Godkjenning av 150hk-->180Hk A4 1.8TQ?

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvem (evt. hvor) man henvender seg for å få en uttalelse på at en A4: 1.8TQs = 1.8TQ+30hk.

 

Har ringt Møller, men der er det jaggu ikke lett å finne frem....

 

Ønsker å godkjenne min (og betale avgiften !) for chip, men antar at Biltilsynet ønsker at "noen" kan verifisere at bilen er levert orginalt med høyere effekt, men ellers teknisk lik.

 

Evt. andre forskjeller på disse bilene er vel at Ts'en er:

- levert med sportunderstell og sportsinteriør (som min har)

- annen/kraftigere trykkplate clutch

- 205/55-16" sommerdekk på 7x16" lettmet. felg

- rødt felt på "T" dekal på bagasjelokk :)

 

Er det forresten noen på forumet som har gjort dette før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt i tvil akkurat nå, men mener det er Tom sagerud på Møller som kan hjelpe med dette.

 

Stod en notis om dette i siste Treffpunkt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med han nå nettopp, men han kunne ikke hjelpe... Godkjenningspapirer finnes kun tom. ca. 1990 modeller.

 

Alternativet kunne være være at jeg fikk en verksmester på merkeverksted til å bekrefte forskjellene på de to bilene, men hvor lett er vel egentlig det ... :(

 

Tenkte på en annen ting - er det mulig å søke på ulike TÜF godkjenninger på internet? TÜF "godkjenner" jo visstnok Golf II som VR6, noe definitivt ikke Volkswagen gjør...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du nok kontakte TÜV og fortelle nøyaktig hva du ønsker å gjøre, deretter godkjenner de det hvis det er "greit".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare nyskjerrig, men hvorfor i all verden vil du betale avgiften?? Dersom jeg skulle chippe eller skifte kam e.l. i bilen min, ville jeg ALDRI betalt noen avgift til staten..Synes de får nok som det er :( Ved senking er saken en annen, da er jo forandringen synlig og må typegodkjennes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en grunn til IKKE å omregistrere: Høyere forsikringspremie

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe...

 

Mest fordi det *kun* koster ca. 5.000, og fordi jeg liker å ha ALLE endringer på bilen (senkesett/felger/dekk etc.) i vognkortet.

 

Det er greit å ha både om man blir stoppet i kontroll, ved salg av bilen, og ikke minst, om bilen skulle bli involvert i en ulykke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ove Bessesen

hehe...

 

Mest fordi det *kun* koster ca. 5.000, og fordi jeg liker å ha ALLE endringer på bilen (senkesett/felger/dekk etc.) i vognkortet.

 

Det er greit å ha både om man blir stoppet i kontroll, ved salg av bilen, og ikke minst, om bilen skulle bli involvert i en ulykke...

Har det noen gang hendt at de sjekker hvilken chip du bruker eller hvilken kam som står i? Eller om toppen er portet???

Hopp over hele avgiften, og skulle skaden skje, er det bare å skifte chip :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, de kan de godt finne på å sjekke. Ved flere ulykker har det blitt gitt avkortning på kasko/forsikringutbetalingen pga. "ulovlig" trimmet bil. Det står jo gjerne angitt i forsikringvilkårene at bilen skal være i orginalstand og ikke endret utover dette mhp. effekt/ytelse...

 

(Vrakes f.eks. en vingebil pga. "høy fart"... hva tror du er den første delen som sjekkes på den...? Oppps, den hadde visst 330 gamper og ikke 204.... ;) )

 

 

EDIT: 5 lapper synes jeg det er verd å bruke på dette, men hadde neppe brukt 50 for å si det slik...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ove Bessesen

Snakket med han nå nettopp, men han kunne ikke hjelpe... Godkjenningspapirer finnes kun tom. ca. 1990 modeller.

 

Alternativet kunne være være at jeg fikk en verksmester på merkeverksted til å bekrefte forskjellene på de to bilene, men hvor lett er vel egentlig det ... :(

 

Tenkte på en annen ting - er det mulig å søke på ulike TÜF godkjenninger på internet? TÜF "godkjenner" jo visstnok Golf II som VR6, noe definitivt ikke Volkswagen gjør...??

