#176 Skrevet Desember 14, 2007 Sendte en temmelig lang sakelig klage til møller i går og fikk dette til svar: Vedrørende din henvendelse. Du er nok ikke helt oppdatert på det du har hørt om, dette gjelder stort settt biler rundt '99-'02, det er lenge siden Audifabrikken løste dette. Audifabrikken har på '03 modeller og senere valgt en annen løsning på kamaksler og vippearmer enn de du har hørt om. Slik sett må man vel kunne si at fabrikken har fulgt opp problemet, som nok skyldtes legeringen eller tykkelsen på slitesjiktet. For de kundene som er berørt av for tidlig slitasje, har imidlertid fabrikkene gitt en utvidet garanti i inntil 4 år eller 100 000 km, begrenset av det som inntreffer først. I Norge har vi også dekket utbedringer i inntil 5 år, under Kjøpslovens kriterier for reklamasjon. Vi håper dette besvarer din henvendelse, og ønsker deg velkommen tilbake på våre nettsider. Dette var jo da bare tull..hvordan forsvarer de da at det er skiftet 3 ganger på min 03 mod?? Min er solgt 12 måned 03 og er etter service boka en 04 mod, men er registrert i 03. Det har ikke kommet noen ny legering, men det kom rullevippe armer, men da må man bytte hele toppen. Har hørt om flere som har gjort det og fått det dekket av Møller, men dog ikke jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#177 Skrevet Desember 15, 2007 Fra 1 Januar trer det ny lov ikraft. Gruppesøksmål. Man kan stille sterkt i en slik sammenheng vil jeg anta. Bare som et tips.. For min egen del så har jeg gitt opp audi..Skal jeg ha meg audi igjen så blir det 80talls bil. Bedre enn de får man ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#178 Skrevet Desember 19, 2007 Da var det vår tur! Faren min har 2 stk Audi A6 2,5Tdi, (en 00 150hk, og en 01 180hk) Den førstnevnte har nå fått dom med slitte kamaksler, med en km. stand på 138.000km. Er helt uholdbart, og priser meg lykkelig for at jeg solgte min passat 2,5Tdi i vår!! Fikk prisantydning på rep, 30.000kr! Hørtes da billig ut, i forhold til overnevnte priser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#179 Skrevet Desember 19, 2007 Fikk pris på 27000,- selv, men det var eks. vannpumpe, regreim og spennruller/løperuller. Jeg bytta alt fremmi der når dem først måtte av med alt... Endte på 39500,- omtrent inkl moms og noe arbeid ellers. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#180 Skrevet Desember 21, 2007 Ser ut til at audi kjenner til problemet godt, og har gjort det en stund..... Se hva som står i ElsaWin, versktedprogramvare for audi, og se datoen for når dette skrivet kom.........: *************************************************************************** Technical solution Transaction No.: 2001095/3 Release date: 17-Apr-2003 Poor performance, erratic idle speed, jerking on V6 TDI Problem description 4D / 4B / 8D / 8E AFB-/AKN-/AKE-/AYM engine V6 TDI Gradual loss of power with increasing mileage, jerking and engine running rough. Cause Possible extensive wear to the camshafts with deep scoring in the order of millimetres on the actuating cams from approx. 150 000 km owing to a combination of unfavourable tolerances. Engine running rough and jerking due to altered valve lifting angle. Production solution Camshafts produced with different hardening process as of October 2001 VIN : 8E92A 125235 VIN : 4D22N 003700 VIN : 4B22N 046560 Service solution In the event of a complaint, install specially hardened camshafts. If the cylinder heads, rocker fingers and hydraulic tappets are OK, it is not necessary to replace these when installing the hardened camshafts. Service camshafts, Part No. Intake, cylinders 4-6, left ...... 059-109-021 P Intake, cylinders 1-3, right ...... 059-109-021 Q Exhaust, cylinders 4-6, left ...... 059-109-022 P Exhaust, cylinders 1-3, right ...... 