snakket noe om tilfeldigheter.. Som nevnt tidligere i tråden er full gass over lengre tid en killer.. Så i den sammenheng kan det jo tenkes at allroader med hestehenger er i risikogruppen :o

Det kan godt være at biler som bruker mye (tung) tilhenger/campingvogn er mere utsatt, hvis man skulle ha hatt full gass over lenger tid uten, ville vel farten blitt noe høy (eller bakken veldig lang). Forøvrig har min bil ikke hengerkrok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i tråden er full gass over lengre tid en killer.. Så i den sammenheng kan det jo tenkes at allroader med hestehenger er i risikogruppen :o

 

Å dra tungt med full gass har vel egentlig ikke noe å si på kamakselslitasje, men det er mulig de tenker på lang tid med høyt turtall. Uansett er det ikke akseptabelt at det ikke tåler å bli brukt : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er hevet over enhver tvil at en bil som går mye med henger har en helt annen motorslitasje enn hva som er normalen.. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er hevet over enhver tvil at en bil som går mye med henger har en helt annen motorslitasje enn hva som er normalen.. :o

 

Kan godt være det, men det er mange komponenter i en motor. At kammene skal få så mye av julingen kan jeg ikke helt forstå, men...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kammene har fått nytt nummer:

 

1 Stk. 059 109 021 BP

1 Stk. 059 109 022 BC

1 Stk. 059 109 021 BQ

1 Stk. 059 109 022 BD

 

Kammene koster 2709,- pr.stk.

 

I tillegg så må en vel også skifte vippearmene og ventilløfterene:

 

24 Stk. 059 109 521 E koster 99,40,- pr stk

24 Stk. 059 109 444 koster 99,40,- pr stk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sendte en kort epost med link til denne diskusjonen til:

Forbruker.no

Din Side Motor

Motor (NAF)

 

Lurt å tipse TV2, Forbrukerinspektørene, etc. også. Gjør noen det?

 

Det hjelper jo ingenting å bare skrive det her på forumet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det sto noe i samme duren i forige gatebil magazinet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir litt kvitt-eller-dobbelt å lage blest rundt denne saken i media.

På den ene siden kan de berørte kanskje klare å få dekket absolutt alle sine utgifter med bytting av kammer og evt. overhaling av motor, samtidig som Møller og Audi renvasker seg fullstendig og fremstår som seriøse og kundevennlige.

På den annen side kan man (worst case scenario) bare ende opp med en dyr reparasjon fra egen lommebok, samt en bil som ingen vil ha.

Har litt troa på det første der selv, siden det tross alt er en såpass omfattende sak...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at det er en del 2.5 TDI som det har blitt skiftet kammer på. Er det generelt biler eldre enn 2002, eller er problemet fortsatt like stort på nyere modeller?

 

Dette er hentet fra tyske forum som skriver om de samme problemene. (Stemmer med delenr som er nevnt tidligere i tråden)

 

 

Hier haste mal die offizielle Stellungsnahme des VW- Konzerns:

 

Zitat:

 

Allmählicher Leistungsverlust über Laufzeit, Ruckeln und unrunder Mototlauf.

AFB-/AKN-/AKE-/AYM-Motor V6 TDI

 

Betroffene Fahrgestellnummern:

Bis: 8E92A 125234

Bis: 4D22N 003699

Bis: 4B22N 046559

 

 

Ursache:

Möglicher starker Verschleiß der Nockenwellen mit tiefen Einlaufspuren auf den Steuernocken im Millimeterbereich ab ca. 150 000 km durch Zusammentreffen ungünstiger Toleranzen. Unrunder Motorlauf und Ruckeln durch veränderte Ventilöffnungswinkel.

 

 

KD-Lösung

Im Beanstandungsfall speziell gehärtete Nockenwellen montieren. Soweit die Zylinderköpfe, Schlepphebel und Hydrostössel in Ordnung sind, ist deren Austausch bei Verwendung der gehärteten Nockenwellen nicht erforderlich.

 

Teilenummern:

Einlaß Zylinder 4-6 links ......... 059-109-021 P

Einlaß Zylinder 1-3 rechts ...... 059-109-021 Q

 

Auslass Zylinder 4-6 links ..... 059-109-022 P

Auslass Zylinder 1-3 rechts .. 059-109-022 Q

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at det er en del 2.5 TDI som det har blitt skiftet kammer på. Er det generelt biler eldre enn 2002, eller er problemet fortsatt like stort på nyere modeller?

 

Dette er hentet fra tyske forum som skriver om de samme problemene. (Stemmer med delenr som er nevnt tidligere i tråden)

 

 

Hier haste mal die offizielle Stellungsnahme des VW- Konzerns:

 

Zitat:

 

Allmählicher Leistungsverlust über Laufzeit, Ruckeln und unrunder Mototlauf.

AFB-/AKN-/AKE-/AYM-Motor V6 TDI

 

Betroffene Fahrgestellnummern:

Bis: 8E92A 125234

Bis: 4D22N 003699

Bis: 4B22N 046559

 

 

Ursache:

Möglicher starker Verschleiß der Nockenwellen mit tiefen Einlaufspuren auf den Steuernocken im Millimeterbereich ab ca. 150 000 km durch Zusammentreffen ungünstiger Toleranzen. Unrunder Motorlauf und Ruckeln durch veränderte Ventilöffnungswinkel.