 

TÜV og diverse andre (også norske) godkjenningsorganer har fullmakt til å, ut fra en test, lage godkjenningspapirer. Det er selvfølgelig et stort MEN... Det koster noe helt sinnsykt mye! Men det er fullt mulig....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder med i at slike ting er lurt å få godkjent..skiftet turbo på min 1.8T og den ble chippet også i samme tidspunkt..du sliter skjer det noe..evt i en ulykke.. Brukte tuv papirene på chippen og fra turboen..dette kostet, men du har da alt på det rene ved et evt. salg etc..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, dette var interessant:

 

Fikk du TÜF papirer med CHIP'en?

Hva slags CHIP har du?

Måtte du vise bremsetest av bilen for å dokumentere effekt?

 

/Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ove Bessesen

Heisann, dette var interessant:

 

Fikk du TÜF papirer med CHIP'en?

Hva slags CHIP har du?

Måtte du vise bremsetest av bilen for å dokumentere effekt?

 

/Ove

 

Heisann.. Ja det fulgte med Tuv papirer med chippen,biltilsynet godkjente det værtfall..Dette var en chip som ble bestilt gjennom G-tech,husker ikke helt navnet, men mener dette var en slags unichip. hk og Nmm i oppgradert effekt stod blandt annet på dette dokumentet. Papirer på Turbo og alt annet gjorde at dette gikk glatt igjennom. Hadde motorgodkjenning,understell og bremser.. det ble foretatt masse bremsetester og han på biltilsynet fortalte at bremsene tålte værtfall 270 hk..da bilen hadde ca.255 gamp..hadde brembo 320 mm forran bla.annet. Husker ikke org.mål på skivene.mener kanskje 285mm org?

 

Ganske greit å få slikt registrert og godkjent ved salg og som sagt ved et evt.uhell.. bilen går nå i Brønnøysund..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jævlig kjipt å betale 5000 i effektavgift uten å ha konkrete bevis på at chip'en gir 180 hk.

Da hadde jeg i det minste tatt en dynotest for å ikke betale for mer enn du faktisk får.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvsagt! Har bevis nok....

 

Men akkurat 180 Hk er et "magisk tall" siden det er dette som er den maksimale effekt som min bil er levert med. Den er derfor "enkel" å få godkjent uten å måtte bytte bremser, stabstag etc...

 

( tillegg tar avgiftsberegningen "helt av" når man runder 130Kw/177hk, fra 900 til 1600 kr/kw....)

 

Dessuten:

"Ofte" gir jo en 1.2-1,3 bars chip i alle fall ca. 195 hester... + evt. andre modifikasjoner... uten at jeg vet noe om slik da... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ove Bessesen

hehe...

 

Mest fordi det *kun* koster ca. 5.000, og fordi jeg liker å ha ALLE endringer på bilen (senkesett/felger/dekk etc.) i vognkortet.

 

Det er greit å ha både om man blir stoppet i kontroll, ved salg av bilen, og ikke minst, om bilen skulle bli involvert i en ulykke...

Dette er TOPP!!! Det er flott at du gjør dette. Flere burde følge på. Alle endringer utover orginal stand bør stå i vognkortet.

Stå på, Ove!! : ja : : ja : : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas H Stranden

TÜV og diverse andre (også norske) godkjenningsorganer har fullmakt til å, ut fra en test, lage godkjenningspapirer. Det er selvfølgelig et stort MEN... Det koster noe helt sinnsykt mye! Men det er fullt mulig....

 

Så vidt meg bekjent er det kun TI (Teknologisk Institutt) som kan foreta slike tester og godkjenninger som Biltilsynet krever.

 

TI har desverre sluttet med dette nå og hvis du har tips om andre som kan gjøre dette er jeg svært interresert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du har TUV papirer på chippen trenger du ikke snakke med Møller. Hva slags chip har du Ove ? Hva med å sjekke med produsenten om de har TUV papirer ? Så lenge du har disse papirene burde det være plankekjøring å få dette godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20% effekt/dreiemomentøkning trenger ingen godkjenning for så vidt. (Er vist at effekt kan variere såpass mye, ref siste Bil og historien om Xtrail!)

Selv om jeg ser logikken i å ha det i vognkortet tror jeg heller ikke det er noen som bryr seg stort selv ved en ulykke, til det er økningen altfor liten.

Salgsmessig kan det kanskje være lurt å få sneket inn en 'S' i TQ, men når bilen ellers kan leveres med 265hk i en annen versjon, (er vel bare bremser som er annerledes, understell er vel ellers stort sett likt?) tviler jeg på at det legges noe vekt på det.

Spar penga og bruk de på bremser/fjæring i stedet er nok mitt råd!

Rundes derimot 200hk hadde jeg vel kanskje tenkt litt på det..

 

Beklager at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.