059-109-022 Q • In the past, on several engines dealers have frequently replaced cylinder heads with a mileage of 30 000 km. Only the normal running marks were visible on these camshafts, and no wear. According to the analyses performed to date, material wear on the actuating cams is non-critical up to 0.5 mm. Replacement of the camshaft is only justified in the event of wear exceeding 0.5 mm. • Only replace worn parts if repair is necessary. In the event of complaints regarding loss of power, V6 TDI: TS> Technical Solutions Accounting instructions Service number/ type of damage: 1505 / 018 Parts information CS camshafts, Part no. Intake, cylinders 4-6, left ....... 059-109-021 P Intake, cylinders 1-3, right .... 059-109-021 Q Exhaust, cylinders 4-6, left ...... 059-109-022 P Exhaust, cylinders 1-3, right ... 059-109-022 Q *************************************************************************** Liker spesielt godt formulerigen rundt grunnen til unormal slitasje 'a combination of unfavourable tolerances'! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#181 Skrevet Desember 21, 2007 Dette dokumentet har jeg sett før og det er også det jeg ref. til tidligere i tråden. Helt utrolig at de ikke dekker mer. Hvor tykk er settherdingen på kammene? Den er nok ikke 0.5 mm eller er den det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#182 Skrevet Januar 2, 2008 Til alle dere som sliter med skyhøye regninger grunnet kamakselproblemet og som ikke når igjennom i Møller systemet. Ta direkte kontakt med VAG i Tyskland. Fatter'n slet med helt andre ting på en '98 Passat. Han hadde reprasjoner for rundt 60-70k innenfor ett år, da bilen hadde gått rundt 140-150k. Bilen var bruktimportert og Møller var ikke spesielt hjelpsomme. Han skrev derfor ett brev til VAG sentralt med kopier av alle regningene. Det endte med at han fikk refundert ca 30% av kostnadene direkte fra VAG. De sendte han faktisk en sjekk! :-) (Trodde ikke det fantes lenger!) Det nytter tydeligvis å gå på VAG direkte, selv om man ikke nødvendigvis får alt dekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#183 Skrevet Januar 3, 2008 Hvis man kjøper en bil som kammene er skiftet på, er de av forbedret type? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#184 Skrevet Januar 5, 2008 Utrolig lesning dette, har jo gått i fella selv (A8 2,5TDi 2001), og det med viten og vilje.. Saken er jo at denne motoren er glimrende når det virker, masse power og relativt lavt forbruk. (0,8L/mil på blandet inspirert kjøring). Er det noen som har info om 3,3 literen som ble levert med disse bilene? Om den passer uten for mye mekk er det særs fristende å ta bilen med seg til Tyskland eller England og skifte hele møkka.. Her må man jo ta med i regnestykket at en reparasjon av kammer kommer på +/- 35.000,-, + evt. dieselpumpe + turbo etc etc. Antallet kjente fremtidige feil i 2,5 motoren er jo stort, og kost/nytte-vurderingen må jo gå i favør av motorbytte. Til info kan jeg jo opplyse om at en bil i GB av min type er opplyst fra min kontakt å koste ca 5.000 £ (60.000,- NOK) Da bør jo motor ikke koste all verden. Eller??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#185 Skrevet Januar 5, 2008 Jeg har også denne motoren og fikk møller til å se på kammene ( tok ikke av toppen men så gjenom oljepåfyllings lokket) de viste tegn til slitasje. MEN mtoren går gjevnt og det er masse Power. Hvordan kan jeg sjekke at ikke løftere etc ikke ligger å slenger der uten å ta av top dekslet?? 2. Og hvis jeg må av med dekslet må pakningen da byttes eller er det som med gammle motorer at det er bare å skru på igjen?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#186 Skrevet Januar 9, 2008 Jeg har nå vært i kontakt med TV2 hjelper deg, og de skal sjekke "juridisk" sett om dette er en mulighet til å snu situasjonen fra tap-tap og mere tap til vinn vinn.. Jeg har ikke tenkt å betale 46K for kam bytte, når jeg fikk sjekket dette i våres i forbindelse med en oljelekkasje. Så blir spennende å se hva man kan få til. Uansett så må dette ut i lyset for media. Målet er uansett å få dem til å innrømme "ja den motor typen var et dårlig produkt fra oss" Så kanskje det kan komme oss brukere til gode i etterkant. Har du fått noe tilbakemelding ? Hilsen Nervøs nybakt eier av 2003 Allroad 2,5 TDI............. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#187 Skrevet Januar 11, 2008 Har du fått noe tilbakemelding ? Hilsen Nervøs nybakt eier av 2003 Allroad 2,5 TDI............. Ja fikk raskt svar fra TV2 hjelper deg, men de var kjent med høye priser for slike ting. At det var en generell feil som oppstod på alle 2.5tdi kunne de ikke bekrefte om flere har klaget på. De ville ikke lage noen reportasje ut av en slik enkelt sak, da den ikke var "stor nok". Men, anbefalingene var å bruke forbrukerrådet for å søke støtte. Det gjorde jeg, men kommer ingen vei. Løsningen for meg ble å hente deler i tyskland til halv pris, og få noen til å gjøre jobben for en billig penge. totalt så kommer da servicen på 25 000 ca. Det er i allefall billigere enn møller her i stavanger skulle tatt. Jeg har valgt å selge bilen min. Trist, for det er en utmerket god bil, men jeg kan for lite om den motoren til at jeg vil skru selv. Så må vel over på en S4/S6 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#188 Skrevet April 20, 2008 A6'n her har pr nå gått 202k uten skifte av kammer. 2,5 TDI er jo en helt super motor, jevnt og fint drag hele veien: rock : Fikla litt med bilderedigering også: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#189 Skrevet April 21, 2008 Har tipper jeg du har manuell :-) Joda, 6 trinns manuell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#190 Skrevet April 21, 2008 Joda, 6 trinns manuell. Så langt jeg kan se er det ingen 2.5tdi med manuell som har hatt problemer med kammene ?? Alle md havari og utslitte kammer har Tip. Dette er ikke noen håndfast infomasjon, men det viser seg å gå igjen båder inne og på andre forum. Er det noen med Manuell som har hatt problemer med kammene i det hele tatt her inne ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#191 Skrevet April 21, 2008 Så langt jeg kan se er det ingen 2.5tdi med manuell som har hatt problemer med kammene ?? Alle md havari og utslitte kammer har Tip. Dette er ikke noen håndfast informasjon, men det viser seg å gå igjen båder inne og på andre forum. Er det noen med Manuell som har hatt problemer med kammene i det hele tatt her inne ?? Ja "gamle" bilen til Thomas Wathne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#192 Skrevet April 21, 2008 Lest hele tråden nå, min bil ble inspisert når den kom til norge for 2 år siden og null problem med kammene da.. Men tilbake til smøretemaet, er det Castrol som er å anbefale? Noen bestemt type? Jeg kjører kun Castrol men kjører longlife olje med vanlig oljeskiftintervall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#193 Skrevet April 21, 2008 Så langt jeg kan se er det ingen 2.5tdi med manuell som har hatt problemer med kammene ?? Alle md havari og utslitte kammer har Tip. Dette er ikke noen håndfast infomasjon, men det viser seg å gå igjen båder inne og på andre forum. Er det noen med Manuell som har hatt problemer med kammene i det hele tatt her inne ?? Hehe, så feil kan man ta. Bilen som er opphavet til hele denne tråden har 6-trinns manuell m/lavserie. (Som John Arild sier, min gamle bil) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#194 Skrevet April 21, 2008 Lest hele tråden nå, min bil ble inspisert når den kom til norge for 2 år siden og null problem med kammene da.. Men tilbake til smøretemaet, er det Castrol som er å anbefale? Noen bestemt type? Bilen som startet tråden, som etterhvert ble min bil (solgt igjen nå etter 2 år og 70' gode km) Gikk sine første 237'km på Castrol Longlifeolje, da det var det merkeverkstedet på Elverum brukte. Om det er et godt eller dårlig vitnemål er vanskelig å si, men etterhvert som kam-problemet har blitt mer utbredt har jeg sett at det er svært mange biler som må skifte kammene lenge før denne km.standen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#195 Skrevet Mai 9, 2008 Bytta olje på bilen idag, 0-40 castrol edge tror jeg det var, ble litt hastverk pg.a dama skulle ut.. plutselig stillere gange og den gamle olja så ikke pen ut.. og det er på 15000 sykluser.. blir 10.000 runder på min nå.. om ikke 8.