 

 

KD-Lösung

Im Beanstandungsfall speziell gehärtete Nockenwellen montieren. Soweit die Zylinderköpfe, Schlepphebel und Hydrostössel in Ordnung sind, ist deren Austausch bei Verwendung der gehärteten Nockenwellen nicht erforderlich.

 

Teilenummern:

Einlaß Zylinder 4-6 links ......... 059-109-021 P

Einlaß Zylinder 1-3 rechts ...... 059-109-021 Q

 

Auslass Zylinder 4-6 links ..... 059-109-022 P

Auslass Zylinder 1-3 rechts .. 059-109-022 Q

 

Som jeg skrev tidligere, så er det kommet enda en oppdatering på kammene. Nye nummer er:

 

1 Stk. 059 109 021 BP

1 Stk. 059 109 022 BC

1 Stk. 059 109 021 BQ

1 Stk. 059 109 022 BD

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok si at det er viktigere å få belyst dette problemet slik at importøren må ta ansvar fremfor dårlig rykte og dårlige bruktbil priser. Men kanskje lett for meg å si som har 1,9 tdi.

 

Problemet blir desverre like fort ditt om noe slikt havner i pressen. Faller 2,5TDI'ene faller 1,9TDI'ene også.

 

Dessuten vil majoriteten av befolkningen ikke sette seg så godt inn i en slik sak at de får det hele og korrekte bildet. Ikke er media så veldig interessert i å spesifisere en slik sakt til minste detalj heller så jeg tør vedde på at det de fleste "vanlige" folk vil huske er at Audi A6 har elendige motorer og da spesielt dieselen.... : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder kun V6 motoren, femmeren er safe, eller?

kun 2.5 V6 TDI som står i Passat, A6AR, A6, A4 og A8...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at det skrives her at bare delene her koster over 20 000, om alt skulle slå feil å ingen får noe dekket av Audi/Møller, så burde jo dette være et marked for disse firmaene som lager trimmkammer osv, å klare å lage en kammaksel som holder. For å bytte noen kammer er jo ikke det mest kompliserte, og de fleste av oss her på forumet gjør nesten i blinde.

En Lørdag i en god og varm garasje med bra musikk og bra verktøy så skulle vel jobben vært gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sendte en kort epost med link til denne diskusjonen til:

Forbruker.no

Din Side Motor

Motor (NAF)

 

Lurt å tipse TV2, Forbrukerinspektørene, etc. også. Gjør noen det?

 

Det hjelper jo ingenting å bare skrive det her på forumet.

 

Har du fått noe respons på dette, eller vil de også skåne VAG-konsernet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at det skrives her at bare delene her koster over 20 000, om alt skulle slå feil å ingen får noe dekket av Audi/Møller, så burde jo dette være et marked for disse firmaene som lager trimmkammer osv, å klare å lage en kammaksel som holder. For å bytte noen kammer er jo ikke det mest kompliserte, og de fleste av oss her på forumet gjør nesten i blinde.

En Lørdag i en god og varm garasje med bra musikk og bra verktøy så skulle vel jobben vært gjort.

 

Ja vel ja......veit ikke helt jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe en audi med V6 TDI, selv om denne tråden handler om en enkelt bil + et par til, vil ikke det si at det gjelder alle bilene.....jeg kjører selv en 180hk tdi v6, og her ble kammene byttet før bilen hadde rundet 100k...ikke for at dem var utslitt, men siden eier jobbet på møller ble det tatt i forbindelse med registerreimbytte...

 

jeg kjenner også en her i distriktet som har en 99 2,5 tdi som er kjørt et stykke over 100k, har gått med chip og dratt masse campingvogn. den bilen går fremdeles på orginalkammer og dem viser ikke antydning til slitasje. eieren her har byttet konsekvent olje og filter hver 15k (castrol). Flere mekanikere hos VAG som jeg har snakket med anbefaler ikke å kjøre longlife på disse motorene....noe jeg bestem mener det ligger noe i....

 

jeg kommer selv til å bytte olje hver 10k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt enig med deg der.... Jeg bruker selv ikke longlife oljen, bytter heller olje hver 10-15000 enn å bruke den oljen som mekanikere jeg kjenner refererer til short life olje...

Min har også rundet 100k og er ikke antydning til slitasje... så dette er helt individuelt fra bil til bil..

 

jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe en audi med V6 TDI, selv om denne tråden handler om en enkelt bil + et par til, vil ikke det si at det gjelder alle bilene.....jeg kjører selv en 180hk tdi v6, og her ble kammene byttet før bilen hadde rundet 100k...ikke for at dem var utslitt, men siden eier jobbet på møller ble det tatt i forbindelse med registerreimbytte...

 

jeg kjenner også en her i distriktet som har en 99 2,5 tdi som er kjørt et stykke over 100k, har gått med chip og dratt masse campingvogn. den bilen går fremdeles på orginalkammer og dem viser ikke antydning til slitasje. eieren her har byttet konsekvent olje og filter hver 15k (castrol). Flere mekanikere hos VAG som jeg har snakket med anbefaler ikke å kjøre longlife på disse motorene....noe jeg bestem mener det ligger noe i....

 

jeg kommer selv til å bytte olje hver 10k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol er vel generelt tingen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har og 2.5 TDI motoren. Min har gått 85k uten antydning til slitasje. Har aldri gått på longlifeoljen. Ble og fortalt at motorene må kjøres litt hardt innimellom, spesielt de med auomatgear, da det blir masse daffekjøring i 80 km/t på 14-1600 rpm.

Er det noen som vet om det er forskjell på importbiler eller de som er kjøpt ny i Norge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.