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#196 Skrevet Mai 9, 2008 Hehe, så feil kan man ta. Bilen som er opphavet til hele denne tråden har 6-trinns manuell m/lavserie. (Som John Arild sier, min gamle bil) Er vel ikke så mange Allroad med manuell i forhold til tiptronic............. Ihvertfall i Norge,en kompis her i Ålesund har en Allroad 2.5 TDI med manuell (uten lavserie) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#197 Skrevet Juni 16, 2008 ...Men angående olje - jeg leste en test her for noen uker siden, http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf ... Der kommer jo ikke akkurat Castrol godt ut. Syns selv at testen så ut til å være relativt grundig og vitenskapelig korrekt utført. Noen som er uenige med meg i det?... Vitenskaplig test, tja hvis man ikke vet hva man tester med... Motoroljetesten er utført med ett apparat kalt en "timken maskin" som i utgangspunktet ble laget for å teste gir/diff oljer. Hvordan en motorolje fungerer i denne sier ingenting om hvordan motoroljen fungerer i en motor ved 100C eller mer. Hårsjampo fungerer bedre enn motorolje i denne testen. Det er bare en "oljeblander" som bruker denne testen og det er RoyalPurple. Hvorfor dem velger en test som ikke er relevant for motoroljer får du spørre dem om. Seriøse aktører bruker testmotorer i kontrollerte former (testbenk) for å avgjøre om en olje er god eller ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#198 Skrevet Juni 16, 2008 Woah, om den testen er reel i forhold til våre motorer er det bare å bestille en pall eller tre og selge til alle som har 2.5tdi, skulle gjerne sett flere tester av samme produkter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#199 Skrevet Juni 16, 2008 Vitenskaplig test, tja hvis man ikke vet hva man tester med... Motoroljetesten er utført med ett apparat kalt en "timken maskin" som i utgangspunktet ble laget for å teste gir/diff oljer. Hvordan en motorolje fungerer i denne sier ingenting om hvordan motoroljen fungerer i en motor ved 100C eller mer. Hårsjampo fungerer bedre enn motorolje i denne testen. Det er bare en "oljeblander" som bruker denne testen og det er RoyalPurple. Hvorfor dem velger en test som ikke er relevant for motoroljer får du spørre dem om. Seriøse aktører bruker testmotorer i kontrollerte former (testbenk) for å avgjøre om en olje er god eller ikke. Ser forsåvidt poenget ditt, og vet ingen ting om testing av olje selv, så det høres jo fornuftig ut. Men i konklusjonen på denne testen står det jo blant annet: "As mentioned in the Test Procedure, we are not claiming this test to be a conclusive test and are planning further tests on the better-performing oils in coming months. In these tests, we'll go into some in-engine testing to check for things such as metal deposits and breakdown to obtain more comprehensive and detailed results." Skulle jo funnet denne oppdaterte testen... EDIT: Mer info fra bladet som utførte testen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#200 Skrevet Juni 16, 2008 Problemet er at det aldri dukket opp noen nye tester siden den første (som ble utført for flere år siden). Timken maskinen (og varianten som kalles Falex maskin) er for å teste EP egenskapene til gear/diffolje. Det "fine" med internett er at hvem som helst kan publisere resultater som ikke er reelle. Hadde testen vært utført med hårsjampo ville den gitt bedre resultater enn de testede motoroljene. Ville du brukt hårsjampo som smøremiddel i din bil??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...